به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۳۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب : ۴۶۳۹۹
شکست جهاني در خارج کردن سوریه از بحران

ابراهیمی علل شكست ماموريتش را گفت

گروه بين الملل: فرستاده سابق سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه شکست خود را در ماموریتش در سوریه اعلام کرد و افزود: مساله مهمتر این است که جامعه بین‌الملل در خارج ساختن سوریه از رنج و بحران شکست خورد.
ابراهیمی علل شكست ماموريتش را گفت
اخضر ابراهیمی اظهار کرد: زمانی که ماموریت سوریه به "کوفی عنان" پیشنهاد شد و وی نظر من را پرسید و من به او گفتم چشمانت را ببند و به آن پاسخ مثبت بده. سازمان ملل نمی‌تواند از نقش خود کنار بکشد چرا که اوضاع سخت و پیچیده است و یا احتمال شکست زیاد است. ابراهیمی در ادامه گفت: من به خوبی می‌دانستم که ماموریت من بسیار سخت و دشوار است و موفقیت در این زمینه به طور کلی تضمین نشده است اما من با این ماموریت به عنوان یک وظیفه برخورد کردم. سازمان ملل و همچنین از آن بیشتر اتحادیه عرب نمی‌توانند به سوریه پشت کنند.

وي افزود: به خوبی مشخص است که نظام سوریه آنچه را که در این کشور اتفاق می‌افتد تنها توطئه‌ای از جانب‌های طرف‌های خارجی می‌داند لذا وظیفه آن مبارزه با این پدیده با تمام ابزار و امکانات و شکست دادن آن است و کاملا مشحص است که مخالفان و هم‌پیمانان آن‌ها در منطقه و جهان بر این مصمم هستند که تنها راه حل موجود براندازی نظام است. مخالفان می‌گویند امکان ندارد که با هیچ یک از افراد نظام سوریه صحبت کنیم مگر بعد از براندازی این نظام و من به آن‌ها جواب دادم، اگر نظام سقوط کند پس چرا می‌خواهید با آن صحبت کنید دیگر فایده‌ای ندارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره موافقت روسیه با بیانیه ژنو گفت: این مساله در زمان کوفی عنان اتفاق افتاد و گفت‌وگو درباره آن به سرعت انجام شد و وی با آن موافقت کرد که این مساله دستاورد بزرگی به شمار می‌رفت اما توافق اساسی میان آمریکایی‌ها و روس‌ها یعنی بین هیلاری کلینتون و سرگئی لاوروف بود. وی در این خصوص اظهار کرد: اولین قدم در اجرای این توافقنامه این بود که این توافقنامه به قطعنامه شورای امنیت تبدیل شود اما همزمان مخالفت‌ها با آن آغاز شد و آمریکایی‌ها نسبت به آن شانه خالی کردند و نقشی برای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مرحله انتقالی قائل نشدند و روس‌ها نیز گفتند درباره این مساله صحبت نخواهیم کرد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: بیانیه ژنو که در 30 ژوئن سال 2012 میلادی صادر شد تلاشی با هدف ایجاد چارچوبی برای مردم سوریه بود تا اینکه برای حل مشکل خود به توافق برسند و عبارت‌هایی همچون "رهبری سوریه"، "توافق مردم سوریه"، و "مشارکت سوری‌ها" مدام در این بیانیه تکرار شد و یعنی چارچوب برای دستیابی سوری‌ها به یک راه حل ایجاد شد و در همین راستا فرضیه‌ای از سوی آمریکایی‌ها مطرح شد که مفاد آن شامل این بود که بشار اسد نمی‌تواند در مرحله انتقالی و در نظام سوریه نقشی داشته باشد.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر روس‌ها گفتند درباره بشار اسد در آن زمان صحبت شده است یعنی اینکه مرحله انتقالی با برگزاری نشستی میان نظام و مخالفان آغاز شود. روس‌ها به این مساله را دنبال کردند و قبل از نشست ژنو 2 آن را به مخالفان ابلاغ کردند. روس‌ها به مخالفان گفتند، ما شما را به یک اتاق مذاکره می‌بریم تا با نظام سوریه گفت‌وگو کنید و بر سر هر آنچه که می‌خواهید توافق کنید.
مرجع : ايسنا