کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قیمت پلی‌استیشن و ایکس‌باکس/جدول

12 ارديبهشت 1393 ساعت 20:30

گروه اقتصادي: حق بدهید که نشود به این راحتی‌ها درباره برنده نهایی قضاوت کرد. چه ایکس‌باکس و چه پلی‌استیشن، هر دو از غول‌های بازار محسوب می‌شوند. جدال سونی و مایکروسافت با رونمایی از نسل جدید PS4 و XBOX One حال و هوایی دیگر گرفته است.


با همه این تفاسیر برای دوست‌داران این کنسول‌ها که بر سر دو راهی خرید مانده‌اند، یک پیشنهاد داریم؛ بررسی مو به مو و فنی.

فضای ذخیره‌سازی
هر دو کنسول، دارای 500 گیگابایت دیسک سخت داخلی می باشند. از لحاظ آینده نگری، PS4 می تواند انتخاب بهتری باشد. مانند PS3، این کنسول نیز اجازه ارتقای هارددیسک را به شما می دهد. اما ایکس باکس چنین قابلیتی ندارد. هرچند یک راه برای گسترش فضای ذخیره سازی ایکس باکس وجود دارد. می توان از یک هارد درایو خارجی از طریق اتصال USB در این دستگاه استفاده کرد. شما می توانید این درایو خارجی را همانگونه که از درایو داخلی استفاده می کنید، به کار برید.

رم
هر دو سیستم دارای 8 گیگابایت رم می باشد. با این حال حافظه GDDR5 موجود در PS4، نسبت به رم DDR3 ایکس باکس سریع تر است. آیا این ویژگی چیزی است که شما در کاربرد روزانه به آن توجه می کنید؟ هنوز برای پاسخ گویی، زود است.

پردازنده

کمپانی AMD بر روی این دو کنسول سرمایه گذاری کرده است، به طوری که پردازنده هشت هسته ای هر دو کنسول بازی توسط AMD تامین شده است.

گرافیک
هر دو کنسول همچنین دارای گرافیک AMD Radeon GPU هستند، که با واحدهای پردازش تسریع (APUs) مربوط به خود یکپارچه شده اند. کاملا واضح است که این تمام داستان نیست. توسعه دهندگان برای سرهم بندی هر دو کنسول نیاز به زمان خواهند داشت، و قطعا حتی پس از یک سال بعد از عرضه کنسول ها به بازارها، نمی توانیم برنده واقعی در قسمت گرافیک را اعلام کنیم. نکته ای که ارزش توجه کردن را دارد، این است که توسعه هر کنسول چقدر سخت یا آسان می باشد. در نسل پیشین این دو کمپانی، PS3 در سطح مشخصات گرافیکی برتر از ایکس باکس 360 بوده است. اما ایکس باکس 360 برای ارتقا و توسعه ساده تر بوده است. بنابراین اکثر مقایسه های پلت فرم های بازی اغلب به برتری ایکس باکس ختم می شد. زمزمه هایی مبنی بر اینکه PS4 مناسب توسعه است، شنیده می شود. در حال حاضر این ویژگی زیاد به چشم نمی آید. این می تواند نشانه دلگرم کننده ای برای PS4 باشد.

اندازه

ایکس باکس، کنسول بزرگ‌تری است. از نظر سطح، ایکس باکس 21 درصد بزرگ تر از پلی استیشن جدید است. این عدد، Kinect جدید را که به همراه هر ایکس باکس وان، عرضه می شود، به حساب نمی آورد. توجه داشته باشید که ابعاد ذکر شده از ایکس باکس وان به طور رسمی اعلام نشده است، و مبتنی بر محاسبات هوشمندانه ای از PSMania است.

دیسک‌های بازی
در سری قبل، PS3 یک مزیت بزرگ نسبت به ایکس باکس 360 داشت اینکه از دیسک های بلوری حمایت می کرد. در مورد نسل جدید نگران نباشید، زیرا هر دو کنسول، دیسک های بلوری و دی وی دی را اجرا خواهند کرد.

فرمت های بازی

هر دو سیستم می توانند دیسک های فیزیکی و همچنین بازی های دانلود شده را اجرا کنند.

سازگاری با بازی های قدیمی

متاسفانه صاحبان ایکس باکس 360 و PS3، هیچ کدام از بازی های قدیمی خود را نمی توانند بر روی نسل بعدی کنسول های خود اجرا کنند. سونی ممکن است برخی از بازی های PS3 جریان ابری را ارائه دهد. اما اگر این اتفاق نیز بیافتد، باید برای بازی قدیمی خود دوباره مبلغی را هزینه کنید.

مسدود کردن بازی استفاده شده

برای بسیاری از مشتریان، این گروه ممکن است بیشترین تاثیر را داشته باشد. مایکروسافت به تولیدکنندگان بازی این انتخاب را داده است که تا بازی های خود را بر روی ایکس باکس وان، مسدود کنند و یا با دریافت هزینه ای آن ها را فعال کنند. سیاست بازی های بکار رفته در PS4 همانند سیاست PS3 است. تولیدکنندگان بازی PS4، قادر به استفاده از جواز آنلاین هستند که می تواند بخش های آنلاین و یا چند نفره بازی را برای مالک اصلی، محدود کند. اما بر خلاف ایکس باکس وان، PS4، دیسک های بازی استفاده شده را مسدود نمی کند. بسیاری از گیمرها از این روش مایکروسافت دل آزرده هستند. آیا این واکنش ها به اندازه ای است که علاقمندی به سونی را بیشتر کند؟ فقط زمان پاسخ این سوال را می دهد.

