به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۰ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب : ۴۶۹۷۲

تلفن همراه اولین سوژه سارقان

گروه جامعه: این روزها سرقت گوشی های همراه به امری عادی تبدیل شده به گونه ای که سارقان در کمترین زمان ممکن و با بالاترین سرعت عمل اقدام به سرقت کرده ،این در حالی است که به گفته کارشناسان نیروی انتظامی بی دقتی مالباختگان مهم ترین عامل این گونه سرقت ها است چرا که سارقان گوشی ها عموما ازسارقان غیرحرفه ای هستند.
تلفن همراه اولین سوژه سارقان
در سایه عادی شدن این گونه سرقت ها، سارقان گوشی های همراه سایه امنی را بر سر خود احساس می کنند گویا آن ها نیز پی برده اند که مالباختگان راهی برای یافتن گوشی همراه خود ندارند بر این اساس همچنان با خیالی آسوده به فعالیت روزانه خود ادامه داده و در این زمینه بدون هیچ گونه ترسی از شناسایی شدن، می تازند. در حالی که انواع و اقسام گوشی های مختلف با کارکردهای متفاوت وارد بازار شده به همان نسبت نیز شگرد سارقان برای سرقت متفاوت شده به گونه ای که برخی از سارقان مبادرت به استفاده از موتورسیکلت، چاقو، قاپیدن گوشی از دست، کیف یا جیب کاربر گوشی همراه می کنند.

این روزها در بازار گوشی های تلفن همراه با قیمت های متفاوت و گاه قیمت های فضایی یافت می شود که سارقان با شناسایی گوشی های گران قیمت اقدام به سرقت این نوع گوشی ها کرده و هر روز که می گذرد روش های جدیدی برای سرقت می یابند چرا که همواره این گونه گوشی ها در تیررس سارقان قرار دارد. از سوی دیگر مسیر ردیابی گوشی و شناسایی سارقین به گونه ای طولانی و وقت گیر است که مالباخته از مال خود گذشته و ترجیح می دهد درگیر این مسیر های طولانی و به گفته خودشان بی نتیجه نشوند به همین دلیل است که سارقان بدون هیچ ترس و واهمه ای هر روز جسورتر شده و دست به این اقدام می زنند.

محمد.ب جوان حدود 25 ساله ای است که گوشی همراه وی برای بار دوم طعمه سارقان گوشی های همراه شد. وی می گوید: گوشی گران قیمتی را که سال گذشته خریده بودم در تاکسی جا گذاشتم بعد از گذشت یک ماه ، فردی به منزل ما زنگ زد و گفت، گوشی شما را از فردی خریده ام و حاضرم این گوشی را با دریافت 450 هزار تومان به شما بفروشیم در حالی که گوشی ام را یک میلیون و 700 هزار تومان خریده بودم. وی ادامه می دهد: بعد از این تماس به دادسرا رفته و نامه ای به من دادند تا به اپراتور تلفن همراه داده شود تا گوشی همراه مورد ردیابی قرار گیرد، اما در نهایت گوشی خودم را از سارق خریداری کردم.

این جوان 25 ساله تصریح می کند: البته در مدتی که گوشی تلفن همراه ردیابی می شد، گوشی تلفن روشن بوده و در دست خودم بود اما گویا اصلا گوشی ام را ردیابی نکرده اند چون هیچ گونه تماسی از سوی پلیس با من گرفته نشد. این جوان 25 ساله تهرانی اضافه می کند: برای دومین بار گوشی دیگری را که با تازگی خریداری کرده ام ، سارقینی در یکی از خیابان های اصلی تهران از من سرقت کردند.

وی در مورد نحوه سرقت می گوید: در حالی که به سمت مخالف یکی از خیابان اصلی و پرتردد تهران در حال حرکت و مکالمه بودم، ناگهان ضربه ای از پشت به سرم وارد و گوشی از دستم ربوده شده و سارقان با موتور متواری شدند. این جوان با اشاره به اینکه بلافاصله با 110 تماس گرفتم، اضافه می کند: بعد از تماس با 110 موتور سوار پلیسی سریع به محل وقوع سرقت، رسیده و در حالی که در حال تهیه گزارش بود یکی از خودروهای نیروی انتظامی نیز خود را به محل رساند. وی می گوید: مامور حاضر در اتومبیل خطاب به من گفت چرا با تلفن همراه در خیابان صحبت می کنی در این خیابان در طول روز چندین بار سرقت انجام می شود، سووال من این است که اگر ماموران نیروی انتظامی این محل را به لحاظ تعداد سرقت ها شناسایی کرده اند، چرا برای پیشیگری از جرم اقدامی نکرده و حتی یک مامور نیروی انتظامی در این خیابان دیده نمی شود.

