به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۱ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۴۳۷۵۶
در حال حاضر نشانی از بروز شکاف در انسجام اصلاح طلبان وجود ندارد

دلواپسان نگران کاسبی خود از تحریم هستند

گروه سیاسی - رسانه ها : یک اقتصاددان و تحلیلگر مسائل سیاسی در سرمقاله روزنامه به بررسی رفتار این روزهای تندروها و افرطیون پرداخته و در این خصوص نوشت: رفتارهایی که گروهی تندرو بعد از به قدرت رسیدن آقای روحانی نشان می دهند؛ بیش و پیش از هرچیزی تاییدی است بر اینکه دولت در پیشبرد سیاست های خود موفق بوده است. در حوزه سیاست خارجی؛ دولت، توانسته منطقه خاورمیانه را به دور ترین نقطه از احتمال وقوع یک جنگ برساند و اگر بگوییم مهم ترین عامل مهار جنگ در منطقه، جمهوری اسلامی بوده، سخنی گزاف نیست.
به نوشته سعید لیلاز، در عرصه اقتصاد؛ دولت، توانسته رکورد کاهش نرخ تورم را در تاریخ معاصر ایران بشکند زیرا پیش از این سابقه نداشته دولتی در 9 ماه بتواند نرخ تورم را از 45 درصد به 5/17 درصد کاهش دهد. این رکوردشکنی در وضعیتی ثبت شده که مباحثی مانند پرداخت یارانه نقدی و افزایش قیمت حامل های انرژی؛ کار دولت را دشوارتر کرده است. کشور در هشت سال گذشته به دلیل سوءمدیریت دچار مشکلات جدی شده، اما شاهدیم اقتصاد و شاخص های اصلی آن در مسیر نوسازی حرکت می کنند. همچنین در بازسازی سیاست داخلی، اجتماعی و فرهنگی آقای روحانی از خود پایمردی نشان داده است.

در مجموع؛ موفقیت های دولت روحانی، فراتر از انتظارها و پیش بینی ها بوده و همین دلیلی است برای ناخرسندی تندروهایی که در دوره زمامداری شان، کشور را به سمت پرتگاه می راندند. در نقطه مقابل، طیف میانه رو و عقلایی محافظه کاران و در راس آنها علی لاریجانی، حامی دولت هستند و تفاوت عملکرد این دولت با دو دولت پیشین را حس و درک می کنند. از سوی دیگر، در حال حاضر نشانی از بروز شکاف در انسجام اصلاح طلبان وجود ندارد و تاکنون، اتحادی به این اندازه مستحکم تاکنون میان خاتمی، هاشمی، روحانی و عارف وجود نداشته است. تداوم این همگرایی، وضعیتی را برای انتخابات مجلس آینده رقم می زند که براساس آن می توان برآورد کرد که تندروها، کرسی های خود در «بهارستان» را از دست خواهند داد و اکثریت قاطع مجلس بعدی متشکل از اصلاح طلبان – در صورت تایید صلاحیت - و محافظه کاران میانه رو خواهد بود.

ایران در حال رسیدن به یک وفاق ملی کم سابقه است و این خوشایند تندروهای در آستانه حذف نیست. علاوه بر این، شماری از تندروها، دلواپس هستند که غبار تحریم ها فرو نشیند و آنان، دیگر نتوانند کاسبی خود را ادامه دهند و به جیب مردم دست درازی کنند. آنان دلواپس هستند که دیگر نتوانند امثال بابک زنجانی را در دامن خویش پرورش دهند، نگرانند فرصتی فراهم نشود که رکورد 82هزارمیلیاردتومان مطالبات معوق بانکی را بشکنند. بنابراین؛ تندروها حق دارند تا این اندازه ناراحت باشند. راهکار رفع دلواپسی آنان، بازگشت فضای رادیکال و خدشه دارکردن اعتبار دولت روحانی است. اما آنان از توان کافی برای دستیابی به رویای خود برخوردار نیستند و تلاش شان به جایی نخواهد رسید. اصلاح طلبان هم باید صبور باشند و با حفظ اتحاد درون جناحی، دنبال پیشگیری از انشقاق باشند و همزمان تلاش کنند تا همگرایی میان اصلاح طلبان و محافظه کاران میانه رو را تقویت کنند تا روزنه های رشد و بازگشت تندروها مسدود شود.