به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۸ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۴۵۶۰۷

سهم ما از نقاشی‌های شگفت‌انگیز /تصاوير

گروه فرهنگ و هنر: نقاشی‌های سه بعدی به عنوان بخشی از هنرهای خیابانی چند سالی است که در دنیا توجه مردم را به خود جلب می‌کنند؛ هنری که سهم ایرانی‌ها از آن بیشتر عکس‌های توی اینترنت و چند اثر روی دیوارهای پایتخت است.
هنرهای خیابانی شامل گرافیتی، دیوارنوشته‌ها، چسباندن پوسترهای مختلف، استفاده از استنسیل به عنوان الگوی طراحی، نقاشی‌های سه بعدی و یا زدن برچسب‌های مختلف روی دیوار، چند سالی است که به دیوارهای شهرهای مختلف دنیا هویت تازه‌ای بخشیده است. این طرح‌ها و خطوط امروزه به یکی از المان‌های شهری تبدیل شده‌اند. در بین هنرهای خیابانی، نقاشی‌های سه بعدی که در خیابان‌ها، پیاده‌روها و معابر پرتردد توسط هنرمندان اجرا می‌شوند، طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. جذابیت این آثار هنری که جلوه‌ای سه بعدی از یک هنر دو بعدی را نشان می‌دهند باعث می‌شود رهگذران ساعت‌ها در کنار آن‌ها بایستند، تماشاگر باشند یا عکس یادگاری بگیرند. جذابیت این هنر باعث شده است برندهای مشهور دنیا از آن‌ها برای تبلیغ محصولاتشان استفاده کنند. همچنین این نقاشی‌ها به فضای شهر رنگ و انرژی خاصی می‌بخشند. با وجود گذشت چند سال از گسترش این هنر در دنیا، در ایران جای هنرهای خیابانی به دلیل مشکلات مختلف ارائه آن خالی است. سهم مخاطبان ایرانی از این هنرها عموما صفحه‌های مختلف در اینترنت و تصاویری است که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند.
 احمد زنگنه، هنرمند جوان خراسانی، چند سال با دیدن نقاشی‌های سه بعدی در اینترنت به این هنر علاقه‌مند شد، خودش اصول کار را یاد گرفت و طرح زد. او درباره نقاشی‌های سه بعدی، گسترش آن‌ها در دنیا و وضعیت آن در ایران به پرسش‌های خبرنگار ایسنا پاسخ داد.
 
نقاشی‌های سه بعدی از چه زمانی در دنیا باب شدند؟
نقاشی‌های سه بعدی سابقه و عمری طولانی دارد، اما پایه‌گذار آن در این نوع و شکلی که امروز می‌بینیم، هنرمند معاصر هنرمندی انگلیسی به نام «جولین بی ور» است. خود او درباره چگونگی ابداع این سبک می‌گوید:«روزی در پیاده‌رویی در لندن مشغول نقاشی بودم که تکه‌ای از خیابان را کنده بودند. این صحنه به من ایده داد که آن را به صورت تصویری سه بعدی بر روی پیاده‌رو بازسازی کنم.» نقاشی‌های سه بعدی او بر روی پیاده‌روهای سنگفرش شده به سرعت مشهور شد و بسیاری او را "پیکاسوی پیاده‌روها " نامیدند.

 

برخورد مردم با این نوع نقاشی‌ها چگونه بوده است؟
 مردم از این کار استقبال زیادی می‌کنند و باور کنید ساعت‌ها با فرزندانشان مشغول گرفتن عکس‌های یادگاری می‌شوند و روحیه آنها هنگام دیدن آن‌ها عوض می‌شود و باعث به وجود آمدن شور و هیجان می‌شود.
 مفهوم و مضمون این نقاشی‌ها بیشتر به چه مواردی اشاره دارد؟
 مفهوم و مضمون این نقاشی‌ها می‌تواند در هر رابطه‌ای باشد و همچنین آداب و رسوم بومی و محلی و عقاید و افکار‌مان در کشیدن یک نقاشی سه بعدی تاثیرگذار است. همان‌طور که در طرح‌های خارجی سبک اجرایشان مختص به فرهنگ غرب است.
 