وی اضافه می کند: برای پیگیری بیشتر جهت پیدا کردن گوشی تلفن همراه، به کلانتری محل رفتم اما وقتی دیدم موضوعات مهم تری در کلانتری مورد توجه است، بی خیال یافتن گوشی ام شدم. وی به شکایت یکی از اهالی این خیابان نسبت به میزان سرقت هایی که در طول روز در این محدوده انجام می شود ، اشاره می کند و می گوید: اهالی این خیابان می گویند برو خدا را شکر کن که جانت سالم است و فقط مالت را برده اند. وی در پاسخ به سووال که چرا بار اول که گوشی تلفن همراه ات را دزدیدند ، آن را از سارقان خریداری کردی؟ می گوید: اطلاعات تلفن همراه ام را نیاز داشتم از سوی دیگری ، دیدم مشکل من به هیچ شکلی پیگیری نمی شود ، بر این اساس ترجیح دادم، گوشی همراه ام را با قیمت پایین تر از سارقان خریداری کنم.

مریم .ه جوان حدود 30 ساله ای است که گوشی تلفن همراهش را یک میلیون و 500 هزار تومان خریداری کرده بود، در حالی که پشت فرمان خودرو نشسته بود ، مورد دستبرد قرار می گیرد. وی در این زمینه می گوید: بعد از گذشت یک ساعت و نیم تماس تلفنی با پلیس 110 ، ماموران نیروی انتظامی در محل سرقت حاضر شدند و بعد از تهیه گزارش، ابراز همدردی کردند و گفتند شانس آوردی که از سوی سارقین صدمه ای ندیدی. این جوان 30 ساله اضافه می کند: بعد از گذشت حدود یک ماه و طی کردن مراحل قانونی از طریق آگاهی و مرکز ردیابی گوشی دادسرا، تلفن همراهم ردیابی شد، سارق در یکی از شهرستان های استان تهران دستگیر شد و پس از تحویل سارق به دادگاه، پس از سه روز بدون هیچ دلیل و مدرک قانونی دال بر بی گناهی، این فرد آزاد شد.

**سرنوشت گوشی های همراه در حواشی خیابان جمهوری
براساس این گزارش، سرنوشت بسیاری از گوشی های همراه را که به سرقت رفته اند، می توان در حواشی خیابان جمهوری پیگیری کرد. در این خیابان انبوه دستفروشانی وجود دارند که گوشی هایی بدون جعبه در دست دارند. اکثر گوشی های سرقتی پس از تغییر شماره سریال که از طریق نرم افزارهای خاصی انجام می شود، توسط این فروشندگان به فروش می رسند، برخی از گوشی ها نیز که ظاهر دلپسندی ندارند اوراق می شوند، تعداد دیگری نیز در جعبه های نو به فروش می رسند.

افراد مالباخته ای که گوشی های آن ها به طروق مختلفی به سرقت رفته است، کم نیستند این در حالی است که در کشورهای پیشرفته امکان شناسایی گوشی تلفن همراه از طریق شماره سریال یا آدرس کارت شبکه وجود دارد و صاحب کالا با ارائه این کد به سازمان های مربوطه می تواند در صورت اتصال دستگاه به اینترنت یا برقراری تماس دستگاه خود را بیابد.

**بی دقتی در حفظ گوشی های همراه بهترین فرصت برای سارقان
سرهنگ علی غیاثوند معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در این ارتباط می گوید: یکسری از سرقت ها به دلیل شرایطی که ایجاد می شود، افزایش می یابد مثل سرقت گوشی های همراه. وی ادامه می دهد، علت اینکه سرقت گوشی ها همراه زیاد می شود این است که شهروندان در نگهداری از آن مراقبت لازم را انجام نمی دهند و در این زمینه بی دقتی می کنند.

این مقام ناجا اضافه می کند: سرقت گوشی های همراه پیچیدگی خاصی ندارد و سارقان معمولی و غیرحرفه ای این نوع سرقت را انجام می دهند چون نیاز به برنامه ریزی خاصی و تعداد نفرات زیادی ندارد، حتی ممکن است یک نفر به تنهایی در ترک موتور اقدام به سرقت کند. غیاثوند ادامه می دهد: مالباختگان گوشی های همراه نکات لازم برای حفاظت از گوشی را رعایت نکرده و سارق یا سارقان از این فرصت استفاده می کنند.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی اضافه می کند: اینکه گفته می شود مکان های خاصی وجود دارد که در آن سرقت بیشتر اتفاق می افتد، صحت ندارد هر چند ممکن است سارقان مناطق مستعد این کار را انتخاب کنند. به عنوان مثال در منطقه شلوغ و پر ازدحام، فردی نمی تواند اقدام به کیف قاپی کند، اما می تواند کیف افراد را هر چند که زیب کیف بسته باشد، باز کرده و گوشی را سرقت کند.

