به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۳:۳۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۰ ساعت ۱۶:۴۱
کد مطلب : ۴۶۹۹۷
رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام كرد:

کردستان‌عراق به دنبال همه پرسی استقلال

گروه بين الملل: رئیس اقلیم کردستان عراق از امکان استقلال این بخش از خاک عراق سخن گفت.
کردستان‌عراق به دنبال همه پرسی استقلال
مسعود بارزانی گفت: در نظر دارد "ظرف چند ماه" همه‌پرسی استقلال از عراق برگزار کند و آن را حق طبیعی مردم دانسه است. وي گفت:آنچه که اخیرا روی داده نشاندهنده حق کردستان برای استقلال است و از این به بعد، ما کتمان نخواهیم کرد که هدف ما این است. عراق عملا تجزیه شده و آیا قرار است ما هم در این وضعیت فاجعه باری که کشور گرفتار آن است باقی بمانیم؟ حالا من و مردم هستیم که در باره استقلال تصمیم می‌گیریم. ما ظرف چند ماه آینده، در این مورد همه‌پرسی برگزار خواهیم کرد. ظاهرا این همه‌پرسی در میان ساکنان اقلیم خودگردان کردستان برگزار می‌شود و ساکنان سایر بخش‌های عراق در آن شرکت نخواهند داشت. تصمیم به برگزاری همه‌پرسی جدایی از عراق در حالی اعلام می‌شود که طی هفته‌های اخیر و با فرار ارتش عراق از برابر نفرات گروه اسلامگرای داعش در موصل و پیشروی قوای داعش به سوی شهر کرکوک، نیروهای اقلیم کردستان عراق در مناطقی که مالکیت آنها محل اختلاف کردها و دولت مرکزی بود مستقر شدند.

در حال حاضر پیشمرگ‌های کرد منطقه نفت خیز کرکوک را در اختیار دارند.از زمان سقوط صدام حسین، کردهای عراق و دولت مرکزی بر سر باقی ماندن این استان تحت حاکمیت دولت مرکزی یا الحاق آن به اقلیم کردستان اختلاف نظر داشتند و از چند سال پیش قرار بود برای تعیین سرنوشت این منطقه، همه‌پرسی برگزار شود. پس از تسلط پیشمرگ‌های کرد بر کرکوک، بارزانی از شهر کرکوک دیدن کرد. در حال حاضر، نیروهای داعش بر بخش‌هایی از خاک عراق که اکثر ساکنان آنها را اعراب سنی تشکیل می‌دهند تسلط یافته و نیروهای دولت تحت رهبری شیعیان می‌کوشد این مناطق را باز پس بگیرد.
اکثر کردهای عراق سنی هستند اما دولت اقلیم کردستان ماهیتی سکولار داشته است در حالیکه شخصیت‌ها و نهادهای مذهبی شیعه از زمان سقوط صدام حسین نقشی اساسی در صحنه سیاسی دولت مرکزی ایفا کرده‌اند.
مرجع : ايسنا