به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ساعت ۱۷:۱۴
کد مطلب : ۴۰۵۴۰
اولين گام دولت در مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها

از دوشنبه؛ فقط ۱۰ درصد هزینه بستری با بیماران است

گروه جامعه: رییس ستاد تحول نظام سلامت گفت: پرداختی‌های دولت از هزینه های بستری در بیمارستان‌های دولتی از پس فردا (دوشنبه) به ۹۰ درصد می‌رسد.
از دوشنبه؛ فقط ۱۰ درصد هزینه بستری با بیماران است
محمد آقاجانی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر افزود: در حال حاضر مردم در بیمارستان‌هاي دولتی نزدیک به40درصد هزینه‌هاي بستری را خود مي‌پردازند و در این برنامه که بودجه آن از محل اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها تامین شده است، بیماران در شهرها10درصد و روستاییان و عشایر 5درصد هزینه‌هاي بستری را در بیمارستان‌هاي دولتی خواهند پرداخت. وی اضافه کرد: این پوشش90درصدی، شامل همه هزینه‌هاي بستری تخت و معاینات و خدمات داخلی و جراحی، داروها، تجهیزات و اقدامات تشخیصی شامل عکسبرداری‌ها و آزمایش خواهد بود.

معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه گفت: هم اکنون به طور متوسط هر شخصی که در بیمارستان دولتی بستری مي‌شود، 640هزار تومان مي‌پردازد که با اجرای این برنامه از دوشنبه (پس فردا)، این مبلغ به140هزار تومان مي‌رسد. دکتر آقاجانی همچنین در مثالی دیگر به هزینه جراحی قلب بـــاز در بیمارستان‌هاي دولتی اشاره و اضافه کرد: تاکنون برای چنین جــــراحی، مردم5ر2تا3میلیون تومان مي‌پرداختند که این مبلغ از پس فردا، به حدود 700 هزار تومان خواهد رسید.

وی بخش دیگری از بهبود خدمات برای بیماران بستری را در بیمارستان‌هاي دولتی، تامین همه گونه دارو و لوازم پزشکی مورد نیاز در همان بیمارستان اعلام کرد و گفت: با اجرای برنامه تحول نظام سلامت که از پس فردا 15 اردیبهشت اجرا مي‌شود، دیگر هیچ بیماری برای تهیه دارو یا وسایل یا حتی اقدامات تشخیصی که در آن بیمارستان موجود نیست به خارج از بیمارستان فرستاده نمی شود بلکه همان بیمارستان از طریق شبکه دانشگاهی برای تهیه داروی مورد نیاز یا اقدامات تشخیصی، اقدام مي‌کند و وجهی هم در این باره بجز همان ده درصد سهم بیماران از قیمت دارو یا لوازم یا عکس برداری و آزمایش اخذ نمی شود.

وی با یادآوری این که 80 درصد خدمات بستری در کشور ما در بیمارستان‌هاي دولتی است، ابراز امیدواری کرد؛ این برنامه که بخشی از تحول نظام سلامت است، رضایت مندی مردم را از خدمات سلامت، بهبود بخشد.رییس ستاد تحول نظام سلامت گفت: اجرای کامل کاهش هزینه‌هاي بستری در بیمارستان‌هاي دولتی ممکن است چند ماه طول بکشد.

دکتر محمد آقاجانی همچنین گفت: نوسازی و بهبود کیفیت و رفع مشکلات بخشهای مختلف مربوط به میزبانی ( هتلینگ) بیمارستانها شامل وضع بهداشتی بیمارستانها، شرایط اتاق و تختهای بستری، کیفیت غذا و تعداد و کیفیت خدمات پرستاری در بیمارستانهای دولتی از پس فردا، دوشنبه 15 اردیبهشت در بیمارستانهای دولتی سراسر کشورآغاز مي‌شود.

