به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۲ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۴۰۳۳۳
احتمال تداوم انتصاب بانوان در وزارت کشور

علت حضور گشت در نمایشگاه را نمی‌دانم

گروه سياسي: معاون و سخنگوی وزیر کشور با اشاره به انتصاب بانوان در امور مدیریتی کشور اظهار کرد: به جز برخی اموراتی که خواست آقایان است و انتصاب بانوان در آن سمت با شرایط آنها مطابقت ندارد، در انتصاب بانوان در سمت‌های مدیریتی مانع و ایرادی وجود ندارد.
علت حضور گشت در نمایشگاه را نمی‌دانم
حسینعلی امیری، قائم مقام و سخنگوی وزارت کشور، در حاشیه مراسم بزرگداشت آیت‌الله سیدمحمد دستغیب تولیت پیشین آستان شاه چراغ  در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت پیش‌نویس قانون احزاب و اینکه آیا در پیش‌نویس این قانون احزاب فعال در کشور دارای نظر هستند؟ اظهار کرد: در نخستین جلسه که با حضور احزاب در وزارت کشور برگزار شد، از همه احزاب کشور چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا دعوت به عمل آمد. آقای وزیر کشور نیز با توجه به شعارهایی که رئیس‌جمهور در مورد احزاب داشتند، تصریح کردند که براساس شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور برنامه‌های عملیاتی مربوط به خانه احزاب در وزارت کشور در حال تهیه و تدوین است.

وی افزود: آقای وزیر از احزاب درخواست کردند که خودشان در این زمینه مشارکت داشته باشند چرا که ما معتقد هستیم که احزاب در ارتباط با توسعه کشور می‌توانند نقش بسیار مهمی داشته باشند. قائم مقام و سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه ما معتقد هستیم یکی از وظایفی که احزاب می‌توانند انجام دهند بحث کادرسازی سیاسی کشور است، گفت: بحث مربوط به خانه احزاب یکی از مباحثی بود که با حضور وزیر کشور و احزاب تشکیل شد مورد تاکید قرار گرفت.

امیری با بیان اینکه در این جلسه موضوع قانون احزاب مورد بررسی قرار گرفت، گفت: در آن جلسه اعلام شد که احزاب با مراجعه به پیش‌نویسی که از قانون احزاب در سایت وزارت کشور قرارگرفته است نظرات خود را در این باره اعلام کنند. وی با بیان اینکه تعدادی از احزاب تاکنون در مورد پیش‌نویس قانون احزاب اعلام نظر کرده‌اند اظهار کرد: تاکنون برخی از احزاب هیچ اعلام نظری در مورد پیش‌نویس قانون احزاب نداشته‌اند. با این وجود ما یک گروه کارشناسی در وزارت کشور تشکیل داده‌ایم که این گروه نظراتی که احزاب اعلام کرده‌اند را بررسی کرده و تغییرات لازم در این زمینه را اعمال کردند.

در حال نزدیک کردن نظرات دولت و مجلس درباره احزاب هستیم

امیری با بیان اینکه لایحه مربوط به قانون احزاب در حال طی کردن مراحل نهایی خود است، افزود: در مجلس شورای اسلامی نیز کمیسیون شوراها راجع به فعالیت احزاب طرحی را در دستور کار قرار داده است. ما برای اینکه دو باره کاری در این مورد صورت نگیرد قرار گذاشتیم که یک تطبیقی میان آنچه که در مجلس وجود دارد و آنچه که در وزارت کشور است انجام دهیم و با مجلس به نظری واحد برسیم. ما در حال نزدیک کردن نظرات دولت و مجلس درباره احزاب هستیم.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به پرسشی در مورد آخرین وضعیت صدور مجوز برای فعالیت جامعتین با بیان اینکه کمیسیون ماده 10 صرفا از قوه مجریه تشکیل نشده است، خاطر نشان کرد: کمیسیون ماده 10 احزاب ترکیبی از نمایندگان سه قوه است. لازم به ذکر است که تا کنون کمیسیون ماده 10 راجع به جامعه مدرسین و جامعه روحانیت هیچ مصوبه خاصی نداشته است و چنانچه احیانا فردی مطالبی را در مورد کمیسیون ماده 10 بیان کرده است، آن مطلب نظر شخصی بوده و نظر کمیسیون محسوب نمی‌شود.

امیری در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه آیا روند انتصاب بانوان به عنوان فرماندار در کشور ادامه دارد؟ گفت: ما در حال حاضر چهار فرماندار و یک معاون استاندار از میان بانوان داریم. این انتصابات در راستای سیاست‌هایی است که آقای روحانی در شعارهای انتخاباتی خود مبنی بر استفاده از بانوان در پست‌های مدیریتی اعلام کرده‌اند، بوده است. وی خاطر نشان کرد: این چهار زن فرماندار و معاون استاندار سیاستان و بلوچستان بانوان تحصیلکرده‌ای هستند که برخی از آنها در دو یا سه رشته تحصیلی درس خوانده‌اند و برخی دیگر نیز در گذشته تجربه کار بخشداری را نیز داشته‌اند. این افراد به واسطه شایستگی‌هایی که برای سمت فرمانداری داشته‌اند و پس از مشاهده‌های صورت گرفته در وزارت کشور و همچنین استعالامات لازم از مراکز قانونی به سمت فرماندار منصوب شده‌اند.

سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه ادامه داشتن روند انتصابات بانوان در سمت‌های مدیریتی منوط به شرایط محیطی و شایستگی‌های فردی بانوان است، گفت: در بحث‌های مدیریتی که برخی از امورات مخصوص آقایان است و بانوان در آن سمت‌ها با شرایط آنها مطابقت ندارد و همچنین در جاهایی که منع شرعی و قانونی وجود نداشته باشد، در ‌انتصاب بانوان به عنوان مدیرمسئول هیچ ایراد و مانعی وجود ندارد. امیری با بیان اینکه پیشنهاد انتصاب فرمانداران از سوی استانداران صورت می‌گیرد و وزیر کشور حکم آنها را صادر می‌کند، اضافه کرد: اگر در استان‌های دیگر نیز استانداران صلاح بدانند که از بانوان استفاده کنند و به ما پیشنهاد بدهند در صورتیکه این افراد صلاحیت لازم را داشته باشند از طرف وزارت کشور منعی وجود ندارد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه تاکنون سه مورد از 19 تقاضایی که در سال گذشته برای اخذ مجوز تاسیس احزاب صورت گرفته است صادر شده است، گفت: من اکنون آماری در این زمینه ندارم. ان‌شاءالله در فرصت دیگری به صورت مستند آمار مربوطه را اعلام می‌کنم. سخنگوی وزارت کشور در پایان در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد علت حضور گشت ارشاد در نمایشگاه کتاب گفت: وزارت کشور بر این اعتقاد است که تامین امنیت فضاهای بسته بر عهده متولیان مربوطه است. از آنجایی که نمایشگاه کتاب فضای بسته‌ای است و متولی آن نیز وزارت ارشاد است پرسش در مورد چرایی حضور گشت ارشاد را باید از وزارت ارشاد مطرح کنید.
مرجع : ايسنا