به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۰ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۴۰۱۰۶

تکذیب خبر بازداشت پسر سفیر پیشین ایران

گروه سياسي: سفیر ایران در ترکمنستان خبر منتشر شده درباره بازداشت تعداد زیادی از تجار و بازرگانان در این کشور را تکذیب کرد.
تکذیب خبر بازداشت پسر سفیر پیشین ایران
محمدرضا هاشمی گلپایگانی خاطرنشان کرد: افراد بازداشت شده عموما کسانی هستند که به دلیل حمل مواد مخدر و یا عبور غیرمجاز از مرز بازداشت شده‌اند و تاجر و بازرگانی در ترکمنستان بازداشت نشده است. وی همچنین درباره اخبار منتشر شده در خصوص بازداشت پسر سفیر پیشین ایران در ترکمنستان نیز گفت: چنین موضوع صحت ندارد و این مساله را بررسی کرده‌ایم.

هاشمی گلپایگانی توضیح داد: روزانه حداقل پانصد کامیون از چهار مرز ورودی به ترکمنستان وارد می‌شوند و تردد در این مسیر زیاد است. در این تعداد کامیون متاسفانه افرادی هم موادمخدر با خود به همراه دارند. دولت ترکمنستان به شدت با این موارد برخورد می‌کند و حمل یک گرم موادمخدر در ترکمنستان 9 سال زندانی را به همراه دارد و در میزان های بالاتر، 25 سال این افراد محکوم به گذراندن دوره زندان می‌شوند. وی با بیان اینکه حدود 260 نفر از ایرانیان هم‌اکنون در زندان‌های ترکمنستان هستند، از ایرانیان خواست که به قوانین این کشورها توجه داشته باشند.

سفیر ایران در عشق آباد همچنین افزود: مشکل ما این است که باید در مرزهای خروجی امکانات و تجهیزات کافی وجود داشته باشد تا بتوانند مانع عبور مواد مخدر از مرز و ورود به این کشورها شوند. وی گفت: برای آزادی این ایرانیان رایزنی های مستمری با مقامات ترکمنستان داریم و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم تفاهم نامه انتقال محکومین را امضا کنیم تا این افراد بقیه دوران محکومیت خود را در زندان های ایران بگذرانند. پیش از این برخی رسانه ها اعلام کرده بودند که در حال حاضر 272 ایرانی در ترکمنستان زندانی هستند که اکثر آنان را تجار و راننده های ترانزیت تشکیل می دهند و پسر دیپلمات اسبق ایران در ترکمنستان از جمله این زندانیان است.
مرجع : ايسنا