به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۵۴
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ساعت ۲۱:۱۶
کد مطلب : ۴۰۶۴۱
مستند"من روحانی هستم"فراتر از پروژه"کفن پوشان"دوره خاتمی است

حملات تندروها به همین​جا ختم نخواهد شد

گروه سياسي: انتشار مستند «من روحانی هستم» باعث واکنش​های مختلفی از سوی دولت و دیگر گروه های سیاسی شده است. پس از آن که رئیس مجلس نهم نسبت به این فیلم واکنش نشان داد و گفت حقایق تاریخی را تحریف کرده است، «علی جنتی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم این مستند را «توهین آشکار به شخص رئیس جمهوری» خواند. این مستند تولید گروه چند رسانه​ای شفق است و معصومه نبوی، کارگردان این فیلم در تنها واکنش رسانه​ای​​اش گفته قسمت​های دوم و سوم این مستند نیز در راه است.
حملات تندروها به همین​جا ختم نخواهد شد
حالا  مشاور وزیر ارشاد و رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می​گوید که فارغ از محتوا، نداشتن مجوز موسسه تهیه کننده این فیلم و نیز نبود مجوز ساخت و پخش برای فیلم مذکور، از طریق سازمان سینمایی و معاونت حقوقی این وزارتخانه قابل پی​گیری است.

«بابک دربیکی» همچنین تاکید کرد: «من از کسی شنیدم که فیلم مشابهی در حوزه دیگر، وجود دارد، گرچه نمی​دانم این حرف چقدر صحت دارد ولی مطمئن هستم که همه چیز به مستند "من روحانی هستم" ختم نخواهد شد و ادامه خواهد یافت. معتقدم حمله به نسل اول انقلاب برای جابه جایی نخبگان به انواع مختلف ادامه دارد. مسئله این است که این حملات به همین جا ختم نمی​شود و کم کم جریانی که پشت ساخت این مستند است تخریب خود را ادامه خواهد داد و گروه​های دیگری را نیز شامل می​شود؛ چون هدف یک نفر و انتقاد از دولت آقای روحانی نیست بلکه هدف زمین​گیر کردن دولت به عنوان یکی از ارکان حکومت است.»

دربیکی همچنین گفت:« مجموعه​ای که این فیلم را تهیه و منتشر کرده است، مجوز ندارد و ما در این زمینه اقدامات لازم را انجام خواهیم داد و برخوردهای لازم را می​کنیم. البته وزارت ارشاد نمی​تواند و وظیفه​ای هم ندارد که برخورد قضایی با این مجموعه داشته باشد. در گذشته قوه قضاییه در موارد مشابه این فیلم ورود پیدا کرده و برخورد لازم را داشته است و ما مطمئن هستیم که در این مورد هم قوه قضاییه برخورد خواهد کرد.»

او ادامه داد:« اگرچه محتوای فیلم با شکل خاصی و با هدف تخریبی تهیه شده، اما برخورد وزارت ارشاد با سازندگان این فیلم در مرحله اول، فارغ از محتوای آن است و مجموعه سازنده این فیلم که براساس قانون باید مجوز از وزارت ارشاد می​گرفته، مجوز ندارد. براساس قانون هر موسسه​ای که بدون مجوز اقدام به ساخت فیلم کند، فارغ از محتوای فیلم، با آن برخورد خواهد شد. اما پیگیری موضوع محتوای این مستند برعهده قوه قضاییه است.»

مشاور وزیر ارشاد درباره موسسه چند رسانه​ای «شفق» که مستند من روحانی هستم را ساخته است، گفت:«آن طور که من بررسی کردم، این موسسه در یک دوره​ای در زمان وزارت جناب آقای حسینی، درخواست مجوز کرده بود. در آن زمان به این موسسه مجوز داده نشد چون سن فردی که تقاضای درخواست مجوز کرده بود، پایین بود. کارشناسان صدور مجوز به خاطر سن پایین این فرد به او مجوز تاسیس موسسه اش را نداده بودند اما ظاهرا یکی از مسئولان وقت گفته بودند به این فرد مجوز بدهید چون این فرد اگرچه سنش کم است اما عقلش زیاد است! یا شاید جمله​ای شبیه این. با این حال و با وجود توصیه مذکور مسئولان وقت باز هم نتوانسته بودند مجوز را بگیرند.»

