به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۹ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : ۴۲۴۵۷

قلب ایران​دوست دکتر «توسی‌وند» ​ایستاد

گروه فرهنگ و ادب: قلب ایران‌دوست دکتر محمدحسین توسی‌وند از تپش ایستاد.
قلب ایران​دوست دکتر «توسی‌وند» ​ایستاد
یاسر موحدفرد  دبیرکل بنیاد فردوسی با اعلام این خبر گفت: با اندوه فراوان به آگاهی فرهنگ‌دوستان می‌رسانم قلب ایران‌دوست دکتر محمدحسین توسی‌وند، پزشک توانمند، شاهنامه‌پژوه و پایه‌گذار بنیاد فردوسی، در شامگاه 25 اردیبهشت هم‌زمان با روز ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی از تپش ایستاد.

او افزود: این پزشک نامدار ایرانی که سالها در راه پیشبرد فرهنگ ایران بزرگ تلاش کرد از چهره‌های درخشان انسان‌دوستی به شمار می‌آمد که با راهبری سازمان خیریه پزشکان آلمان خدمتهای پرشمار و ارزنده‌ای به جامعه بشری را در کارنامه خود به یادگار گذاشت و به پاس این نیک‌اندیشی در سال 2002 میلادی از دست گرهارد شرودر، صدر اعظم آلمان، عالی‌ترین نشان دولتی ژرمنها را دریافت کرد.

موحدفرد گفت: برپایه سفارش ایشان، خبر بیماری قلبی و بستری شدنشان در بیمارستان برلین در ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت فردوسی امسال اعلام نشد. پس از فرجام یافتن این آیین​ها به وصیت زنده‌یاد محمدحسین توسی‌وند، پیکرشان برای تشییع از برلین آلمان به مشهد و سپس روستای پاژ، زادگاه فردوسی، برای آیین خاکسپاری منتقل خواهد شد که به زودی به آگاهی ایرانیان قدرشناس و اهالی فرهنگ خواهد رسید. او در معرفی توسی‌وند اظهار کرد: دکتر محمدحسین توسی‌وند که در سطح جهانی به فعالیتهای بشردوستانه شهره بود در سال 1315 در روستای پاژ دیده به جهان گشود و پس از تحصیل در مدرسه‌های استان خراسان با دریافت پذیرش از دانشگاه هامبورگ رهسپار آلمان شد.

توسی‌وند از جوانی در کنار تحصیل در رشته پزشکی به پژوهش در زمینه فرهنگ و تمدن ایران پرداخت. او پس از گذراندن دوره‌های عمومی پزشکی در دوره‌های تخصصی جراحی مغز و اعصاب و طب ورزش در اندک زمانی در میان دانش‌آموختگان این رشته سرآمد شد. دکتر محمدحسین توسی‌وند در دانشگاه فردوسی مشهد به مدت دو سال به تدریس مشغول شد اما به دلیل نامساعد بودن موقعیت فرزندانشان که در اروپا به تحصیل مشغول بودند دوباره به آلمان بازگشت و به عنوان معاون بخش جراحی بیمارستان دولتی نوکلن، خدمتهای انسان‌دوستانه خود را آغاز کرد.

دبیرکل بنیاد فردوسی افزود: دکتر توسی‌وند از پایه‌گذاران سازمان خیریه پزشکان آلمان و انجمن دوستی آلمان و ایران بود و به خاطر کمکهای پرشمار به آسیب‌دیدگان، زلزله‌زدگان و جنگ‌زدگان کشورهای گوناگون همچون ایران، افغانستان، فلسطین، لبنان، ترکیه، کشمیر پاکستان، موزامبیک، بوسنی، کوزوو، چچن، آلمان، روسیه، ایتالیا، کانادا و آمریکا، نامزد جایزه نوبل در بخش انسان‌دوستانه در سال 2008 میلادی از سوی انستیتو جغرافیایی برلین شد. دکتر محمدحسین توسی‌وند از سال 1384 به همراه فردوسی‌پژوهان، هنرمندان بنام و ایران‌شناسان ایران و جهان، بنیاد فردوسی را راه‌اندازی کرد.

وي افزود: او بی‌گمان یکی از مفاخر ایرانی است که با پژوهشها و فعالیتهای دامنه‌گستر خود در زمینه‌های پزشکی و فرهنگی برای کشور افتخارهای درخوری را به دست آورد که از آن جمله می‌توان به مبتکر جراحی میکروسکوپی در ایران، شهروند افتخاری شهر سن پترزبورگ روسیه و همراهی در ثبت جهانی هزاره شاهنامه در یونسکو اشاره داشت.او در پایان گفت: از سوی هموندان بنیاد فردوسی که در سوگ یار سفرکرده و پدر معنوی خویش نشسته‌اند برای زنده‌یاد دکتر محمدحسین توسی‌وند آمرزش الهی و برای بازماندگان شکیبایی آرزو دارم و امید دارم راه این مرد خستگی‌ناپذیر پررهرو باشد.
مرجع : ايسنا