به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۳ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۴۲۹۶۱
در واكنش به کودتاي ارتش در اين كشور

آمریکا کمک‌هاي نظامی به تايلند را قطع كرد

گروه بين الملل: دولت آمریکا کمک نظامی به ارزش 5/ 3 میلیون دلار به تایلند را پس از اعلام کودتا در این کشور و در یک اقدام تنبیهی به حالت تعلیق در می‌آورد.
آمریکا کمک‌هاي نظامی به تايلند را قطع كرد
این خبر چند ساعت پس از آن منتشر شد که مخالفان کودتا در تایلند با سربازان ارتش این کشور که مسئول برقراری حکومت نظامی در بانکوک، پایتخت بودند، درگیری سختی پیدا کردند. پرایوت چان ‌اوچا، فرمانده ارتش تایلند دو روز پیش دولت غیرنظامی این کشور را منحل کرد و باعث دگرگونی در ناآرامی‌های سیاسی رو به رشد تایلند شد؛ اقدامی که انتقادهای بین‌المللی را در پی داشت.

در پی این اقدام، ارتش حکومت نظامی اعلام کرد و با این اقدام، مانع انجام تظاهرات اعتراضی در خیابان‌های بانکوک شد. اما با وجود این منع آمد و شد، صدها معترض به خیابان‌های پایتخت این کشور آسیایی آمده و با پلیس و ارتش رو به رو شدند. معترضان همچنین پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود: "ما هیچگاه چکمه‌های دیکتاتوری را لیس نمی‌زنیم!"

یینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیر سابق تایلند در میان 30 تن از اشخاص برجسته و سیاستمداران این کشور است که توسط خونتا فراخوانده شد و در جریان حضورش در ساختمان نظامی بانکوک، به یک خانه امن منتقل شده است. محل اقامت این فرد و سایرین از جمله نیوات هومرونگ بونسونفایسان، وزیر سابق بازرگانی و جانشین شیناواترا هنوز مشخص نشده است. ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: انتشار خبر معلق کردن کمک مالی آمریکا به تایلند شامل خرید سلاح و آموزش افسران ارتش به مبلغ 5 / 3 میلیون دلار، پس از اعلام کودتا در تایلند بود. وزارت خارجه آمریکا همچنین در بیانیه‌ای به آمریکایی‌ها نسبت به سفرهای غیرضروری به تایلند به ویژه بانکوک هشدار داده است.

پنتاگون نیز اعلام کرد: رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به فرمانده ارتش تایلند تاکید کرد که کشور را به حالت دموکراتیک بازگرداند. ژنرال ری اودیرنو، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا به ژنرال پرایوس گفت که انتظارش برقراری هرچه سریعتر اولویت‌های دموکراتیک در تایلند است. جان کربی، سخگوی مطبوعاتی پنتاگون نیز با اعلام اینکه مذاکرات میان دو فرمانده ستاد مشترک آمریکا و تایلند سازنده بود به جزئیات نپرداخت. اعلام کودتا در تایلند با وجود روابط خوب و بلند مدت میان بانکوک و واشنگتن باعث تزلزل و محدود شدن ارتباطات می‌شود.
مرجع : ایسنا