او ادامه داد:« البته سازندگان این مستند دست به مجموعه​ای از اقدامات زده​اند تا این فیلم در سطح گسترده منتشر شود و از این طریق برای خودشان یک حاشیه امن ایجاد کنند و هزینه برخورد با آنها بالا برود. یکی از اهداف سازندگان این فیلم ایجاد حواشی برای دولت است تا دولت را از کار اصلی​اش دور کنند و بدشان هم نمی​آید که مرتبا به این جریان دامن بزنند.»

دربیکی افزود:« معتقدم یک گروه و جریان پشت تهیه چنین مستندهایی است. این جریان سال​هاست که پروژه ایجاد بحران در حوزه​های بین​المللی و داخلی را پیش می​برد. هدفشان هم جابه جایی نخبگان است زیرا این جریان تنها می​تواند در شرایط بحرانی وارد صحنه شوند و از یک مسیر دموکراتیک و انتخابات نمی ​توانند وارد صحنه شوند. در حال حاضر هم این جریان می​خواهد با برجسته کردن برخی موضوعات حاشیه​ای خط کشی بین نیروهای ارزشی و غیرارزشی به وجود بیاورند و تقابل به وجود بیاورند.»

وي افزود:« در بخشی از این فیلم بخش​های از صحبت​های آقای روحانی در موقعیت​های مختلف گزینش و جانمایی شده است. اینکه شما موضوعی را در زمان نابه جا طرح کنید یک تکنیک عملیات روانی است و سازندگان این فیلم به دنبال ایجاد یک عملیات روانی علیه دولت هستند. البته این افراد این نکته را فراموش کرده​اند کسانی که به آقای روحانی رای دادند، به برنامه​های ایشان برای اداره کشور رای دادند. ویژگی انتخابات ریاست جمهوری سال 92 این بود که مردم چنین تلقی​ای نداشتند که انتخابی سیاه و سفید دارند، بلکه با توجه به نوع بحث​ها و نیز شرایط کشور و تجارب پیشین، مردم به برنامه​ها رای
مسئله این است که این حملات به همین جا ختم نمی​شود و کم کم جریانی که پشت ساخت این مستند است تخریب خود را ادامه خواهد داد و گروه​های دیگری را نیز شامل می​شود؛ چون هدف یک نفر و انتقاد از دولت آقای روحانی نیست بلکه هدف زمین​گیر کردن دولت است
دادند.»

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت:« جریانی که پشت این فیلم است در همه حوزه​ها در حال به چالش کشیدن دولت است، مخصوصا در حوزه فرهنگ این جریان برنامه ویژه دارد. یکی از دیگر اقدامات این جریان برجسته سازی امور حاشیه​ای به جای اصل فرهنگ است. به طور مثال، برجسته سازی خبری دیدار آقای جنتی و خاتمی از نظر من، در زمره این نوع کارها بود. این جریان قطعا دغدغه فرهنگی ندارد، بلکه دغدغه سیاسی، آن هم نه از جنس سیاست به معنای واقعی بلکه از جنس تبلیغاتی و ایجاد تنش دارد. کافی است به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص سال توجه کنیم تا ببینیم که چقدر کار در این حوزه فرهنگ داریم و نیز اقتصاد مقاومتی که اگر بخواهیم به آن​ها بپردازیم، این نگاهی که برخی به دنبال برجسته کردن موضوعات حاشیه​ای هستند، در فضای پرداختن به فرهنگ واقعی که در بیانات حضرت آقاست، چقدر از نگاه ایشان دور است. کلا به تصور بنده، پروژه ای که با این فیلم پی گرفته شده، پروژه​ای کلان است که در حد یک موسسه هم نیست.»

او تاکید کرد:« جریانی که پشت این پروژه های تخریبی است حتی از پروژه کفن پوشان دوران آقای خاتمی هم فراتر است. زیرا آن زمان شما می​دانستید کسانی که می​آیند داخل خیابان چه کسانی هستند و همه چیز روشن بود. اما الان بخشی از جریان زیرزمینی است که در کل قطعات یک پازل هستند. این جریان، یک شبه به وجود نیامده و ادامه جریان​های قبلی است و تاکنون حواشی بسیاری نیز برای وزارت ارشاد درست کرده است. برای دولت و مذاکرات هسته​ای هم حاشيه به وجود آورده است.»

دربیکی همچنین گفت:« جالب است که شایعه​ای وجود دارد درباره اینکه فلان مسئول وزارت ارشاد مبلغ 2میلیارد تومان به برادرش کمک کرده است. اما هیچوقت کسانی که با دولت مخالفند، اگر واقعا دغدغه کشور دارند، این سئوال را مطرح نکرده که آیا این کمک میلیاردی درست بوده است یا نه؟ چرا؟ چون آن فرد که گفته می​شود 2 میلیارد تومان به برادرش کمک کرده از دولت نیست و یا شاید با دولت مخالف است، اما همین جریان شایعه​ای را راه انداخته است که ما 100میلیون پول داده​ایم که دو خواننده لس​آنجلسی در ایران دفن شوند. هرچه ما می​​گویيم این موضوع دروغ است، این جریان باز هم بر دروغش اصرار می​کند. این افراد این قدر بر این امور ناراست اصرار می​کنند که در جامعه این جو به وجود می​آید که واقعا این اتفاق افتاده است. هیچ کس هم نمی​پرسد اگر این  100 میلیون تومان است آن عدد 2 میلیارد است. همین آقایانی که دیدار آقای جنتی و خاتمی را اینطور رسانه​ای کردند تا به حال حتی یک بار سئوال نکرده​اند ماجرای آن کمک   2میلیاردی درست هست یا نه؟ این موضوع در دولت جدید رو شد که چنین اتفاقی افتاده است. من هم درست یا غلطش را نمی​دانم اما حرفم این است که چرا این موضوع که حساسیت برانگیزتر است، مورد توجه قرار نگرفته است.»

مشاور وزیر ارشاد درباره پروژه​های تخریبی علیه وزیر ارشاد گفت:« حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد حوزه​ای پیچیده است و از حوزه مساجد و قرآن و عترت گرفته تا حوزه​های سینما و موسیقی و... جزو وظایف این وزارتخانه است. در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی دستاوردهای دولت مشخص و روشن است. بنابراین دست این جریان در زمینه تخریب و تقابل با دولت در این حوزه​ها بسته است. اما حوزه فرهنگ علاوه بر پیچیده بودن حوزه​ای است که فرایندهای آن درازمدت است و تاثیرات اقدامات فرهنگی در طول زمان مشخص می​شود. به همین دلیل این جریان آغاز به حاشیه​سازی و جنگ روانی علیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کرده است. به نظر من استراتژی این جریان زمین زدن دولت از طریق فرهنگ است و سیبل حملات وزارت ارشاد است. »

او تاکید کرد:« البته این جریان این موضوع را نفهمیده است که اگر قرار بود مردم به این حاشیه سازی​ها اهمیت دهند در انتخابات به گونه دیگری عمل می​کردند. از یک سو تحلیل این جریان از شرایط اجتماعی اشتباه است و از سوی دیگر این جریان فکر می​کند که آقای روحانی «جان فدا» ندارد. یعنی کسانی که از دولت حمایت کند وجود ندارد و دولت، دولتی بینابینی است که می​شود از حوزه​های بینابینی این دولت را مورد حمله قرار داد.»

دربیکی تاکید کرد: «حوزه فرهنگ در حال حاضر مشکلاتی را که از دولت قبل برجای مانده است، بر دوش دارد. یکی از این مشکلات هم بدهی​های دولت قبل در حوزه فرهنگ است. برای مثال وزارت ارشاد پروژه​های عمرانی زیادی دارد که کلنگشان در دولت قبل زده شده و تا جایی هم پیش رفته ولی رها شده است. یکی از مشکلات وزارت ارشاد همین تعهدات مالی است که از دولت قبل باقی مانده است. همین تعهدات هم عامل فشار به ماست. یا در زمینه بیمه هنرمندان وضعیتی برای وزارت ارشاد به وجود آمده که میلیاردها به بیمه بدهکار هستیم. خود آقایان هم می​دانند که چه بلایی سر وزارت فرهنگ و ارشاد آورده​اند و به همین دلیل به ما حمله می​کنند. »
مرجع : تدبير