به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۴۰۴۲۶
انتقاد دیروز لطفی و سوگنامه امروز شجریان

افسوس ​استاد شجریان برای درگذشت استاد لطفی

گروه فرهنگ و هنر:​ محمدرضا شجریان در پیامی با عنوان «سوگنامه» درگذشت محمدرضا لطفی، نوازنده‌ پیشکسوت تار کشورمان را تسلیت گفت.
افسوس ​استاد شجریان برای درگذشت استاد لطفی
متن پیام محمدرضا شجریان به این شرح است:
«استاد محمدرضا لطفی آن یار دیرینه‌ بی‌همتا به جاودانگی پیوست.
او تمام زندگی‌اش تلاش و دقت و وسواس در موسیقی نژاده و ردیف به‌جا مانده از میراث‌داران موسیقی کهن و آموزش به شاگردان بود. دستی توانا در نواختن و فکری سنتی در اصالت تاریخی آهنگ و نغمه با حال و هوا و شور و شیدایی خاص خود داشت. از شروع زندگی موسیقائی‌اش به شکلی تأثیرگذار در عرصه هنر و جاودانگی سنت‌های آن راه پیمود و به انجام رساند. همواره دلسوز طبقه کارآمد کم‌درآمد بود. حیف و صد حیف که زود درگذشت و ما را سوگوار کرد. با تأثر فراوان - محمدرضا شجریان

سايت انصاف‌نيوز در باره پيام تسليت استاد شجريان نوشته‌است: اهمیت این پیام آنجاست که دو سال پیش آقای لطفی انتقادهایی شدید نسبت به مصاحبه های سیاسی شجریان با بی.بی.سی و صدای آمریکا مطرح کرده بود. انتقادات و گلایه‌های مرحوم لطفی به قدری شدید بود که در همان مقطع بحث‌های زیادی را برانگیخت و موجب دلخوری بخشی از حامیان شجریان از لطفی شد؛ بحث هایی که مابین بسیاری از چهره های فرهنگی نیز پس از اتفاقات سال 88 به وجود آمده بود. متن پیام محمدرضا شجریان به لحاظ اخلاقی قابل توجه است، او بدون هیچ اشاره ای به گلایه‌های لطفی، از گذشته و هنر مرحوم لطفی یاد کرده است.

مرحوم محمدرضا لطفی سال 90 در گفت‌وگویی با مجله ی آسمان گفته بود:
مطالبی را که شجریان در بیرون مرزها و داخل مرزهای کشورمان مطرح‌ کرده، ‌با مطالبی که من گفته‌ام و می‌گویم کاملاً متفاوت است. شجریان از سال 57 و بعد از انقلاب تا امروز بالاترین حجم تولید و بیشترین و موفق‌ترین کنسرت‌ها را داشته است. اگر شجریان قبل از انقلاب یک دهم موسیقی تولید کرده بود، بعد از انقلاب صد در صد تولید داشته است. شخص آقای شجریان اگرچه مانند بسیاری از موسیقی‌دان‌ها دچار مشکلاتی بوده ولی هیچ‌وقت برنامه‌هایش قطع نشده، آثارش منتشر شده، کنسرت‌هایش برگزار شده و همیشه مجوز گرفته است.

اولین کنسرت‌های این مملکت را در شهرستان‌ها شخص شجریان برگزار کرده است. خود آقای خاتمی در زمان وزارت‌شان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنسرت اصفهان شجریان حضور داشتند. امروز من شخصاً نمی‌فهمم شجریان به عنوان یک موزیسین موفق که این همه کنسرت داده و کار تولید کرده و آثارش در رادیو و تلویزیون پخش شده و بیش از 300 کنسرت خارج از کشور داشته، چرا اکنون اعتراض می‌کند؟‌ من این را نمی‌فهمم. یک وقت شما را برای سالیان دراز محروم کرده‌اند و با کلی بدبختی یک کنسرت برگزار می‌کنید و هزارگونه مشکل دارید و اعتراض می‌کنید؛ اگر چنین شخصی بخواهد بر روی این مسائل صحبت کند قابل فهم است.

