به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۰ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب : ۴۴۷۲۷

تأثير طلاق والدين بر چاقي کودکان

گروه علمي: پژوهشگران نرو‍‍‍‍ژي دريافتند که طلاق والدين مي‌تواند منجر به چاقي کودکان شود.
تأثير طلاق والدين بر چاقي کودکان
محققان طي پژ‍وهشي بر روي سه هزار و 166 دانش آموز کلاس سومي و مقايسه آن با داده‌هاي مرتبط با وضعيت تاهل والدين دريافتند که فرزندان والدين مطلقه 1.54 برابر بيش از ساير کودکاني که با هر دو والدين خود زندگي مي‌کنند، در معرض خطر ابتلا به اضافه وزن قرار دارند. در تحقيقي جداگانه که توسط پژوهشگران نرو‍ژي بر روي هفت هزار و 915 کودک از هشت کشور اروپايي صورت گرفته بود، نتايج نشان مي‌داد کودکاني که با والدين خود صبحانه و شام مي‌خورند، کمتر در معرض خطر ابتلا به چاقي قرار دارند.

در واقع کودکاني که پنج تا هفت وعده صبحانه در هفته را با والدين خود مي‌خورند، در مقايسه با افرادي که دو تا چهار وعده صبحانه در هفته را در کنار پدر و مادر خود هستند، 40 درصد کمتر در معرض ابتلا به اضافه وزن قرار دارند. براي کودکاني که پنج تا هفت وعده شام در هفته را با والدين خود مي‌خورند، در مقايسه با افرادي که وعده‌هاي غذايي عصر خود را کمتر با والدين شريک مي‌شوند، 30 درصد خطر کمتري براي چاقي‌شان وجود دارد.

اما براي وعده ناهار، نتايج چيز ديگري را نشان مي‌داد؛ کودکاني که به طور منظم وعده ناهار را با والدين خود مي‌خورند، 20 درصد بيشتر از سايرين در معرض خطر چاقي قرار دارند. در تحقيقي که توسط پژوهشگران دانمارکي صورت گرفت، مشاجرات خانوادگي در زمان‌هايي نزديک به وعده‌هاي غذايي، با کم غذايي و سختگيري کودکان در خوردن غذا نيز مرتبط بود. يافته‌هاي اين پژوهش در کنگره اروپا در رابطه با پيشگيري و درمان چاقي مطرح شد.
مرجع : ايسنا