به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۹ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۳۹۹۴۹
فاز اول هم اشتباه و غیرقانونی بوده است

تحلیل توکلی از اجرای فاز دوم هدفمندسازي

گروه سياسي: یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفت که دولت آسیب‌شناسی لازم را در مورد مرحله اول که اشتباه و غیرقانونی بوده، انجام نداده است.
تحلیل توکلی از اجرای فاز دوم هدفمندسازي
احمد توکلی درباره تاثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر قیمت سایر کالاها و خدمات، گفت: اصلاح قیمت حامل‌های انرژی از چند طریق بر قیمت کالاها و خدمات دیگر اثر می‌گذارد؛ یکی از طریق اینکه انرژی عامل تولید است و وقتی گران می‌شود هر واحد تولید نیز گران‌تر تمام می‌شود. مثلا وقتی کارخانه‌ای از سوخت گازوئیل استفاده می‌کند و این سوخت افزایش قیمت می‌یابد، به همان نسبتی که سوخت در تولید کالا دست داشته باشد کالا هم گران‌تر تولید می‌شود.

وی افزود: همچنین وقتی در بنگاهی هزینه سوخت بالا می‌رود یا بنگاه باید سرمایه جاری خود را زیاد کند و یا اینکه چون سوخت گران شده عوامل تولیدی کمتری را به کار بگیرد که همین باعث کاهش تولید می‌شود؛ بنابراین گران شدن انرژی باعث کاهش تولید می‌شود و اثر رکودی هم دارد. به این ترتیب عرضه کاهش می‌یابد و این موجب افزایش قیمت می‌شود.

نماینده تهران در مجلس با اشاره به اثر روانی افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز خاطرنشان کرد: با افزایش قیمت حامل‌های انرژی انتظارات تورمی نیز بالا می‌رود و این باعث می‌شود قیمت‌ها از این طریق افزایش پیدا کند. البته با توجه به احتمال وجود فساد هر قدر بازارها غیر شفاف‌تر، انحصاری‌تر، اختیارات تولیدکنندگان کالا و خدمات بیشتر و دخالت و نظارت دولت ضعیف‌تر باشد این افزایش قیمت در حامل‌های انرژی بیشتر می‌تواند قیمت‌ها را بالا ببرد و فرصتی را فراهم کند تا کسانی که در بازار قدرت قیمت‌گذاری دارند برای منافع شخصی خود قیمت‌ها را بالا ببرند و در نتیجه کار مردم سخت‌تر می‌شود.

توکلی با انتقاد از اینکه دولت یازدهم برای آسیب‌شناسی اجرای هدفمندی یارانه‌ها در گذشته تلاش کافی انجام نداده، افزود: دولت کار خود را مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نامید در حالی که آنچه به عنوان مرحله اول انجام شده بود، اشتباه و غیرقانونی بود و ادامه دادن آن هم راهکار غلطی است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: دولت باید استراتژی را تغییر می‌داد و اجرای هدفمندی یارانه‌ها را با حداقل فشار به مردم در پیش می‌گرفت اما متاسفانه کار همان‌طور پیش می‌رود و ما شاهد پرداخت نقدی یارانه تقریبا به همه مردم، کسری بودجه ناشی از اجرای هدفمندی، دور باطل افزایش قیمت و بی‌تاثیر شدن اصلاح قیمت حامل‌های انرژی هستیم.

وی درباره راهکار کاهش اثرات منفی افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز گفت: می‌توان با نظارت بر بازار قدری مانع آثار منفی اصلاح قیمت سوخت شد اما همین هم هزینه‌ها و تبعاتی به دنبال دارد. توکلی با بیان اینکه کشور در حال حاضر به استراتژی جدیدی برای مهار مصرف انرژی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: در غیر این صورت دور باطل افزایش قیمت حامل‌های انرژی، افزایش قیمت‌ها، افزایش نرخ ارز و بی‌خاصیت شدن اصلاح قیمت‌ها اتفاق می‌افتد. این نماینده اصولگرای مجلس در پایان تاکید کرد که وظیفه قانونی دولت، شناسایی نیازمندان و پرداخت یارانه نقدی به آنهاست.
مرجع : ايسنا

یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۹ ۱۲:۰۵
البته دولت مصوبات شما رو اجرا کرد (222707)
ناله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۹ ۱۲:۴۶
مثل اینکه نماینده ها عادت کزدن مصوبات اشتباه داشته باشن و یکی مثل احمدی نژاد باشه و هرکدومو دوسداشته باشه انجام بده،خب شما خودتون اینو تصویب کردین به دولت هم فشار آوردین که اجرا کنه حالا که اجرا کرده میگین چرا اجرا کردی؟؟؟ (222719)
یک ایرانی ......
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۹ ۱۲:۲۶
فقط حرف زدن رو خوب بلد هستید . (222714)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۹ ۱۴:۲۱
آقای توکلی آیا شما تضمین می کنید اگر دولت یارانه انها که واقعا وضع خوبی دارند را قطع کند دوستا ن و سیمای خودتان به تحریک مردم و تخریب دولت اقدام نخواهند کرد ، دولت که رسانه ای برای دفاع از خود ندارد ولی شماها که صدها شبکه و رسانه و فیلمساز با نام و بی نام و گمنام و مجهول الهویه دارید که از آستین دوستانتان خارج میشود، و به برکت اختلاسهای هشت ساله به خوبی تغذیه میشوند (222757)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۹ ۱۲:۴۱
جای تعجب است اقا خودش تصویب می کند وخودش تحلیل وانتقاد می کند چرا این جوری خودتون را به مردم معرفی می کنید به خدا مردم مو به مو اعمال شمارا تحلیل می کند خودتون را نزنید به ان راه (222716)
جمشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۹ ۱۲:۴۵
تعریف نیازمند وغیر نیاز مند کار مجلس است. دولت مجری قانون های عام المنفع است. که شما نمایندگان فقط سیاسی کاری بلدید، اگرچه ایران ویران بشود، که کردید،و دست بردار هم نیستید. (222718)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۹ ۱۲:۵۲
از طرح تثبیت قیمت ها چه خبر (222721)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۹ ۱۳:۰۱
"در حالیکه آنچه به عنوان مرحله اول انجام شده بود، اشتباه و غیرقانونی بود" آقای توکلی جنابعالی درآن موقع کجا تشریف داشتید چرا اعتراض نمی کردید. (222727)
سهیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۹ ۱۴:۰۹
به نظرم دولت باید قیمت سوخت کارخانه ها رو زیاد نکنه (222747)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۹ ۱۵:۴۴
آقاي توکلي، همان که خودتان گفتيد! کساني که در بازار قدرت قيمت گذاري دارند، براي منافع شخصي خود قيمت ها را بالا ميبرند، و گويا حساب آنها را از دولت جدا کرده ايد يعني اين افراد، دولت نيستند. پس چه کساني هستند جناب توکلي؟ آقاها؟ آقا زادگانشان و يا...!!؟ بنده همان شروع بکار دولت جديد گفتم اگر روحاني ميخواهد موفق شود بايد سر آقايان و آقازادگاني را که چون اختاپوس بر اين مردم چنگ انداخته اند، ببرد! اگر ميتواند، موفق خواهد بود، و اگر نتوانست، يا بايد کنار برود يا خودش ماهيتا" جزو همان هاست! (222793)