به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۱:۱۲
 
۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۳ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب : ۴۶۲۱۱
مالکی از ما نخواست علیه داعش بجنگیم!

بارزانی: اوضاع عراق بسیار پیچیده است

گروه بين الملل: رئیس منطقه کردستان عراق با بیان اینکه دولت مرکزی این کشور کنترل همه چیز را از دست داده است، گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده که کردها آینده خود را مشخص کنند.
بارزانی: اوضاع عراق بسیار پیچیده است
مسعود بارزانی، تاکید کرد: امکان ندارد اوضاع عراق به همین منوال پیش برود. ما از منطقه کردستان علیه هرگونه تجاوز و تهدیدی دفاع خواهیم کرد. وی افزود: عراق در فروپاشی آشکاری به سر می‌برد و دولت مرکزی سلطه خود بر همه چیز را از دست داده است.  فروپاشی عراق به خاطر ما نیست بلکه دیگران سبب این فروپاشی هستند. در حال حاضر زمان آن فرا رسیده که کردها، هویت و نقشه آینده خود را مشخص کنند.

وی ادامه داد: استقلال برای کردها یک رویا نیست و با وجود اینکه کردستان دو دهه است به صورت مستقل اداره می‌شود اما کردها هیچ‌گاه به تمایلشان برای تحقق استقلال اشاره‌ای نکرده‌اند. رئیس منطقه کردستان تصریح کرد: ما در حال حاضر عراق جدیدی را می‌بینیم که با عراق روزها و هفته‌های پیش فرق می‌کند. حوادث اخیر عراق نشان داد که ملت کرد باید در حال حاضر فرصت را غنیمت شمرده و آینده خود را مشخص کند. ما موضوع استقلال کردستان را در گفت‌وگو با جان کری، وزیر خارجه آمریکا که به عراق سفر کرده مطرح می‌کنیم.

بارزانی تاکید کرد: آشتی ممکن است در داخل کشور صورت بگیرد اما به شرط تفاهم میان اهل تسنن و تشیع و وجود تضمینی برای مشارکت واقعی در قدرت. اوضاع عراق بسیار پیچیده است و کسی که مسئول این اوضاع است باید کنار برود. وی در پاسخ به این سوال که آیا منظورش از این مسئول نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق است، گفت: مطمئنا، او رهبر ارتش است و ارتشی از طرفداران شخصی خود تشکیل داده نه از طرفداران کشور، وی با قدرت و کشور بازی می‌کند و الان نتیجه آن را می‌بینیم.

بارزانی خاطرنشان کرد: مالکی از ما نخواست علیه داعش بجنگیم بلکه برعکس با درخواست ما برای ارائه کمک‌رسانی مخالفت کرد. من پیش از اینکه داعش کنترل برخی مناطق عراق را در دست بگیرد نسبت به خطر و تهدید این گروه هشدار داده بودم. همه آنچه اتفاق افتاده فقط به خاطر داعش نیست بلکه این گروه از ناخشنودی دولت عراق از مالکی استفاده کرد و به انجام اقدامات خود پرداخت.
مرجع : ایسنا