به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۶ ساعت ۲۲:۰۰
کد مطلب : ۴۴۲۹۷

دلواپسی؛ علت لغو برنامه پروفسور کلارک

گروه سياسي: ​کارگاه یک روزه فلسفه دین و سخنرانی فلسفی دکتر کلی جیمز کلارک، فیلسوف آمریکایی که به دعوت بنیاد شهید مطهری به ایران آمده است، لغو شد.
دلواپسی؛ علت لغو برنامه پروفسور کلارک
 قرار بود این برنامه‌ها امروز (جمعه) و فردا (شنبه) در مشهد به میزبانی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، مرکز پژوهشی جامعه‌ المصطفی العالمیه مشهد و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شود. دکتر هادی بختیاری، دبیر اجرایی کارگاه فوق در خصوص علت لغو این برنامه‌ها اظهار داشت: به دلیل واکنش برخی افراد و ایجاد نگرانی پیرامون امنیت دکتر کلارک، برنامه لغو شد.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی افزود: بازدید از جامعه المصفی العالمیه که نهادی آموزشی برای طلاب غیرایرانی متقاضی تحصیل علوم اسلامی است. کارگاه تخصصی با حضور تعدادی از افراد حوزوی و دانشگاهی در خصوص نحوه مواجهه متفکران اسلامی از جمله شهید مطهری با مساله تکامل در جهاد دانشگاهی و سخنرانی با موضوع خداوند و مغز در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برنامه‌های این فیلسوف غربی در حضور دوروزه‌اش در مشهد بود.

بختیاری گفت: این فیلسوف برجسته غربی میهمان همایش بین‌المللی اندیشه‌های فلسفی استاد مطهری بوده، که به همت بنیاد علمی فرهنگی استاد مطهری و با همکاری «مجمع عالی حکمت اسلامی» و «دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی» در تاریخ هفتم و هشتم خردادماه در قم برگزارشده و وی در آن سخنرانی داشته است و سفرهای داخلی او به پیشنهاد و هماهنگی دبیرخانه این همایش انجام شده است. وی با بیان این که دبیر علمی این همایش شخصیتی چون حجت‌الاسلام احمد احمدی بوده و در همایش شخصیت‌هایی چون دکتر علی لاریجانی و دکتر غلامعلی حداد عادل نیز سخنرانی داشته‌اند، افزود: از این فیلسوف کتاب «بازگشت به عقل: نقدی بر بینه جویی عصر روشنگری و دفاع از عقل و باور داشتن به خدا» سال 1389 در ایران چاپ شده است.

وی اتهامات وارده از سوی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد را که از کلارک به عنوان تئوریسین تفکر داروین و همجنس‌بازان یاد کرده که بارها با نتانیاهو دیدار داشته است، تحریف شده دانست و گفت: کلارک فیلسوفی خلقت‌گراست که خود را مسیحی متدین معرفی ‌می‌کند و همواره از معقولیت تفکر دینی دفاع کرده است. عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با بیان این که رفت‌و‌آمدهای علمی در فضاهای آکادمیک امری مرسوم بوده و حضور یک فرد در یک برنامه علمی به معنای تایید و ترویج افکار و اندیشه‌های وی محسوب نمی‌شود، اظهار داشت: شکل‌گیری گفت‌گوهای علمی با اندیشمندان غربی از نیازهای جامعه علمی کشور ماست و امیدوارم با وجود این که این اتفاق پیامدهای‌ علمی و بین المللی نامطلوبی دارد، اما بتواند در آینده سبب تقویت فضای آزاداندیشی و عقلانیت دینی در مشهد شود.
مرجع : ايسنا