به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۴۶
 
۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ساعت ۱۶:۰۲
کد مطلب : ۴۵۰۴۲
اعزام نیرو برای دفاع از کربلا و نجف

ادعاي وال استریت ژورنال درباره سپاه قدس

گروه بين الملل: روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی که پنج‌شنبه منتشر کرد نوشت که سپاه پاسداران برای مبارزه با شورشیان داعش از ایران نیرو به عراق وارد کرده است.
ادعاي وال استریت ژورنال درباره سپاه قدس
به گزارش وال استریت ژورنال و به نقل از منابع امنیتی ایرانی که نام‌شان در گزارش ذکر نمی‌شود سپاه پاسداران دو گردان متشکل از نیروهای سپاه قدس٬ واحد برون‌مرزی سپاه پاسداران٬ از لرستان و ارومیه٬ را از مرزهای غربی ایران به عراق اعزام کرده است. این خبر در حالی منتشر می‌شود که روز گذشته رئیس‌جمهور ایران٬ در سخنرانی خود به مناسبت سالگرد انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به حوادث منطقه گفت: «ملت ایران این خشونت ها را تحمل نخواهد کرد و همانطور که در سازمان ملل اعلام کردیم با خشونت و تروریسم در منطقه و جهان مبارزه می کنیم.»

روحاني همچنین در تماسی تلفنی با نوری مالکی٬ گفت: «دولت جمهوری اسلامی ایران تمامی تلاش‌های خود در حوزه بین‌المللی و منطقه‌ای به کار خواهد گرفت و اجازه نخواهد داد که حامیان تروریست‌ها با صدور تروریسم به عراق، امنیت و ثبات این کشور را برهم بزنند.» وی در بخشی دیگر از تماس تلفنی خود با اشاره به نقش "مرجعیت شیعه" اظهار داشت: «اینکه مرجعیت بزرگوار شیعه، آیت‌الله سیستانی اعلام کرد که همه باید در مبارزه با تروریست‌ها مشارکت داشته باشند، نقش مهمی در بسیج مردم عراق در مقابله با جنایت و کشتار تروریستی خواهد داشت.»

برخی از تحلیل‌گران همچون سیمون هندرسون٬ درگیری‌های اخیر را خصوصا با ورود ایران به درگیری‌ها٬ جنگ بین سنی و شیعه قلمداد می‌کنند. هندرسون٬ کارشناس مسایل کشورهای حاشیه خلیج فارس در موسسه واشنگتن٬ در مقاله‌ای در فارن پالسی جنگ عراق را جنگ سنی‌ و شیعه بر سر رهبری خاورمیانه ارزیابی کرد. وی در یادداشت خود به عدم ارسال سفیر از سوی عربستان سعودی پس از روی کار آمدن نوری مالکی و قدرت گرفتن دولت شیعه در عراق اشاره کرده است.

اعزام نیرو برای دفاع از کربلا و نجف

به گزارش وال‌استریت ژورنال دو واحد نظامی وارد شده از ایران به عراق به منظور دفاع از بغداد٬ پایتخت عراق٬ و همچنین دفاع از کربلا و نجف شهرهای مقدس شیعیان نیز به این کشور وارد شده‌اند. این در حالی‌ست که ابو محمد عدنانی٬ یک سخنگوی گروه داعش٬ از شورشیان داعش خواسته تا به سمت کربلا و نجف که او آن‌ها را با القاب توهین‌آمیز خطاب کرده حرکت کنند تا اختلافات خود با دولت شیعی نوری مالکی را در آن شهرها حل کنند.

هوشیار زیباری٬ وزیر خارجه عراق٬ که در لندن به سر می‌برد در واکنش به خبر ورود نیروهای سپاه به عراق گفته است که "حقیقتا" اطلاعی از این امر ندارد. به گزارش خبرگزاری‌های داخلی سرتیپ حسین سلامی٬ جانشین فرمانده سپاه پاسداران٬ فعالیت‌های گروه داعش در عراق، را "نتیجه مداخلات استکبار جهانی و همراهی متحدانش در منطقه" دانست و گفت که سپاه پاسداران "همواره با فرض هر گونه تهدید و مقابله در سطوح مختلف جهانی، قدرت دفاعی خود را آماده کرده است."

ایران همچنین نیروهای خود را در آماده‌باش کامل در مرزهای مشترک با عراق مستقر کرده است و به نیروی هوایی خود دستور داده که در صورتی که شورشیان داعش به ۱۰۰ کیلومتری مرز ایران رسیدند آن‌ها را بمباران کنند.