به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۴۶
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۴۱۳۱۸

آقای روحانی؛ کمی هم احمدی‌نژاد باشید!

گروه سياسي- رسانه ها: مصطفی داننده در روزنامه ابتكار نوشت: رئیس جمهور روحانی یک تفاوت بزرگ با سه رئیس جمهور قبل از خود دارد. روحانی در 24 سال گذشته سه دولت با سه مشی سیاسی متفاوت را تجربه کرده است. او سیاست ورزی هاشمی رفسنجانی، آرام بودن خاتمی و بی پروا بودن احمدی نژاد را از نزدیک دیده است و حتی در دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و خاتمی مسئولیت دبیری شورای عالی امنیت ملی را برعهده داشته است.

همین تجربه باعث شده است تا « شیخ دیپلمات» برای اداره مملکت، سه تجربه متفاوت داشته باشد. روحانی به علت نزدیکی سیاسی به هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی، سعی کرده است در سال اول دولت خود، از شیوه اسلاف روحانی خود استفاده کند. او تلاش کرده است با آرامش خاتمی و سیاست ورزی هاشمی با مشکلات کشور برخورد کند. نحوه سخن گفتن، شیوه برخورد با مخالفان و تلاش برای وحدت بیشتر بین قوا، نمونه بارز این استراتژی سیاسی روحانی است.

آخرین نمونه این سیاست روحانی، سخنان او در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم بود که گفت صلاح نمی‌بیند پاسخ منتقدان خود را بدهد. روحانی در این اندیشه است که با آرامش داخلی می‌تواند، به مسائل سیاست خارجی بپردازد و به همین علت در مقابل سخنان تمام منتقدان، سکوت کرده است و لبخند می‌زند. این شیوه رئیس جمهور، اما منتقدانی دارد منتقدانی که از جنس دلواپسی نیستند، بلکه به دنبال این هستند که روحانی زودتر تکلیف خود را با منتقدان دولت روشن کند. روحانی امروز با طیفی روبرو است، که به هرشکلی به دنبال به بن بست رساندن دولت تدبیر و امید هستند.

کشاندن وزرا به مجلس، برگزاری مراسم حاشیه‌ای به بهانه های نگران بودن و... منتقدان دولت روحانی از جنس مخالفان دولت‌های هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد نیستند، آنها شیوه جدید مخالف خوانی را در کشور اجاره کرده‌اند. رفتار مجلس پنجم و راست گرایان سنتی ایران با دولت خاتمی، نمونه بارز انصاف منتقدان دولت‌های گذشته است. این روزها اما منتقدان چشم خود را بر روی تمام حقایق کشور بسته‌اند و کلامشان یک چیز است و آن هم ناکارآمد بودن دولت روحانی است.

امروز بسیاری بر این باور هستند که روحانی باید همچون تغییری که در سیاست خارجی داده است، ادبیات سیاسی خود در داخل را نیز تغییر دهد. روحانی در آستانه یک سالگی دولت خود، می‌تواند با تغییر گفتمان خود از خاتمی و هاشمی کمی به سوی احمدی نژاد بچرخد و از شیوه او برای برخورد با مخالفان استفاده کند. روحانی باید بالاخره پاسخ این منتقدان را بدهد و برای این کار چه شیوه‌ای بهتر از شیوه احمدی نژاد. احمدی نژاد سعی می‎‌کرد بدون هیچ سیاسی کاری در مورد مخالفان دولت خود سخن بگوید و این در حالی است که مخالفان او از جنس مخالفان احمدی نژاد نبودند.

بسیاری انتظار دارند که روحانی به صورت مستقیم با مردم گفت وگو کند و از کارشکنی‌ها سخن به میان بیاورد. زمان تغییر فرا رسیده است. روحانی سعی داشت تا انتخابات مجلس دهم، کج دار و مریز با مخالفان سر کند اما رفتار این افراد باعث شده است تا به این فکر کنیم که باید با منتقدان همچنان که هستند برخورد کرد. افکار عمومی، هدف اصلی منتقدان است و آنها به این می‌اندیشند، که اذهان عمومی را بر ضد روحانی کنند و به نظر می‌رسد با سکوت نیز نمی‌شود با آنان برخورد کرد. روحانی باید کمی هم احمدی نژاد باشد.

خسته قول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۱:۵۴
بيشتر اختلاسهاي دلواپسان به دليل تحريمها بود بگذاريد ريس جمهور توافق ژنو به کوري جيب دلواپسان امضا کند بعد توقع خودمان را از دولت بالا خواهيم برد (226250)
چالش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۲:۱۷
به نظر من روحانی این کار رو خواهد کرد، ولی همونطوری که خودش گفت فعلا نیازی نمی بینه. این مخالفان به دنبال عصبانی کردن روحانی و گل آلود کردن آب هستند. نباید این فرصت را به اونا داد. اقداماتی که تا حالا انجام دادند تدثیر چندانی نداشته... (226264)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۲:۴۶
واي بروزي كه روحاني فراخوان بدهد،از وحشت خواهيدمرد.روحاني ،هرگز احمدي نژادي نمي شود.چرا كه احمدي نژاد ابزار افراطيون سودجو ديروز ودلواپسان امروز بود. روحاني اهل منطق واعتدال است. اين رفتارهاي نا هنجار بايد بروز كند،تاعوام هم بخود بيايند.ساده انديشي هم حدي دارد؟ (226279)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۲:۵۰
احمدی نژاد بود که با تمسک به امام زمان 8 سال این کشتی سردرگم را در ساحل نجات نگه داشته بود و با تدبیری که داشت دهان یاوه گویان رو بسته بود و افراد دزد و رانت خوار رو از کارشون برکنار کرد و اسم ایران رو بزرگتر کرد و کشورهای زیادی رو با ایران دوست کرد این قدر ساده نباشید این پول یارانه ای رو که روش حساب باز کردی و به پیشنهاد روحانی حاضر نشدید ازش دل بکنید هدیه احمدی نژاد بود (226283)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۵:۵۸
آره میثم جان تورم بالای 40درصد_سکه بالای یه میلیون_هاپولی شدن صد میلیارد پول نفت هم هدیه احمدی نژاد بود (226365)
ممد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۳:۳۲
فقط یه درخواست راهپیمائی کوچولو کنه کافیه. مردم خودشون می دونن چیکار کنن (226303)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۵:۳۵
متنفرم از احمدی نژاد اما دو ویژگی داشت که لازمه رئیس یه مملکته اول اینکه حرف حرف خودش بود دوم پشت رفقا و هم قطاراشو تحت سنگین ترین فشارها به هیچ عنوان خالی نکرد. یه پوشه به دست گرفت که خدا میدونه چی توش بود تمام دلواپسان کنونی لال شدن! روحانی باید بدونه با حمایت خاتمی و هاشمی و بعد سید حسن شد رئیس جمهور نباید در مقابل توهین به اونا و سوالای بی مورد مجلس از وزرا ساکت باشه که افراطیون اینو ضعف روحانی تلقی کردن و هر روز دارن بیشترش میکنن با این وضع به زودی علیه دولت راهپیمایی سراسری راه میندازن. (226349)
رضا نیک نژاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۵:۵۱
صد میلیارد پول نفت که به بیت المال واریز نشد دلواپسی نداشت!!!3هزار میلیارد که دلواپسی نداشت!!!صدمیلیون وام بلاعوض جهت خرید مسکن به آقایان دلواپس!!!که دلواپسی نداشت!!!تحریم و گوشت کیلو 40هزارتومن و سکه بالای یک میلیون تومن و دلار بالای 4000تومن و...و...و...دلواپسی نداشت!!!
کم شدن تحریمها و آسودگی خاطر مردم دلواپسی داره!!!!!!!!!!!!!!!! (226360)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ۱۸:۵۸
یه فراخوان مثل اونی که موسوی داد تو سال 88 کافیه برای 24 خرداد از طرف دولت برای حمایت از دولت داده بشه اون موقع قیافه ی آقایون دلواپس دلواپس ترم میشه....یه حضور میلیونی... (226444)