به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۵۷۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۵ ساعت ۰۱:۰۵
کد مطلب : ۴۵۲۱۲

حاشيه هاي ازدواج مهناز افشار+تصاوير

گروه فرهنگ و هنر: این فقط یک ازدواج ساده است. ازدواج میان یک ستاره سینما با یک بیزینسمن جوان. اتفاقی در خصوصی ترین حوزه زندگی هر شخصی. انتخاب زوجی برای زندگی برحسب علایق و اخلاقیات و ملاحظات اما این اتفاق ساده در فضای ژورنالیسیتی و سیاست زده ما به اتفاقی معنادار بدل می شود و به یکباره شبکه های اجتماعی، چهره های رسانه ای و هنری و حتی فعالان سیاسی به اظهارنظر درباره آن می پردازند.
مهناز افشار و همسرش به دیدار سید محمد خاتمی رفته اند تا او خطبه عقد آنها را بخواند. به همین سادگی ستاره 37 ساله و بیزینسمن 33 ساله. اما حاشیه ها اینجا رخ می دهند. اینکه محمد یاسین رامین پسر محمد علی رامین معاون مطبوعاتی جنجالی دولت دهم بوده است که دست آخر به خاطر شیوه های سخت برخوردش با مطبوعات از این منصب کنار رفت و اینکه مهناز افشار ابایی نداشته است که این سال ها مثل دیگر ستاره های زن سینمای ایران راهبرد اصلاح طلبانه در زندگی شخصی و هنری خود داشته باشد. حتی اینکه با فلان فعال سیاسی اصلاح طلب عکس بگیرد یا در سفر به آمریکا تصاویر خود را در کنار زنان بازیگر ایرانی مهاجر در آمریکا به نمایش بگذارد.

حالا خرده گیران و نکته سنج (!) های فضای مجازی به میدان آمده اند و این وصلت را خلاف رویه قبلی خانم مهناز افشار می دانند چرا که پدر همسرش همان معاونت مطبوعاتی سختگیر اوایل دولت دهم است. در این میان چند اتفاق تاریخی عجیب هم به کمک این نگاه خرافی آمده است. اینکه مثلا مجله چلچراغ به خاطر چاپ عکسی از مهناز افشار توسط محمد علی رامین سه ماه توقیف شده بود یا اینکه مجله رویش هم به خاطر عکس خانم افشار به دردسر افتاده بود و حالا در این میان پای سید محمد خاتمی هم وسط کشیده شده است؛ به او خرده گرفته اند که چرا راضی به خواندن چنین خطبه عقدی شده است!



این همان روی سنگدلانه و بی منطق شبکه های اجتماعی است که با پیش فرض های خاص خود و سیستم استدلالی صلب و غیرقابل تغییرش ماده خامی را به خوراک مورد نظر خود بدل می کند. هیچکس نمی گوید که مگر پسر 33 ساله محمد علی رامین باید عینا عقاید پدر را داشته باشد؟ و دوم آنکه حتی در چنین صورتی چرا باید افکار عمومی این حق را به خود بدهد که جفت پا در خصوصی ترین اتفاقات زندگی یک زوج وارد شوند...

و البته یک نتیجه گیری اجتناب ناپذیر که در ایران فعلی چیزی به نام حریم خصوصی وجود خارجی ندارد و دیواره های آن حتی از سوی کسانی که مدعی تلاش برای به رسمیت شناخته شدن مسئله حریم خصوصی هستند مدام مورد تعرض قرار می گیرد...

عصر چهارشنبه خبر ازدواج رسمی مهناز افشار بازیگر سینما با پسر محمد علی رامین معاون مطبوعاتی محمود احمدی نژاد منتشر شد. هر چند از ماه ها پیش خبر نامزدی این زوج منتشر شده بود اما باز هم خبر ازدواج رسمی شان بازتاب گسترده ای در رسانه ها و شبکه های اجتماعی ایجاد کرد. این موج خبری از این زاویه ایجاد نشد که خوراک نشریات عامه پسند را فراهم کند بلکه این ازدواج برای قشر خاص تری از جامعه جذابیت داشت چرا که محمد علی رامین از لحاظ سیاسی به عنوان یک اصولگرای رادیکال شناخته می شود و از آبان ماه 88 که به عنوان معاون مطبوعاتی محمود احمدی نژاد معرفی شد، نشریات دوران پرفشاری را تجربه کردند. این عدم توازن سیاسی بین خانواده رامین با مهناز افشار که تاکنون گرایشات اصلاح طلبانه از خود نشان داده بود، در روزهای اخیر موضوع بحث در شبکه های اجتماعی بوده است.