 
آیا کشیدن نقاشی در خیابان ها و اماکن عمومی وجهه قانونی دارد و زیر نظر نهاد خاصی است یا نه؟
 معمولا از این نقاشی‌ها برای زیباسازی و همچنین تبلیغات در مکان‌های عمومی استفاده می‌کنند. کشیدن آن‌ها در سطح شهر و پارک‌ها باید با مجوز شهرداری انجام شود. همچنین از این کار برای تبلیغات کالا و کار تجاری در مجتمع‌ها و فروشگاه‌ها و مراکز فروش و.. می‌شود استفاده کرد؛ یک سبک جدید از تبلیغات که می‌تواند در این حوزه انقلابی به پا کند.امروزه هزینه‌های زیادی صرف بیلبوردهای تبلیغاتی و آگهی و تابلوهای گران‌قیمت می‌شود و شاید هم زیاد دیده نشود و سود زیادی نداشته باشد، ولی با انجام نقاشی‌های سه بعدی کالا و یا شرکت مورد نظر می‌تواند مشتریان را به راحتی جذب کند.
 چرا تاکنون کشیدن این نقاشی‌ها در ایران باب نشده است؟
این نقاشی‌ها می‌توانست همزمان با سایر کشورها در داخل کشور اجرا شود، ولی متاسفانه به خاطر عدم سواد و تحصیلات تخصصی مسؤولان در این حوزه، هیچ وقت اجرای این نقاشی‌ها عملی نشده است. مدت‌هاست که برای اجرای این نقاشی‌ها به ادارات، شهرداری‌ها، سازمان زیباسازی و خانه هنرمندان مراجعه می‌کنم، ولی متاسفانه مسؤولان این نهادها حتی با اسم نقاشی سه بعدی بیگانه هستند. پس نباید انتظار پیشرفت در این زمینه را داشته باشیم تا وقتی که نگاه به این هنر عوض شود.
 
 
یکی از طرح‌های احمد زنگنه
 
 خودتان چگونه و از چه زمانی به کشیدن این نقاشی‌ها علاقمند شدید؟
 حدود سه یا چهار سال پیش بود که این نقاشی‌ها را در اینترنت دیدم. باور کنید برای لحظاتی میخکوب مانیتور شدم و حسابی از زیبایی این هنر هیجان‌زده شدم. همان لحظه این نقاشی‌ها را در ذهنم آنالیز کردم و در همان لحظات اول کلید اجرای این نقاشی را در ذهنم می‌پروراندم و به خودم گفتم که باید این هنر را فرا بگیرم و اجرا کنم.
 کجا آموزش دیدید؟ اصول این نوع نقاشی‌ها چیست؟
 من خودم برای اولین بار در ایران این نقاشی را اجرا کردم و آموزش این نقاشی را هم از سایت‌های خارجی و از دل نقاشی‌های خارجی بیرون کشیدم . خیلی سختی کشیدم که بدون آموزش و هیچ اطلاعاتی فقط با نگاه کردن به نمونه‌های خارجی، به رمز و رموز این نقاشی‌ها پی بردم و هم اکنون هر طرحی که باشد می‌توانم به صورت سه بعدی در بیاورم.این نقاشی‌ها روی زمین و یا دیوار اجرا می‌شود و فقط از یک زاویه قابل دیدن است.برایتان یک مثال ساده میزنم تا راحت بتوانید به طریقه اجرای این نقاشی پی ببرید. شما می‌خواهید از یک درخت یا هر چیز دیگر با دوربین عکسبرداری عکس بگیرید، با دوربین به درخت نگاه می‌کنید. شما به راحتی درخت و محیط روبرویتان را در تصویر می‌بینید و فقط محیط پشت درخت را نمی‌بینید و این همان فضایی است که ما باید نقاشی کنیم. شاید این درخت ارتفاعی در حد 2 متر داشته باشد، ولی وقتی از روبرو به این درخت نگاه می‌کنیم فضای نوک درخت که قابل دیدن نیست روی زمین به اندازه 100 متر تا نقطه‌ای ما در آنجا قرار گرفته‌ایم باشد و باید این فضای 100 متری را متناسب با درخت نقاشی کنیم و هرچه فاصله‌مان با دوربین بیشتر باشد باید پهنای نقاشی بازتر و بیشتر باشد. جالب اینجاست که با تغییر زاویه دیدمان دیگر تصویر قبیلی را نمی‌بینیم و با یک نقاشی عجیب و بدون فرم مواجه می‌شویم.

