به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۹ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۴۴۵۸۲

وضعیت پرونده قضات تعلیق شده کهریزک

گروه سیاسی: یک منبع آگاه گفت: ممیز شعبه 9 دیوان عالی کشور گزارش خود را از پرونده قضات کهریزک تهیه کرده و برای اظهار نظر به رییس و مستشاران شعبه داده است.
این منبع آگاه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: ممیز شعبه نهم دیوان عالی کشور، پرونده قضات کهریزک را مطالعه و گزارش خود را از این پرونده تهیه کرده است. وی افزود: گزارش ممیز برای اظهار نظر در خصوص پرونده به رییس و مستشاران شعبه ارایه شده و طی روزهای آینده نظر دیوان در خصوص این پرونده صادر می شود. نخستین جلسه دادگاه متهمان پرونده موسوم به قضات کهریزک روز سه شنبه هشتم اسفند سال 1391 در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیر خراسانی و به صورت غیرعلنی برگزار شد.

هیات قضایی این پرونده که شامل پنج قاضی به ریاست قاضی مدیر خراسانی بودند، در نهایت پس از گذشت 11 جلسه ابتدای خرداد سال 92 ختم دادرسی را اعلام کردند. بعد از حدود یک ماه از اعلام ختم دادرسی، ابتدای مرداد سال 1392 شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران، احکام متهمان این پرونده را صادر کرد. حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه همان موقع اعلام کرد تا زمانی که احکام متهمان قطعی نشود، نمی توان جزییات آن را اعلام کرد.

در نهایت پس از گذشت 20 روز، پرونده با اعتراض هر سه متهم این پرونده و دو نفر از شاکیان به احکام دادگاه، برای رسیدگی در مرجع تجدید نظر به شعبه 9 دیوان عالی کشور ارجاع شد. البته هنوز شکایت شاکیان این پرونده پایان نیافته و بخشی از این پرونده با شکایت خانواده مرحوم روح الامینی از سعید مرتضوی به اتهام معاونت در قتل در شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت قرار دارد. روح الامینی می گوید که اتهام معاونت در قتل در این بخش از پرونده هنوز به مرتضوی تفهیم نشده است. در این پرونده ˈس.مˈدادستان سابق تهران، «ع. الف. ح» معاون دادستان و «ح . د » معاون وقت امنیت دادسرای تهران متهم هستند.