به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۱۱
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۰ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۴۰۰۷۸
سیگار پنجمین عامل؛

10عامل مرگ ایرانیان در کشور اعلام شد

گروه جامعه: سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، 10 عامل خطر اصلی بیماری و مرگ در کشور را اعلام کرد.
10عامل مرگ ایرانیان در کشور اعلام شد
دکتر شهرام رفیعی‌فر رژیم غذایی نامطلوب، فشارخون بالا، توده بدنی بالا، تحرک ناکافی، سیگار، دیابت، آلودگی هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلی و مواد مخدر را 10 عامل خطر سلامت و مرگ در کشور خواند. وی در این باره گفت: ارتقای سلامت در کشور نیازمند برنامه‌ریزی فردی و خانوادگی و اجتماعی برای خودمراقبتی در زمینه مصرف غذای سالم، تحرک فیزیکی کافی روزانه و دوری از سیگار است.

وی افزود: در کشور ما 5.2 میلیون نفر ایرانی روزانه سیگار می‌کشند و در سال 11 هزار نفر از مردم کشور به علت مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند. رفیعی‌فر ادامه داد: به این آمار باید موارد بیماری قلبی، سکته مغزی، انواع سرطان و بسیاری از بیماری‌های دیگر و حوادث خانگی ناشی از آتش سوزی را نیز اضافه کرد. این در حالی است که با محاسبه مصرف تفننی و مصرف قلیان بر تعداد مصرف کنندگان محصولات دخانی افزوده می‌شود.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: مسکن، محله، محل کار، مدرسه، دانشگاه، پادگان، رستوران، پارک و مسجد عاری از دخانیات نیازمند همفکری و همکاری ساکنان این مراکز است. رفیعی‌فر خطاب به آحاد جامعه گفت: خانواده خود را با خطرات سیگار و قلیان آشنا کرده و خانه خود را عاری از دخانیات کنید. به سوی دخانیات نروید و اگر گرفتار دخانیات هستید برای حفاظت از وجود ارزشمند خود، حفاظت از سلامت همسر و فرزندان‌تان حفاظت از سلامت دوستان و همکارانتان، از امروز برای ترک سیگار اقدام کنید.

وی ادامه داد: قدرت خود را برای تغییر باور کنید و برای مراقبت از خود برنامه‌ریزی کنید. مشورت بگیرید و پیمان ببندید و اقدام کنید. ناامید نشوید و به راه مثبتی که آغاز کرده‌اید، ادامه دهید و با مهربانی، نشاط و عشق از خود و خانواده خود مراقبت کنید.
مرجع : ايسنا