ضمن اینکه من اصلا دوست ندارم هنرمندان‌مان تریبون خودشان را از داخل به خارج از کشور ببرند. به همین دلیل شخص من هرگز با بی‌بی‌سی مصاحبه نکرده‌ام. با صدای آمریکا در طول 25 سال فعالیتم در خارج از کشور به طور مشروط مصاحبه کرده‌ام.

بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، رادیو بین‌المللی فرانسه و یا سایر رسانه‌های آن‌طرفی در 10 سال اخیر مواضع اپوزیسیون به ایران دارند و گاهی اوقات نیز کار را به براندازی حکومت نیز می‌کشانند. این را ما امروز به طور رسمی می‌دانیم و آخرین صحبت‌های وزیر امور خارجه انگلستان همه موید این رویکرد آن‌ها است. طبیعی است وقتی امروز رسانه‌های آن‌طرفی این امکان را به یک هنرمند می‌دهند تا بیاید در بی‌بی‌سی صحبت کند، حتماً باید در درجه اول اپوزیسیون یا نیمچه اپوزیسیون باشد.

من حق دارم دوست نداشته باشم به عنوان یک هنرمند در صدای آمریکا و بی بی‌سی انگلستان که به عنوان دو ارگان دولتی مشغول فعالیت هستند، حرف بزنم. من حتی اگر هزار مشکل در ایران داشته باشم ترجیح نمی‌دهم هرگز در تریبون‌هایی که قصد اصلاح و کمک به مردم ایران را ندارند هم‌صدا شوم. این سلیقه شخصی من است. ولی کسانی که این کار را می‌کنند اگر چه به آن‌ها انتقاد دارم اما کار آن‌ها را ممنوع نمی‌دانم. آن‌ها زندگی و مسئولیت خودشان را دارند. ولی باید مسئولیت را فردی نبینند.

شجریان اگر این مسئولیت را فردی ببیند، مشکل به وجود می‌آید. این مسئولیت و مشکل، یک مشکل اجتماعی عمومی است و حرف‌ها و گفته‌ها برای نگرانی از وضعیت موسیقی کشور است. اما آن‌چه از گفته‌های شجریان در رادیو استرالیا، بی‌بی‌سی و صدای امریکا دنبال کره‌ام، تنها در ده‌درصد از صحبت‌هایشان به مشکلات موسیقی اشاره داشته است.

من می‌گویم یک موسیقی‌دان اول می‌بایست دردش خود موسیقی باشد. در این مصاحبه اخیر مصاحبه کننده از ایشان می‌پرسد "الآن که آلبوم مرغ خوشخوان شما مجوز رسمی گرفته و کنسرت هاتان نیز در ایران اعلام شده مشکلی ندارد، برخورد شما چگونه است؟" شجریان از کنار این مسأله رد می شود و جواب قانع کننده‌ای نمی‌دهد.

به نظر من وقتی پهلوان شدید، مسئولیت شما مسئولیت یک گروه نیست؛ بلکه مسئولیت همه ملت را برعهده دارید. در واقع سخن شما می‌بایست بازتاب سخن همه ملت ایران باشد. من خودم این مشکلات را بعد از انقلاب داشته‌ام و بدون اینکه حتی خبر داشته باشم از اسمم کلی سوءاستفاده شده است. به نظرم چنین حرکت‌هایی بیشتر سیاسی محسوب می‌شود تا فرهنگی هنری، و این نظر شخصی من است.

اما در مورد شجریان این مسأله کاملاً متفاوت است. شجریان هیچ وقت به‌دنبال ایجاد یک جریان فرهنگی هنری مستقل با شرکت همکاران خودش نرفته است. یک شرکت اقتصادی به نام "دل‌آواز" درست کرده و کار خودش را مانند یک شرکت تولید کننده انجام می‌دهد و درآمدزایی خوبی هم از گذشته تا به امروز داشته و دارد.

بختیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۲:۳۹
تا سالها تار تار وجود ما با نوای تار او رقصان است. (223645)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۳:۳۷
کاش در این روزها از انتقادهای استاد لطفی به شجریان چیزی نمی‌گفتید. (223948)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۰:۲۸
به نظر من هم طرح مجدد انتقادات مرجوم لطفی جالب نبود!
اما نکته آنکه در متن سخنان مرحوم لطفی تناقض وجود دارد! چرا که در عین حال که گفته "به نظر من وقتی پهلوان شدید، مسئولیت شما مسئولیت یک گروه نیست؛ بلکه مسئولیت همه ملت را برعهده دارید" مدعی است "یک موسیقی‌دان اول می‌بایست دردش خود موسیقی باشد"!! (223974)
عاشق شجریان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۳:۰۵
این مصاحبه مرحوم لطفی را الان خواندم و مایه تاسفم شد خوب شد این را خواندم دیگر غمم از فقدانش کمتر شد هنرمند باید با مردم باشد اتفاقا ساز ایشان در مقابل ساز فرهنگ شریف و شهناز بسیار خشن و بی ظرافت و نچسب بود نمی دانم چرا از فرهنگ شریف میخواهند بزرگترش کنند. بهر حال روانش شاد (223648)
روح الله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۵:۴۸
ازاسمت معلومه درورطه ی تعصب گرفتارشده ای!مردانگی کن و ازاین بهبعد بایک مصاحبه جوگیرنشو! (223710)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۸:۰۵
درسته لطفی اخلاق خاص خودشو داشت ولی هنرش هیچگاه زیر سوال نمیرود.دوست عزیز که من هم مثل شما عاشق شجریانم ولی فکر کنم یا شما نمیدانید تار چیست یا نمدانید لطفی کیست؟گرچه این عزیزانی که فرمودید هم برازنده استادی اند.گر چه شهناز باهیچ کس قابل مقایسه نیست.اصولا روح هنر قیاس هنرمندان را نمی پذیرد (223779)
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۱:۵۴
اتفاقا مصاحبه مرحوم استاد لطفی بسیار منطقیست. من عاشق صدای استاد شجریانم ولی این دلیل نمی شه خود ایشون رو بپرستیم و ایشون رو بدون نقص فرض کنیم. استاد شجریان به خاطر حق پخش با صدا و سیما مشکل داشتن و سال ها بود که به خاطر مسایل مالی نمی خواستن آثارشون پخش بشه و انتخابات 88 این امکانو براشون فراهم کرد و اصل قضیه در هیاهوی مسایل سیاسی گم شد.هنرمند باید با هنرش حرف بزنه که حرفش تا قرن ها بمونه نه. (223877)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۲:۲۶
ایشان و شجریان 30 سال بود با هم اختلاف داشتند . خاطراتشان را بخوانید . فکر می کنم محدود کردن اختلاف این دو در سیاست کار درستی نیست . کارت ناجوانمردانه بود بهار (223911)
پویا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۳:۱۷
دوستداران موسیقی اصیل لطفا به این مسائل دامن نزدند بعضی ها فقط بدنبال تفرقه و اختلاف بین هنرمندان هستندو بابت این اختلاف سلیقه ی بین دو بزرگوار از شادی در پوست خود نمیگنجند و خواستار نابودی موسیق سنتی و جایگزینی آن با موسیقی مبتذل اند. در صورتیکه همانند زنده یاد لطفی و استاد شجریان دیگر دنیا به خود نخواهد دید (223649)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۳:۴۵
برای ما هر دو استاد هستند و دوست داشتنی (223658)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۴:۲۲
بهار جان چند صباحی است دلم بدجور تنگ نغمه بلبل حضرت عشق است..
هنوز نجوای ربنا با صدایش منرا بیشتر به پروردگارش نزدیک میکند.
بهار جان من هیچوقت از سال 84 و 88 نمیگذرم که نجواهایش را از سرای کشورم گرفت..
در اینجا باز وفات استاد گرانقدر،استاد لطفی را به همه هنرمندان در عرصه موسیقی تسلیت میگویم (223676)
م.ن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۱:۵۶
دوست عزیز هیچ ربطی به 88 و 84 نداره کاش جناب استاد کمی از مسایل مالی به خاطر سیل هواداراشون صرف نظر می کردن اگه کنسرتاشون هم رفته باشین با این وجه از شخصیت استاد بیشتر آشنا میشید. (223878)
حاااااااااامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۴:۳۱
ما امیدوار به استاد شجریان بزرگ هستیم (223680)
آریوبرزن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۴:۵۳
بهتره ما هم مثل استاد شجریان گذشته ها رو فراموش کنیم و برای اون مرحومم آرزوی آرامش و کسب درجات ارزشمند رو داشته باشیم.
از استاد شجریان ممنونم ..
روح استاد لطفی شاد. (223687)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۶:۵۷
استاد بزرگوار ما هیچگاه دست پر زخمه زنت بر ساز چشمه نوش را فراموش نخواهیم کرد،،،،،یادت همیشه جاودان (223747)
پرهام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۸:۳۹
من اینجا بس دلم تنگ است...
و هر سازی که میبینم ، بد آهنگ است...
بیا ره توشه برداریم ، قدم در راه بی برگشت بگذاریم...
ببینیم آسمان هر کجا ، آیا همین رنگ است ؟! (223801)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۱:۴۶
سلام خداقوت
یه سوال داشتم و اونم اینکه مگه آقای شجریان تو خارج از کشور به ما ایرانی ها و انقلابی که براش از جونمون گذشتیم توهین نکرد؟ پس شما عزیزان چرا خبر اون رو تیتر سایتتون می زارید؟ واقعا چرا؟ (223874)
ش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۳:۰۳
شجریان و لطفی به قدری بزرگند که این مصاحبه ها و گلایه ها خدشه ای به ساحت هنری و قدر اجتماعی این دو بزرگوار وارد نمی کنند. لطفی لطف موسیقی ردیفی ایران و شجریان استاد بی همتای این موسیقی است. یاد لطفی بزرگ همیشه گرامی. (223930)
نوای تار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۳:۴۹
استاد لطفی روحت شاد
با اینکه از موضع گیری های اخیرت خرسند نبودم اما همیشه دوستت داشتم و خواهم داشت نوای تار تو همیشه زنده است (223953)
عشق داند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۳:۵۵
آقای ایرانی چرا امثال شما همیشه از ستیز و نفاق لذت می برند فوت استاد لطفی چه ربطی به این اظهارات شما دارد (223959)
خرم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۰:۳۴
شنیده ام که استاد شجریان هیچگاه درمقام پاسخ به صحبت های استاد لطفی چه بصورت رسمی وحتی در جمع خصوصی کلمه ایی برزبان نیاورده است وهمیشه برای استاد لطفی نهایت احترام را داشته است که در این سوگ بزرگ پیام تسلیت استاد شجریان بخوبی شاهد این امر است پس از همه دوستداران موسیقی سنتی وفاخر ایرانی در خواست میکنم گرفتار خبرهای ژورنالستی نشوند ویاد استاد بیبدیل لطفی راگرامی وبرای استاد شجریان که افتخار هنر آواز ایرانی رابعهده دارد طول عمر با عزت آرزو نمایم. (223975)
منصف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۰:۵۱
ضمن عرض تسليت بخاطر درگذشت استاد لطفى بايد عرض كنم حرف حقى را وقتى از طريق رسانه داخلى نميتوان زد لاجرم بايستى از طريق رسانه خارجى زد.هر رسانه خارجى براى اهدافش خط مشى دارد.چطور همين بى بى سى توى بحبوحه انقلاب خوب بود حالا بد شده است؟؟؟؟؟؟ (223977)
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۰:۵۸
گلچهره مپرس آن نغمه سرا از تو چرا جدا شد
گلچهره مپرس پروانه تو بی تو کجا رها شد
مرنجان دلت را
رها کن غمت را رها کن
مخور غم مخور غم نگارا
گلچهره بریز تو خون من بلبل نغمه زن را....

باورش سخته ولی استادهمیشه درذهن ماجاودانه ایی (223980)
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۶:۵۳
روحش شاد (223997)
یک هنردوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۷:۰۹
استادلطفی وشجریان دویارجداناشدنی هستند.باورنداریدتصنیف بسیارزیبای نارپزلیلی روگوش کنیدبعدقضاوت کنید.اختلاف آنها,اختلاف دوتادوست بود.زنده بادهنرمندان ایران زمین. (223998)