چه مدت است کار می کنید؟
 من خودم لیسانس استخراج معدن دارم و پس از اتمام تحصیل وقتی که نتوانستم در حوزه تحصیلاتم وارد بازار کار شوم، دنبال علاقه دوران کودکی‌ام رفتم و در مدت بسیار کوتاهی و به صورت کاملا تجربی و بدون آموزش به کار نقاشی دیواری روی آوردم و پس از آشنا شدن با این نقاشی‌ها از اینترنت به این کار مشغول هستم.
 
  تا به حال در چه مکان‌هایی طرح زده‌اید؟
 برای نقاشی اولم که می‌خواستم اجرا کنم به مراکز زیادی از جمله شهرداری و خانه هنرمندان مراجعه کردم تا این نقاشی را با استفاده از کمک آنها و در یک محیط باز که شهروندان هم ببینند اجرا کنم، ولی متاسفانه با مخالفت آنها مواجه شدم و تصمیم گرفتم در حیاط منزلمان که متاسفانه سطح صاف و سیمانی خوبی نداشت اجرا کنم؛ هرچند که به عنوان کار اول بسیار خوب در آمد.
 برخورد مردم با این طرح‌ها چگونه بوده است؟
 

 باید بگویم عکس‌العمل شهروندان هم مثل من که برای اولین بار از اینترنت دیده بودم، بود و بسیار هیجان‌زده شده بودند و خیلی در این مدت به من دلگرمی دادند تا این کار را ادامه بدهم.
 تا به حال از چه جاهایی درخواست داشته‌اید برای طرح زدن؟
 بعد از قرار دادن این نقاشی‌ها در سایتم، شرکت‌های زیادی از سراسر کشور به من پیشنهاد و سفارش داده‌اند که متاسفانه تاکنون عملی نشده است. حتی یک برنامه تلویزیونی برای کودک و نوجوان درخواست طراحی صحنه با نقاشی‌های سه بعدی داده است که انشاالله عملی خواهد شد.
 لزوم توجه به این هنر به نظر شما چقدر اهمیت دارد؟
 قبل از پاسخ به این سوال لازم است بدانید نقاشی‌هایی با این سبک یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عناصر تزئینی فضاهای شهری در دیگر کشورهاست، اما متاسفانه در ایران به علت ناآگاهی و نبود مسؤولان متخصص و باسواد در این زمینه، هنوز کاربردی ندارد. نقاشی‌های سه بعدی از ویژگی‌های خوبی برخوردار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به از بین بردن اثرات نامطلوب زمین‌های ساده و بدمنظر، افزایش جذابیت‌های فضاهای شهری و بالابردن جذب گردشگران و آثار مثبت و مفید روحی و روانی شهروندان در زندگی ماشینی امروزی اشاره کرد.
 کشیدن این نقاشی‌ها در مکان‌های عمومی چه فواید و مضراتی دارد؟
   متاسفانه در زندگی ماشینی امروز شهروندان کمتر به مسافرت می‌روند و یا وقتی برای استراحت پیدا می‌کنند .این نقاشی‌ها در مکان‌های عمومی باعث رفع خستگی و ایجاد نشاط در بین شهروندان می‌شود .کسی که خسته از محل کار به خانه برمی‌گردد با مشاهده این کار و عکس گرفتن با این نقاشی، چند دقیقه خستگی خود را فراموش می‌کند و حداقل لبخندی بر لبانش نقش می‌بندد. این نقاشی‌ها باعث زیباسازی محیط و باعث از بین رفتن اثرات نامطلوب زمین و افزایش جذابیت محیط اطرافمان می‌شود.
 
 درخواست‌تان در این رابطه چیست؟
 باور کنید از بس برای اجرای این کار در مکان‌های عمومی نزد مسؤولان مختلف رفته‌ام که ناامید شده‌ام و مدت‌هاست دیگر انگیزه کشیدن این نقاشی‌ها را از دست داده‌ام. فقط می‌توانم دعا کنم تا نگاه و دید مسؤولان نسبت به این هنر زیبا و هیجان‌انگیز عوض شود و همچنین فرصتی به ما بدهند تا خودمان را در این حوزه نشان بدهیم.
 
 
 
 
مرجع : ايسنا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها