به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۰۲
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۴۰۴۹۴

انجمن مامایی: 12 هزار مامای بیکار داریم

گروه جامعه: رییس انجمن علمی مامایی ایران با بیان اینکه 12 هزار مامای بیکار در کشور وجود دارد گفت:به رغم نیاز و ضرورت حضور ماماها در مدارس دخترانه، وزارت آموزش و پرورش به این طرح که از 12 سال پیش ارائه شده پاسخ نداده است.
دکتر ناهید خداکرمی در آستانه روز جهانی ماما ( 15 اردیبهشت ماه) در نشست خبری افزود: دختران سالم، مادران سالم آینده هستند و داشتن یک نسل سالم نیازمند آگاهی بخشی و مراقبت و نظارت های مستمر است. وی ادامه داد: به همین منظور طرح بهداشت مدارس با محوریت حضور ماماها در این مراکز آموزشی 12 سال پیش براساس نیازها و مشکلات بهداشتی نسل جوان ما ارائه شد که تاکنون این طرح پاسخ مناسبی نگرفته است.

خداکرمی با بیان اینکه اکنون مشخص شده که بسیاری از مشکلات سلامت زنان مانند نازایی یا حتی ابتلا به بیماری های خطرناک به دوره نوجوانی و جوانی آنها باز می گردد تاکید کرد: حضور یک ماما در مدرسه دخترانه از بسیاری از بیماری ها و به ویژه مشکلات مرتبط با بارداری و نازایی در آنها جلوگیری می کند. رییس انجمن مامایی تاکید کرد: مشاوره و اقداماتی که یک ماما در مدارس می تواند به دختران ارائه کند بسیار فراتر از حیطه وظایف مربی بهداشت است، بنابراین با جذب ماماها در مدارس می توان از بروز و شیوع بسیاری از بیماری های خطرناک زنان در آینده جلوگیری کرد.

وی به عارضه چاقی و پرمویی به عنوان یکی از مشکلات شایع دختران جوان اشاره کرد و گفت: این بیماری می تواند در صورت درمان نشدن در آینده عوارضی مانند نازایی به همراه داشته باشد اما غربالگری، شناسایی و مقابله با آن باید در سطح مدارس و دبیرستان ها انجام شود. وی با بیان اینکه تاکنون 36 هزار ماما عضو سازمان نظام پزشکی هستندگفت: به رغم اینکه حدود 18 هزار ماما در مراکز درمانی و پژوهشی شهری و روستایی مشغول به کارهستند اما اکنون مراکز زایشگاهی در سراسر کشور نیازمند جذب حداقل 9000 ماما هستند.

وی با بیان اینکه در پروسه زایمان باید یک تیم شامل ماما، پزشک متخصص زنان و پزشک متخصص بیهوشی با یکدیگر همکاری داشته باشند و حتی مراقبت های بهداشتی توسط ماما باید پس از مرحله زایمان نیز ادامه یابد گفت:متاسفانه در این پروسه در بسیاری از مراکز زایشگاهی ماما حذف شده است که این درواقع نادیده گرفتن طرح درمان و حق بیمار است. وی با اشاره به طرح چابک سازی دولت گفت: امیدواریم این طرح در بخش سلامت با توجه به نیاز جامعه اجرا نشود زیرا سلامتی مردم در گرو این امر است.

وی با بیان اینکه زایمان یک مرحله طولانی مدت (حداقل 8 ساعت) است گفت: اکنون زمان زایمان بسیار کوتاه شده و بسیاری از مراکز درمانی فرصتی به مادر برای زایمان طبیعی نمی دهند زیرا نیروی انسانی لازم ˈماماˈ برای حمایت و هدایت مادر دراین زمینه را ندارند.
مرجع : ايرنا