به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۶:۴۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۵ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۴۵۲۸۰
انتقال قسط ششم ظرف چند روز آینده

استفاده از منابع بودجه‌ای برای تامین وام ازدواج

گروه اقتصادي: رییس کل بانک مرکزی از استفاده از منابع بودجه‌ای برای تامین منابع تسهیلات وام ازدواج خبر داد.
استفاده از منابع بودجه‌ای برای تامین وام ازدواج
ولی‌الله سیف در حاشیه بیست‌وچهارمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر این که آیا برخی اظهارات نشان می‌دهد که تمامی بانک‌ها سودهای سپرده‌های تفاهمی را اجرا نمی‌کنند؟ گفت: به هیچ وجه نمی شود توقع داشت که تمامی بانک‌ها که سود سپرده‌ها به طور صد درصد از سوی تمامی بانک‌ها اجرا شود.اما با توجه به گزارش‌های کنترلی از سوی بانک مرکزی در شعب بانک‌ها نشان می‌دهد که حدود 90 درصد آن‌ها سودهای سپرده تفاهمی را رعایت می کنند.

رعایت سود سپرده‌های بانکی از سوی 90 درصد بانک‌ها
رییس کل بانک مرکزی افزود:‌طی بخش نامه‌ای از تمامی بانک‌ها خواسته‌ایم تا علاوه بر کنترل‌های بانک مرکزی هر بانکی که تخلف بانک دیگری را مشاهده کرد با مشخصات کامل به ما منعکس کرده تا آن را پیگیری کنیم.این درحالی است که امیدوارم عزم جدی نظام بانکی کشور برای ساماندهی سود سپرده‌های بانکی بتواند شرایط مثبت‌تری را در بازار پولی ایجاد کند.

انتقال قسط ششم ظرف چند روز آینده
وی همچنین در مورد واریز قسط ششم دارایی‌ها گفت: امیدوارم تا ظرف چند روز آینده خبر واریز آن را اعلام کنیم.

گزینه‌هایی برای اعطای وام ازدواج
رییس کل بانک مرکزی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد بررسی گزینه‌های مطرح شده برای اعطای وام ازدواج در دولت گفت: مشکل اصلی دراعطای وام ازدواج کمبود منابع قرض‌الحسنه است که از دوسو می‌توان آن را جبران کرد این درحالی است که اگر بتوان از طریق منابع بودجه‌ای هزینه‌ای را برای تامین منابع وام ازدواج تامین کرد می‌تواند به مابه التفاوت سود کمک کند برای رفع نیازها طبیعتا قرض الحسنه نخواهد بود اما می توان تسهیلات ارزان قیمتی را در این زمینه ارائه کرد.

سیف افزود: در خود نظام بانکی نیز در تلاشیم تا انگیزه‌های لازم را برای افزایش منابع قرض الحسنه‌ای ایجاد کنیم که پاسخگوی بهتری را نسبت به تامین منابع وام ازدواج داشته باشد. رییس کل بانک مرکزی همچنین در مورد این‌که آیا کاهش نرخ سود سپرده بانکی موجب کاهش منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها نشده است، گفت: خیر کاهش منابع قرض‌الحسنه دلایل دیگری دارد از این‌رو باید تحرک جدیدی ایجاد شود تا بتوان این منابع را بازگرداند.

وی با اشاره به این‌که نظام بانکی منابع را تحت سرفصل‌های قرض‌الحسنه جمع‌آوری می‌کند، افزود: این منابع عمدتا به صرف تامین نیاز‌های افراد نیازمند مانند قرض‌الحسنه ازدواج و یا تعمیر مسکن می‌رسد، بنابراین باید تدابیر جدیدی بیندیشیم تا بتوان انگیزه‌ی جذب سپرده در بانک‌ها را افزایش داد. سیف در مورد رشد اقتصادی نیز گفت: همان‌طوری که سیاست خروج از رکود باید همراه با توجه به وضعیت تورم باشد، کاهش تورم را در شرایطی دنبال می‌کنیم که خروج از رکود از اهداف جدی و اصلی ما است.

رییس کل بانک مرکزی افزود: باید بتوان از منابع محدودی که در دسترس داریم استفاده بهینه کرده و به سمتی پیش برویم که جهت‌گیری اصلی تامین سرمایه‌ی در گردش بوده و اولویت تامین نیاز‌های کوتاه ‌مدت باشد. وی همچنین در مورد متوسط نرخ سود تسهیلات گفت: اکنون نرخ سود تسهیلات به‌طور متوسط 20 تا 21 درصد است و بررسی برای ساماندهی آن در جلسه‌ی سه‌شنبه آینده شورای پول و اعتبار انجام خواهد شد.

سیف در مورد کاهش یا افزایش سود تسهیلات با اشاره به دو بخش عقود مشارکتی و مبادله‌ای گفت: در مورد عقود مشارکت حداکثر تعیین نمی‌شود، بلکه حداقلی تعریف خواهد شد. رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: برای عقود مبادله‌ای واقعی بحث‌هایی را انجام خواهیم داد تا بتواند مورد استفاده قرار گیرد، چرا که هم‌اکنون با منطق روز مطابقتی نداشته و از قدیم مانده است. وی در پاسخ به سوالي در مورد افزایش عرضه ارز در بازار نیز بیان کرد: عرضه ارز در بازار به تدریج و مستقر خواهد بود و عرضه مقطعی نیست. این در حالی است که با گشایش‌هایی که انجام شده میزان ارز نیز افزایش یافته است.

سیف در مورد نظارت بر صرافی‌ها از سوی بانک مرکزی عنوان کرد: به نظر نمی‌رسد که صرافی‌ها از نظر تعداد کم باشند، اما لازم است که با انضباط بهتری کار کنند تا بازار از شرایط بهتری برخوردار شده و بتواند عرضه و تقاضا به درستی با یکدیگر مواجه شوند. رییس کل بانک مرکزی همچنین در مورد این که شما نتیجه بازی تیم والیبال ایران و برزیل را چگونه پیش بینی می‌کنید، گفت:‌من فکر می کنم که این بازی نیز با نتیجه 3 بر 2 به نفع ایران تمام شود. وی در مورد نتیجه بازی فوتبال ایران و نیجریه نیز اظهار امیدواری کرد که تیم ملی کشورمان بتواند بازی‌های خوبی را انجام دهد.
مرجع : ايسنا