از سوی دیگر عده ای معتقدند بحث در مورد این موضوع به نوعی سرک کشیدن به زندگی خصوصی دیگران است و پرداختن به آن از نظر اخلاقی صحیح نیست. با اینحال اعلام رسمی خبر ازدواج این زوج در حشن حافظ روز پنجشنبه توسط علی معلم و اشاره مهناز افشار به خوشحالی اش در همین مراسم، بر حجم حاشیه ها افزود. نکته جالب دیگر در مورد این ازدواج این است که خطبه عقد این زوج را سید محمد خاتمی جاری کرد که نشاندهنده زاویه فکری همسر مهناز افشار با پدرش است.

چرا اين ازدواج عجيب و غريب است
افرادی که در شبکه های اجتماعی از ازدواج مهناز افشار با محمد یاسین رامین ابراز شگفتی کرده اند، چند دلیل عمده دارند که در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم:
1- در خبر اولیه که چهارشنبه عصر منتشر شد، نام همسر مهناز افشار به اشتباه «محمد امین رامین» متولد 1366 ذکر شد که اختلاف سنی 10 ساله او با مهناز افشار عجیب به نظر می رسید. بعد خبر به این شکل اصلاح شد که داماد «محمد یاسین رامین» متولد 1360 است و در آلمان پزشکی خوانده است. محمد علی رامین 17 سال در آلمان زندگی کرده و فرزندانش هم به این کشور رفت و آمدهایی دارند.

2- خطبه عقد این زوج توسط سید محمد خاتمی خوانده شده. با توجه به مشی سیاسی محمد علی رامین و اظهارات مکرر او علیه اصلاح طلبان، انتخاب سید محمد خاتمی عجیب به نظر می رسد. البته بعضی سایت ها به نقل از منابع نامعلوم نوشته اند همسر مهناز افشار با پدرش به لحاظ فکری زاویه دارد که این موضوع هم با توجه به مسئولیت «محمد یاسین رامین» در دولت دهم بعید به نظر می رسد.



3- کاربران شبکه های اجتماعی در بحث های خود به دو موضوع مبهم بارها اشاره کرده اند. اول اینکه مجله رویش در زمان مسئولیت محمد علی رامین به دلیل چاپ عکس مهناز افشار روی جلد توقیف شد و این موضوع دقیقا برای هفته نامه چلچراغ هم تکرار شد. دوم اینکه افشار در مقاطع مختلف گرایش خود را به اصلاح طلبان نشان داده و چندی پیش هم عکسی از او کنار نسرین ستوده از زندانیان سیاسی مشهور منتشر شد که قطعا با سلیقه سیاسی محمد علی رامین تناسبی ندارد.

4-در سال 89 خبرگزاری برنا گفتگوی جالبی با پسر کوچکتر محمد علی رامین انجام داده بود که او درباره برادرش گفته «برادرم اولین کودک جمهوری اسلامی بود که قرآن حفظ کرد. در چهارسالگی تقریبا جزء 30 قرآن را حفظ کرد. آن موقع حفظ قرآن مثل امروز مرسوم نبود. در برنامه شبکه یک صدا و سیما از برادرم دعوت شد و آن برنامه چندین بار پخش شد.»



واکنش ها در فضای مجازی
کامنت ها در وب سایت های اصولگرا اکثرا انتقادی است. مثلا یکی از کاربران سایت بولتن نیوز از وضعیت حجاب مهناز افشار انتقاد کرده است. یکی از کاربران وب سایت پارسینه کامنت گذاشته نباید این ازدواج را با مسائل سیاسی پیبوند زد. یکی از کاربران سایت انتخاب نوشته اصلا نباید به این موضوع پرداخت و کشور مسائل مهم تری هم دارد. یکی از کاربران سایت خبرآنلاین تاکید کرده قبلا آقای رامین به مطبوعاتی ها توصیه کرده بوده نباید از تصاویر هنرمندان زن روی جلد استفاده کنند، حالا چطور از همین قشر عروس انتخاب کرده؟ تعداد دیگری از کاربران در همین سایت پرداختن به این موضوع را سرک کشیدن به زندگی خصوصی دیگران و غیراخلاقی دانسته اند.
مرجع : روزنامه هفت صبح