به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ساعت ۲۲:۰۷
کد مطلب : ۴۵۱۹۷

خال پوستي از نشانه‌هاي سرطان سینه

گروه سلامت: پژوهش های اخیر محققان آمریکایی و فرانسوی نشان می دهد که خال های پوستی می تواند یکی از نشانه های سرطان سینه باشد.
خال پوستي از نشانه‌هاي سرطان سینه
در این پژوهش 75 هزار پرستار زن در آمریکا به مدت 24 سال و 90 هزار داوطلب زن در فرانسه به مدت 18 سال مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته اند. در پژوهشی که در آمریکا انجام شده، داوطلبانی مورد بررسی قرار گرفتند که روی بازوی چپشان خال های بزرگتر از 3 میلیمتر وجود داشت. بر اساس این تحقیقات، احتمال ابتلا به سرطان در زنانی که تعداد خال هایشان 15 عدد یا بیشتر بود، 35 درصد بیشتر از سایرین است. در این گزارش آمده است که هورمون های جنسی استروژن و تستوسترون در زنان یائسه ای که تعداد خال های آنها 6 عدد یا بیشتر است، در سطح بالاتری وجود دارد و ارتباط بین سرطان سینه و تعداد خال ها با تنظیم سطح هورمون از بین می رود.

تحقیقات محققان فرانسوی نیز نشان می دهد که احتمال ابتلا به سرطان سینه در خانم هایی که خال های زیادی دارند، 13 درصد بیشتر است. در این تحقیقات به این موضوع اشاره نشده است که خال باعث بروز سرطان سینه می شود ولی احتمال می رود که بین تعداد خال ها و هورمون های جنسی رابطه مستقیمی وجود دارد و هورمون های جنسی نقش مهمی را در بروز سرطان سینه بازی می کنند. لازم به ذکر است که اکثر داوطلبان شرکت کننده در این پژوهش، سفید پوست بوده اند.
مرجع : ايرنا