وی با بیان اینکه چند سالی است مردم از کاهش کیفیت این خدمات و همچنین فرسودگی برخی بیمارستانهای دولتی شکایت دارند، گفت: برنامه وزارت بهداشت بر آن است که خدمات میزبانی 557 بیمارستان دولتی در کشور، در مدت شش ماه نخست سال تحول مناسبی پیدا کند. معاون درمان وزیر بهداشت افزود: در شش ماه نخست اجرای این طرح که از پس فردا شروع مي‌شود، وزارت بهداشت از بیمارستانها حمایت مي‌کند و در شش ماه بعد وزارت بهداشت بر اساس عملکرد هر بیمارستان، به آنها کمک مالی مي‌کند. الزام به نوسازی و ارتقای کیفیت خدمات هتلینگ در بیمارستانهای دولتی به همه روسای دانشگاههای علوم پزشکی و بیمارستانها، ابلاغ شده است و آنها نیز در این باره جدی هستند.

به گفته دکتر آقاجانی اصلاح هتلینگ و نوسازی بیمارستانها یکی دیگر از بسته‌هاي تحول نظام سلامت است که بودجه آن از منابع حاصل از مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، تامین شده است. دیگر بسته‌هاي حمایتی وزارت بهداشت در طرح تحول نظام سلامت که همگی از دوشنبه 15 اردیبهشت آغاز مي‌خورند شامل کاهش پرداختی بیماران بستری در بیمارستانهای دولتی، تامین همه نیازهای تشخیصی و درمانی بیماران در همان بیمارستانی که بستری مي‌شوند، رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستانهای دولتی، بسته حمایت از ماندگاری متخصصان در مناطق محروم و رفع کمبودهای این بخش، حضور پزشکان متخصص در بیمارستانهای دولتی بصورت شبانه روزی، متناسب سازی تعرفه ویزیت پزشکان در بخشهای دولتی و خصوصی، تکمیل اورژانس هوایی و بسته حمایتی ویژه بیماران خاص و صعب العلاج است.

کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۸:۱۷
اون موقع که هزینه کل درمان با بیمار بود این دکترا رسیدگی نمیکردند وای به حال اینکه همش 10 درصدش با بیماران است..
اما امیدوارم دولت با مدیریت جدی نظارت بر درمان بیماران و مصدومین داشته باشد (223785)
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۲:۳۷
پایین اوردن هزینه درما از کار های بسیار خوب است که مردم را از انتخاب روحانی خوشحال می کند.
انصافا نمره کار وزرا خیلی خوب است و مردم هم این وزرا را دوست دارند.

اما
دل معلمان از دست وزیر آموزش و پرورش خون است. هیچ تلاشی برای ارتقای معیشت معلم نمی کندو شایسته این وزارت خانه بزرگ نیست.

راستی بهار روز معلم رو تبریک نگفتی و هیچ واکنی به این ایام ندادی. (223919)
علی آقا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۸:۲۳
خدا کنه عملی بشه و هیچ قانون و تبصره‌ای براش نذارن، ثانیاً این اقدامات ادامه پیدا کنه. نه اینکه یه ماه اجرا بشه، بعد بزنن زیرش.
اگه واقعاً این امر اجرا بشه، خیلی از نگرانی‌ها و استرس‌های مردم کم می‌شه. (223789)
سارینا
Romania
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۸:۵۷
یعنی داریم ؟ (223809)
باب اسفنجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۹:۲۷
دم روحانی گرم با این کار

خدا لعنت کند کسانی رو که منافع خود رو به منافع ملت و پیشرفت آن ارجح میدونن

حالا چه مسئولین باشن و بحث رشوه و سوئ استفاده و .... چه مردم مرفه و بحث انصراف از یارانه و رشوه و ....

ایکاش یه مقدار حس هم نوع دوستی و میل واقعی برای پیشرفت و کاهش فقر تو وجود همه ما بود (223819)
ساميار
United States
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۱:۱۷
اين دولت به هرقولی که داده عمل خواهد کرداين خط واينم نشان! (223864)
بهاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۲:۰۰
مرسی از دولت تدبیر و امید (223885)
... به به
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۲:۲۱
اگه واقعا اجرا باشه خدا رو همیشه شکر میکنم به خاطر رای خودم که به جناب دکتر روحانی دادم . (223904)
امیر
United States
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۰:۱۱
رئیس جمهور و تیمیش که با دولت همراهند تصمیم جدی برای خدمت و بیرون اوردن مملکت از وضع موجود را دارن ما هم باید در حد توان کمک کنیم.زنده باد اصلاحات به امید تدبیر (223970)