به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۴۶۳۲۸
واکنش داودی به حواشی پروانه نمایش «زادبوم»

صدور پروانه نمايش يک فيلم پس از 6سال

گروه فرهنگي: ابوالحسن داودی که پس از 6 سال فیلم «زادبوم»‌اش پروانه نمایش گرفته است،‌ نسبت به برخی حواشی اخیر درباره‌ی این فیلم واکنش نشان داد.
صدور پروانه نمايش يک فيلم پس از 6سال
این کارگردان سینمای ایران گفت: این سوال برای من همیشه هست که چرا بعضی در طول این سال‌ها و الان به دست و پا افتادند تا به کمک رسانه‌های که در اختیار دارند،‌مانع نمایش این فیلم شوند؟!وی ادامه داد: به نظرم آنها نگران هستند که تماشاگران در هنگام اکران عمومی بپرسند که مشکل این فیلم چه چیزی بوده است که شش سال توقیف شده و اینگونه با این فیلم برخورد کرده‌اند! همچنین کسانی که از هیچ دروغ پراکنی اباء ندارند و با نامه‌نگاری و تلاش‌های پنهان همت خود را برای به نمایش درنیامدن فیلم‌ بکار بستند‌، خوب می‌دانند که بعد از شش سال‌، وقتی این فیلم به نمایش دربیاید تماشاگران فیلم متوجه می‌شوند توقیف این فیلمء جزء حب و بغض شخصی دلیل دیگری نداشته است.

داودی خاطرنشان کرد:آنهم در شرایطی که نسخه فیلم موجود است و سال‌ها قبل در نمایش‌های متعدد جشنواره‌ای دیده شد‌ه‌، به راحتی آب خوردن در چند سطر داستان دروغ تحویل خواننده می‌دهند و این برای همه کسانی که این فیلم را در جشنواره سال 87 دیدند و برخی سعی کردند که مدیران حوزه هنری را به عنوان یکی از شرکاء فیلم تحت فشار قرار بدهند، در حالیکه مدیران وقت حوزه هنری فیلم‌نامه را پیش از ساخت خوانده بودند، فیلم‌نامه‌ای که عینا ساخته شد اما آنها تلاش کردند ذهنیت این مدیران را هم پس از نمایش فیلم،خراب بکنند.

داودی که فیلمش در جشنواره فیلم فجر 6 سال قبل علاوه بر سیمرغ فیلم‌نامه و موسیقی‌، جایزه نگاه ملی را گرفته است‌،گفت: آنچه در این چند سال بیش از همه برایم سوال برانگیز می‌نمود،‌این بود که در دولتی یک بام و دوهوایی وجود داشت و فیلم «زادبوم» در جشنواره‌ی دولتی فجر‌، جایزه نگاه ملی را گرفت،‌ جایزه‌ای که با یک نگاه ملی و دولتی از طرف وزیر ارشاد اهدا می‌شد‌،در کنار جوایز تخصصی فیلم‌نامه و موسیقی که توسط هیات داوران تخصصی اهدا شد اما عده‌ای به خود اجازه دادند و شرایطی را در همان دولت فراهم کردند که زحمات من و یک گروه 50 تا 60 نفره را در محاق توقیف قرار بدهند.

او با اشاره به اعضاء جدید پروانه نمایش که به فیلم «زادبوم» مجوز اکران دادند،‌گفت: به نقل از مسوولان مربوطه،‌اعضای جدید شورای پروانه نمایش در تمام مدت نمایش «زادبوم‌»، به دنبال لحظه‌ای بودند که اشکال فیلم را متوجه بشوند که چرا فیلم این همه سال توقیف بوده است؟!وی در عین حال گفت: آنها جزء اصلاح یک جمله کوتاه دو سه کلمه‌ای‌، هیچ گونه اصلاحی به فیلم «زادبوم» ندادند و من البته با رغبت کامل آن اصلاح را انجام خواهد داد.

داودی در پاسخ به اینکه چه زمانی «زادبوم» را اکران عمومی خواهد کرد،‌ گفت: قصد داریم پاییز فیلم را اکران کنیم. البته من پیش از اکران عمومی، تمام تلاشم را انجام می‌دهم که فیلم را به همه بزرگان نشان بدهم تا آنها بفهمند پیام این فیلم چیست و برخلاف دروغ پراکنی بعضی‌ها که داستان فیلم را برعکس تعریف می‌کنند،‌من فیلم را به آنها نشان می‌دهم که آنها بدانند که مهم‌ترین پیام فیلم من‌، این است که بزرگ‌ترین سرمایه ما ایرانی‌ها نفت نیست‌ بلکه مغزها و نخبه‌هایی هستند که با مهاجرت‌شان ما را از امکانات و دانش و ترقی و رفاهی که می‌توانستند برای این مملکت داشته باشند‌،محروم کرده‌اند و متاسفانه در سالیان گذشته قریب به اتفاق منافع‌شان به غربی‌ها و بعضا شرقی‌ها رسیده است... و هرکدام از ملت که خانواده و خویشان خود را رصد کند شمار بزرگی از این نخبگان جلای وطن کرده را خواهد یافت.

داودی در ادامه مطرح کرد: نمی‌دانم کدام ایرانی مسلمانی می‌تواند با این پیام مخالف باشد؟! ... پیامی برای بازگشت نخبه‌هایی که وطن فروش نیستند و دل شان برای کشورشان می‌طپد‌.وی تصریح کرد: به نظرم قد کوتاه‌های که با این پیام مخالفت می‌کنند،‌تنها جا را برای خودشان تنگ می‌بینند.

کارگردان «زادبوم» در بخش پایانی این گفت وگو گفت: آنچه در بازی اخیر فوتبال ایران و آرژانتین برایم بسیار مهم بود و حتی در لحظاتی اشکم را درآورد‌، اتحادی بود که در این بازی به نمایش گذاشته شد و می‌تواند بزرگترین درس برای کسانی باشد که می‌خواهند همه‌،اندازه قد کوتاه آنها باشند و بنظرشان دیگران نباید باشند و حق نشان دادن تونایی‌هایشان را ندارند،تا ناتوانی آنها پوشیده بماند در حالیکه براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی‌، همه آحاد ملت حق دارند و می‌توانند با سلائق مختلف در یک فضای مسالمت آمیز کنار هم زندگی کنند و آنها باید این تصور را که همه به جزء خودشان وطن فروش‌، ضد انقلاب و خائن هستند را از ذهن شان‌دور کنند و تفکر مقابل خودشان را بپذیرند. همانگونه که برای من حضور آنها و مخالفت و اختلاف سلیقه‌شان محترم است‌،البته تا آنجا که حقارت و حسد چاشنی آن نباشد.

داودی همچنین اظهار امیدواری کرد تا شرایطی فراهم شود که همه کسانی که در گروه‌های مختلف رسانه‌ای و به عنوان یک جمع هم‌وطن دارند در کنار هم زندگی می‌کنند‌، از حب و بغض نسبت به همدیگر دست بردارند.فیلم سینمایی «زادبوم» که در آن عزت‌الله انتظامی، مسعود رایگان، رویا تیموریان، پگاه آهنگرانی و بهرام رادان به ایفای نقش می‌پردازند،داستان درباره ارتباط شخصیت اصلی با زادگاه، خانواده و هویت گمشده‌اش در شرایط اجتماعی است که فاصله بین انسان‌ها زیاد شده‌است. به تازگی برخی اظهارات مخالف صدور پروانه نمایش فیلم «زادبوم» مطرح شده است.
مرجع : ايسنا