نیازمندی های اینترنت

کنسول مایکروسافت، نیاز به اتصال به اینترنت، یک بار در هر 24 ساعت دارد. اگر بیشتر از یک روز به صورت انلاین نباشید، نمی توانید به بازی کردن ادامه دهید.

کنترلرهای پیش فرض
آشنا به نظر می رسند؟ هر دو کنترلر نسل بعد، به شدت از پیشینیان خود ایده گرفته اند. هر دو کمی سبک تر به نظر می رسند (به خصوص PS4 DualShock 4) و برای نگه داشتن راحت تر در دست ها طراحی شده اند. بزرگ ترین مزیت، در تاچ پد DualShock 4است. این تاچ پد از چندلمسی پشتیبانی می کند و به توسعه دهندگان، یک اسباب بازی جدید برای بازی ارائه داده است. این DualShock جدید همچنین فاقد دکمه های شروع و انتخاب است. این دکمه ها با یک دکمه تنظیمات جدید جایگزین شده اند. کنترلر ایکس باکس وان نیز دکمه های Back و Start را از دست داده است. جایگزین آنها، Menu و View که همان خدمات مشابه را انجام می دهند، می باشند.

کنترل حرکت
سونی تاکیدی بر کنترل حرکت PS4 نکرده است. ما این را نمی دانیم که آیا دوربین و حرکت PS4 (پیش از این با نام PlayStation Eye) به صورت جداگانه به فروش خواهند رفت. DualShock 4 پلی استیشن نیز شامل برخی کنترل حرکت است. تصور اولیه ما این است که هیچ یک از آن ها همانند Kinect 2 نخواهند بود.
همانطور که قبلا ذکر شد، Kinect با هر ایکس باکس وان عرضه خواهد شد. در نمایش اختصاصی مایکروسافت در E3، قابلیت های Kinect جدید اعلام شده است. سطح دقت آن، به اندازه ای است که هیچ کدام از کنسول های بازی نمی توانند این مقدار را ارائه دهند. تصور کنید که با انگشت خود به چیزی روی صفحه نمایش اشاره می کنید، و سنسور کاملا می فهمد که شما چه چیزی را نشان می دهید.

کنترل صدا
در کنار کنترل حرکت Kinect 2، همچنین کاربران در ایکس باکس اجازه کنترل کارهای معینی را از طریق صدا دارند. این کارها شامل اجزای بازی ها، عملکرد سیستم، و برنامه های زنده تلویزیونی می شود. سونی به چنین قابلیتی در PS4 اشاره نکرده است، اگرچه دوربین پلی استیشن دارای یک میکروفن داخلی است.

ادغام Live TV
این بخش، مورد توجه زیاد مایکروسافت در ایکس باکس وان بوده است. استیو بالمر و شرکت او این ویژگی را برای توسعه کنسول های سنتی بازی خود نمی خواهند. این تلاش مایکروسافت برای مالکیت اتاق های نشیمن قرن 21 است. نمایش دموی موجود در E3، بسیار امیدوارکننده بود. ما در مورد کنترل صوتی، کنترل حرکتی، عملکرد چندوظیفه ای یکپارچه، اخطارها، صحبت می کنیم. در شیوه های متفاوت، ایکس بکس وان دستگاهی است که بسیاری از ما از مجموعه تلوزیون اپل منتشر نشده انتظار داریم. ما معتقدیم که ایکس باکس وان می تواند در این زمینه یک تفاوت بزرگ ایجاد کند. البته هر دو کنسول به شما اجازه تماشای خدمات جریانی مانند Netflix و Hulu Plus را می دهد.

خلاصه

مانند اکثر مقایسه ها، در این مقایسه نیز برنده، کاملا به دیدگاه شما بستگی دارد. اگر شما علاقمند به حرکات مربوط به آینده و کنترل صوتی هستید، پس ایکس باکس وان می تواند کنسول بازی مورد علاقه شما باشد. همچنین اگر می خواهید از کنسول خود به عنوان یک دستگاه سرگرمی کامل برای اتاق نشیمن خود استفاده کنید، باز هم ایکس باکس، مدل مناسب تری می باشد. PS4 ممکن است به عنوان یک کنسول بازی کلاسیک، بهتر باشد. اگر شما به دنبال کنسولی برای بازی های سنتی تر، و سنگین هستید، سونی این امکان را با محدودیت کمتر در اختیار شما قرار می دهد. می توانید بازی های مصرف شده را خریداری کنید و بدون نیاز به اینترنت از آن ها در تعطیلات استفاده کنید.

از سوی دیگر قوی تر بودن به معنای داشتن سخت افزار قوی تر نیست چرا که نوع گیم های عرضه شده روی کنسول و سایر امتیازات از جمله بازی آنلاین، قدرت جی پی یو، کرش نکردن کنسول هنگام بازی روی شبکه، میزان هزینه کردن روی کنسول و سایر سرویس های متصل روی کنسول، اینکه در کدام کشور چه سرویس های آنلاینی بهتر عرضه می شود، کدام منطقه و کشور می تواند از خدمات کنسول بهره مند شود(در مورد ایران به عنوان مثال هیچکدام)، بازی آفلاین با کدامیک بهتر انجام می شود، بازی دست دوم روی کنسول اجرا می شود یا نه؟




کد مطلب: 40412

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/40412/قیمت-پلی-استیشن-ایکس-باکس-جدول

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir