به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۰:۰۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۷ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب : ۴۲۱۳۹

انجمن بین‌المللی ایران‌شناسی: تهران به وصیت ریچارد فرای عمل کند

گروه فرهنگي: انجمن بین‌المللی ایران‌شناسی از این که ایران٬ با گذشت یک ماه از درگذشت ریچارد فرای٬ ایران‌شناس برجسته آمریکایی٬ هنوز به درخواست او برای به خاک سپرده شدنش در اصفهان ترتیب اثر نداده٬ ابراز تاسف کرد.
انجمن بین‌المللی ایران‌شناسی: تهران به وصیت ریچارد فرای عمل کند
انجمن بین‌المللی ایران‌شناسی که در دانشگاه تورنتوی کانادا مستقر است در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از درگذشت ریچارد فرای٬ تاکید کرد که پروفسور فرای بارها اظهار کرده بود که مایل است پس از مرگش٬ در اصفهان به خاک سپرده شود و محمود احمدی‌نژاد٬ نیز به وی در این خصوص اطمینان خاطر داده بود. این انجمن می‌افزاید که علیرغم این ضمانت‌ها و با وجود سپری شدن یک ماه از زمان فوت آقای فرای٬ مقام‌های ایران هنوز به این خواسته وی عمل نکرده‌اند.

ریچارد نلسون فرای هفتم فروردین‌ماه و در سن ۹۴ سالگی در آمریکا درگذشت. وی بنیان‌گذار مرکز مطالعات خاورمیانه هاروارد و نخستین کسی بود که در این دانشگاه صاحب کرسی ایران‌‌شناسی شد. انجمن بین‌المللی ایران‌شناسی در بیانیه خود اعلام کرد که به عنوان بزرگترین و قدیمی‌ترین مرکز مربوط به مطالعات ایران٬ از دولت ایران می‌خواهد تا به وظیفه اخلاقی خود عمل کرده و وصیت ریچارد فرای را به اجرا بگذارد.

فرای وصیت کرده بود که پس از مرگش در کنار زاینده‌رود به خاک سپرده شود٬ اما پیکر او همچنان در سردخانه‌ای در شهر زادگاهش بوستون نگهداری می‌شود. ۲۳ فروردین‌ماه کاظم موسوی بجنوردی٬ رئيس مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی و وصی ریچارد فرای٬ در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی از او خواست تا با خاکسپاری آقای فرای در حاشیه زاینده‌رود موافقت کند. ۳۱ فروردین‌ماه نیز ۲۳۳ استاد دانشگاه ایران در نامه‌ای به رئیس جمهور ایران٬ همین خواسته را تکرار کردند.