به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۴:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب : ۴۰۵۰۲

ماموریت آمریکایی مرکل در بحران اوکراین

گروه بين​الملل: رسانه​های خبری آمریکا در گزارشات و مقالات متعددی تحولات و ادامه ناآرامی های اوکراین ، اهداف سفر مرکل به واشنگتن و عدم دستیابی به توافق جاسوسی بین امریکا و آلمان را مورد نقد و بررسی قرار داده اند.
ماموریت آمریکایی مرکل در بحران اوکراین
روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود می نویسد: در حالی که نیروهای جدایی طلب شرق اوکراین با نیروهای ضد شورش در گیر شده اند، بخش های مهمی از ساختمان های دولتی به دست نیروهای طرفدار روسیه افتاده است. این درگیری ها همچنان ادامه دارد و امریکا و اروپا هم در صدد تشدید تحریم های اقتصادی علیه روسیه می باشند.  آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که گفته است روابط مناسبی با پوتین دارد به واشنگتن سفر کرده تا سیاست های امریکا با اتحادیه اروپا در قبال مسکو را هماهنگ کند.

این نشریه در گزارش دیگری می نویسد، به رغم تلاش های زیاد امریکا و آلمان نتوانستند بر سر همکاری های جاسوسی به توافق برسند. از زمان انتشار افشاگری های ادوارد اسنودن مبنی بر این که سرویس های اطلاعاتی امریکا مکالمات تلفنی صدراعظم آلمان را شنود می کنند ، روابط واشنگتن با برلین متشنج شده است. پی جی کراولی دستیار سابق وزیر خارجه امریکا و استاد روابط بین الملل دانشگاه جورج واشنگتن می گوید: دیدار فعلی خانم مرکل از امریکا بر خلاف سال 2011 بسیار جدی و در مورد موضوعات مهم سیاسی خواهد بود. به گفته وی تردیدی نیست که مرکل و اوباما در خصوص بحران اوکراین صحبت خواهندکرد ولی موضوع اصلی این دیدار افشاگریهای ادوارد اسنودن در مورد جاسوسی های امریکا از صدر اعظم آلمان خواهد بود. حتی اگر این موضوع به طور رسمی در دستور مذاکرات قرار نگرفته باشد، شکی نیست که بحث جاسوسی بین دو رهبر و حتی در کنفرانس خبری پس از آن نیز مطرح خواهد شد.

دیوید سانگر تحلیلگر روزنامه نیویورک تایمز در این خصوص می نویسد، مقام های آلمانی گفته اند ، با توجه به تنش در روابط واشنگتن و آلمان بر سر شنود مکالمات تلفنی صدراعظم آلمان، هیچ گونه توافق همکاری جاسوسی در حین سفر مرکل با مقامات امریکایی صورت نخواهد گرفت. نیویورک تایمز می افزاید ، در حالی که گفته می شد ، دو طرف به راه حلی در این رابطه رسیده اند، اما شکست گفتگوها و نرسیدن به توافق همکاری نشان می دهد که آلمانها هنوز از اقدامات جاسوسی امریکا عصبانی هستند و این اختلافات و تنش می تواند بر دیدار رهبران دو کشور تاثیر بگذارد.

در همین حال اختلافات در اتحادیه اروپا بر سر چگونگی برخورد با روسیه در قبال اوکراین نیز بالا گرفته و این موضوع هم بر همکاری های اطلاعاتی غرب علیه روسیه در دوران جنگ سرد جدید تاثیر گذاشته است. یک مقام امریکایی می گوید، آنچه که آلمانها می خواهند غیر ممکن است آن ها به دنبال توافقی هستند که بر اساس آن امریکا هرگز در خاک آن کشور قوانین آلمان را نقض نکند اما امریکا چنین توافقی با هیچ کشور ندارد. اما سخنگوی صدراعظم آلمان می گوید، هر گونه رد یابی در خاک آلمان حتی از داخل سفارت امریکا ناقض قوانین داخلی آلمان است بنابر این موضع ما با امریکا در این رابطه اختلاف زیادی دارد.
مرجع : تدبير