غیاثوند ادامه می دهد: کیف قاپی عموما در مناطق خلوت صورت می گیرد ، همچنین سرقت گوشی های همراه نیز در خیابان های خلوت صورت می گیرد به گونه ای که مالباخته با خیالی آسوده در حال مکالمه با گوشی است. وی در مورد برخورد با سارقان گوشی های همراه می گوید: با سارقان گوشی های همراه برخورد می شود همان گونه که تاکنون باندهای زیادی از سارقان در سراسر استان ها دستگیر شدند.

غیاثوند اضافه می کند: به عنوان مثال سال گذشته چندین طرح در ساختمان علاء الدین اجرا شد و امسال نیز ادامه دارد. به عنوان مثال سال گذشته در زمینه دستگیری خریداران گوشی های مسروقه یک باندی دستگیر شد که اعضای آن به 100 نفر می رسید.

وی در پاسخ به این سووال که چرا پلیس فروشندگان گوشی های همراه که عموما به فروش گوشی های سرقتی در اطراف خیابان جمهوری می پردازد را جمع آوری نمی کند، می گوید: دستفروشان همه اموال مسروقه را کنار خیابان نمی خرند بلکه افرادی هستند که با مغازه داران مرتبط هستند و گوشی های خود را گاها به مغازه ها می فروشند و خریدار از مغازه خرید می کند. غیاثوند تصریح می کند: البته آن دسته از مغازه دارها شناسایی شده و برای آن ها قرار صادر و حتی به زندان هم رفته اند که البته مقابله و برخورد با این افراد همچنان ادامه دارد.

**سرقت، بحران اصلی کشورها
سعید منتظرالمهدی معاون اجتماعی نیروی انتظامی با بیان این که سرقت از بحران های اصلی کشورها است، به آمار سرقت در سال دو هزار در بین 93 کشور اشاره می کند. وی می گوید: 193 هزار سرقت در ایران در سال دو هزار رخ داد که رتبه 23 را به خود اختصاص داد. معاون اجتماعی نیروی انتظامی اظهار داشت: در سال 2013 میلادی نیز در کشورهای پیشرفته آلمان، انگلیس و ژاپن آمار سرقت ها پنج برابر شد در حالی که این آمار در ایران کمتر از پنج برابر بوده است.

منتظرالمهدی، بحران اقتصادی را از مولفه های اصلی افزایش سرقت در کشورها برشمرد و گفت: در سرقت سهم پلیس، شهرداری، اداره برق، بهزیستی، آموزش و پرورش، دانشگاه ها و سایر دستگاه ها متفاوت است و بر این اساس باید دید پلیس در این زمینه به چه میزان سهم دارد؟ زیرا نباید پلیس را در سرقت ها مقصر دانست بلکه باید به تمام مولفه های تاثیرگذار در وقوع سرقت ها توجه کرد. وی ، سرعت، فرصت و سهولت را سه مولفه موثر در بروز سرقت عنوان کرد و گفت: تنها مولفه سرعت به دزدان مرتبط است و مولفه های سهولت و فرصت را دیگران برای دزدان فراهم می کنند.

منتظر المهدی با اشاره به پخش مستندی از صدا و سیما در روزهای آینده با عنوان توصیه هایی به مردم از زبان دزدان گفت: مردم در کاهش سرقت ها سهم دارند و لذا باید آموزش های لازم را برای کمک به نیروی انتظامی فرابگیرند. به گفته وی، ترس از سرقت تاثیر مستقیم و شدیدی بر احساس امنیت دارد و تحقیقاتی که به این منظور در کودکان انجام شده، نشان دهنده این است که ترس و هراس از سرقت از جمله احساساتی است که در کودکان سالیان سال باقی مانده و به راحتی از بین نمی رود.

منتظر المهدی با بیان این که با کاهش سرقت ها شاهد افزایش 20 درصدی منزلت اجتماعی پلیس خواهیم بود، گفت: سرقت پدیده ای اجتماعی است براین اساس باید با آن با برخورد اجتماعی ورود کنیم تا مشکلات در این زمینه حل شود.
مرجع : ایرنا