به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۳۳
 
۴۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۶ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۴۶۴۸۷

چند نکته درباره تذکر «يزدي» به «روحاني»

گروه سياسي: آیت الله محمد یزدی از حامیان محمود احمدی نژاد در دو انتخابات ریاست جمهوری که سوابق درخشانی در طول مدت ریاست خود بر قوه ی قضاییه نداشته، از «چند تذکر» «جامعه ی مدرسین» به رییس جمهور خبر داده است، در حالی که حسن روحانی حدود 11 ماه است که ریاست دولت را بر عهده گرفته است.
چند نکته درباره تذکر «يزدي» به «روحاني»
عین عبارت آیت الله یزدی این است: «در این اواخر، جامعه مدرسین چند تذکر به رییس‌جمهور محترم داده است. ولی من مطمئنم اگر آقای رییس‌جمهور توجه نکند، همین جامعه مدرسین، همین مواردی که محرمانه و فوق محرمانه تذکر داده شده را ممکن است رسماً تذکر بدهد. روزی هم ممکن است رودرروی همدیگر قرار بگیرند».

به گزارش انصاف نیوز، چند نکته در این باره گفتنی است:

یکم: آیت الله یزدی در حالی ریاست جامعه‌ي مدرسین را بر عهده دارد و از «چند تذکر جامعه مدرسین به رییس جمهور» سخن گفته است که بعید به نظر می رسد در جامعه‌ي مدرسین توافقی برای این تذکرات صورت گرفته باشد، چون در سالهای اخیر معمولا درباره‌ي انتخابات نتوانسته اند به نتیجه و جمع بندی واحدی برای اعلام موضع بگیرند. در سال 76 جامعه‌ي مدرسین موضعی واحد در مخالفت با کاندیداتوری سیدمحمد خاتمی و در تایید ناطق نوری گرفت؛ در انتخابات مجلس ششم نیز نظری واحد داشت اما در بیشتر انتخابات های بعدی اعضا به صورت پراکنده و شبه فراکسیونی نظر می داده اند.

این در حالی است که در مدتی که دکتر روحانی مسوولیت دولت را بر عهده گرفته، تعدادی از اعضای ارشد جامعه‌ي مدرسین از جمله آیت الله جوادی آملی، آیت الله ابراهیم امینی، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد غروی، حمایت هایی علنی از دولت داشته اند و تعدادی از مراجع تقلید نیز که در دوره‌ي احمدی نژاد به شدت به عملکرد او انتقاداتی علنی مطرح می کرده اند، در ماه های گذشته از عملکرد دولت جدید ابراز رضایت کرده اند. در میان اعضای جامعه‌ي مدرسین البته این آیت الله مصباح یزدی بود که از ابتدای انتخاب روحانی و حتی قبل از اینکه او سکان دولت را بر عهده بگیرد، به انتقاد از روحانی پرداخته است.

دوم: آیت الله یزدی از روی کار آمدن احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده بود؛ و در نهایت کارنامه‌ي عملکرد او که حالا رفته است برای حامیانش نیز مشخص شده است، کارنامه ای قابل پیش بینی که حامیان امروز حسن روحانی از همان سال 84 به آن هشدار داده بودند اما بی توجهی شد. آیت الله یزدی و تذکر دهندگان به رییس دولتی 11 ماهه گویا این بار در تذکر عجله کرده اند؛ همچنان که در مورد احمدی نژاد در مقابل منتقدان می ایستادند و خبری از از تذکرهای محرمانه نبود و لذا هیچ گاه هم علنی نشد.

به نظر می رسد آیت الله یزدی و تذکر دهندگان به روحانی از دوره‌ي احمدی نژاد تجربه نگرفته و این تذکر زودهنگام به روحانی هم مشابه با آن دیرکرد در تذکر به احمدی نژاد، از لحاظ زمانی رویکردی کاملا سیاسی دارد؛ فارغ از اینکه محتوای تذکر محرمانه به روحانی چه باشد.

سوم: بر خلاف برخی از اعضای جامعه‌ي مدرسین و به ویژه تذکردهندگان به رییس جمهور، آقای آیت الله یزدی سالها تجربه‌ي کار اجرایی و ریاست قوه‌ي قضاییه را داشته است و قاعدتا باید از سختی های کار به ویژه دستگاه اجرایی که به مراتب از دستگاه قضایی گسترده و سنگین تر است آشنایی داشته باشد. آیت الله یزدی حتما اطلاع دارد که مسوولیت ریاست قوه حتی قوه‌ي قضاییه چقدر دشوار است؛ وقتی او پس از سالها از ریاست دستگاه قضایی رفت و آیت الله هاشمی شاهرودی از اعضای ارشد همین جامعه‌ي مدرسین ریاست قوه‌ي قضاییه را بر عهده گرفت؛ آیت الله شاهرودی به هنگام تصدی قوه قضاییه پس از آیت الله یزدی گفت من یک مخروبه تحویل گرفتم.

اگر آیت الله مصباح یزدی تاکنون هیچ گونه مسوولیتی اجرایی نداشته و این از نحوه‌ي انتقادات او پیداست، اما انتظار می رود فردی با تجربه مانند آیت الله محمد یزدی به عنوان ریاست جامعه‌ي مدرسین به تذکر دهندگان یادآوری کند که ریاست جمهوری با سخنرانی بر منابر متفاوت است، به ویژه دولتی که پس از 8 سال بی مدریریتی احمدی نژاد بر کشور، سکان را بر عهده گرفته است.

چهارم: آیت الله یزدی گفته است که در صورت عدم توجه رییس جمهور، این تذکر محرمانه، به صورت علنی منتشر خواهد شد و حتی شاید «رودرروی» او قرار بگیرند؛ اتفاقی که به نظر می رسد تا امروز نیز از سوی تعدادی از اعضا رخ داده و «بالاتر از سیاهی رنگی نیست». مواضع تند آیت الله مصباح یزدی اگر رودررویی نیست پس چیست و آیا رودررویی چیزی متفاوت با چنین رفتاری است؟
به نظر می رسد انتشار فوری تذکر به صورت علنی می تواند باعث ارزیابی محتوای آن شود که تا چه اندازه تذکرات و انتظارات و خواسته ها در چارچوب قانون و وعده های رییس جمهور است؟