به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۸ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۴۴۴۵۴

کشف مجسمه 8 هزار ساله در لبنان

گروه فرهنگ وهنر: یک مجسمه ۸ هزار ساله در لبنان متعلق به فینیقی‌ها در لبنان کشف شد.
کشف مجسمه 8 هزار ساله در لبنان
در جریان کاوش‌های یک تیم بین‌المللی از باستان‌شناسان تحت نظر موزه بریتانیا در محوطه تاریخی مشهور فررس در منطقه سیدون درجنوب لبنان یک مجسمه 8 هزار ساله متعلق به فینیقی‌ها کشف شد. این مجسمه که به هزاره ششم پیش از میلاد تعلق دارد در اصل مجسمه یک کاهن است که از نوعی سنگ مرمر سفید که تا کنون نمونه آن در لبنان مشاهده نشده ساخته شده است.

مجسمه کشف شده حدود 210 کیلو وزن و 115 سانتی‌متر ارتفاع داشته و ارزشمندترین اثر تاریخی محسوب می‌شود که از زمان آغاز کاوش در محوطه تاریخی فررس از حدود 15 سال قبل کشف شده و به همراه آن نیز صدها اثر تاریخی دیگر شامل بقایای اسکلت 50 سرباز، سکه، ظرف‌های سفالی، دندان حیوانات، سلاح و زیورآلات کشف شده‌اند.

کشف مجسمه 8 هزار ساله در منطقه سیدون در شرایطی صورت می‌گیرد که در سال 2009 نیز باستان‌شناسان در جریان کاوش‌های خود در این منطقه تاریخی موفق به کشف آثار تاریخی چندهزار ساله از دوره‌ کنعانی شامل بقایای معبدی با 48 متر طول همراه صدها اثر تاریخی از جمله چاقو و انگشترهای برنزی، ظرف‌های سفالی و مجسمه‌های سنگی شدند که نشان‌دهنده‌ اجرای نوعی مراسم مذهبی درلبنان فعلی در هزاران سال پیش است.


منطقه تاریخی سیدون لبنان که بخش‌های زیادی از آن بدون حفاظت به حال خود رها شده، آثاری از امپراطوری عثمانی، تمدن ایران باستان و معبدی از سال‌های حکومت رامسس دوم را در خود جای داده که با تصاویری از گل لوتوس، نماد فراعنه‌ مصر تزیین شده‌ و یکی از جاذبه‌های گردشگری این کشور به شمار می‌رود.
مرجع : ايسنا