به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۵۲
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۴ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب : ۴۷۳۶۹
یک روزنامه ترک گزارش داد:

ترکیه در حال افول اما ایران در حال درخشش

گروه سياسي: یک تحلیلگر سیاسی ترکیه با اشاره به تحولات داخلی ایران و ترکیه نوشت: پس از گذشت دوران پوپولیستی احمدی نژاد رییس جمهور پیشین ایران و با بر سرکار آمدن روحانی و تیمش، نگاه جهان به این کشور به سرعت در حال تغییر است.
ترکیه در حال افول اما ایران در حال درخشش
به گزارش روزنامه طرف چاپ ترکیه ، سلیمان یاشار تحلیلگر مسایل سیاسی و اقتصادی این کشور درباره آخرین تحولات منطقه اعلام کرد: به دلیل بحران سیاسی، ترکیه از مرکز جذب دور شده، این در حالی است که ایران با روحانی به این مرکز نزدیک شده است. در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد دستیابی حزب عدالت وتوسعه به اهداف تعیین شده خود در سال 2023 امکان ناپذیر است، ترکیه باید درگیری‌ها را کاهش دهد و در تیم اقتصادی تجدید نظر شود. در غیر این صورت ایران رهبری اقتصادی منطقه را بر عهده می‌گیرد وترکیه مقام کنونی خود را در منطقه از دست می‌دهد. وی ادامه داد: در حالیکه خاورمیانه درگیر مسایلی مانند پولشویی، فساد مالی، جنگلهای داخلی و بحران‌های سیاسی است، ورود ایران به روند اصلاحات مورد توجه قرار گرفته است.

از یک طرف در حالیکه دستیابی حزب عدالت و توسعه در ترکیه به اهداف تعیین شده‌اش به یک رویا تبدیل شده است، جایگاه ایران توسط روحانی با در دست گرفتن سازش با غرب ارتقاء می‌یابد. به طور کلی اگر ترکیه وارد یک تحول نشود در این صورت سرمایه‌های بین‌المللی به سمت ایران سوق می‌یابد. این تحلیل‌گرسیاسی اضافه کرد: اتفاقات پارک گزی، بحران سیاسی، انتخابات محلی و انتخابات ریاست جمهوری ظرفیت اقتصادی ترکیه را تحت الشعاع قرار داده است. در حالیکه اقتصاد علاقه مند به فضای دوستانه و صلح آمیز است.

وی با اشاره به عملیات گسترده مبارزه با پولشویی و رشوه در ترکیه و دستگیری برخی آقازاده‌های دولت ترکیه ادامه داد: باید اتفاقات رخ داده دراین عملیات آشکارا مورد بررسی قرار گیرد. اما دراین کشور تلاش می شود که چندان به این اتفاقات پرداخته نشود.این در حالی است که ایران به طور جدی به دنبال مبارزه با پولشویی است و تلاش می‌کند با این اقدامات چهره‌ی خود را بازسازی کند.

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به دوران ریاست جمهوری حسن روحانی در ایران گفت: تیم روحانی متشکل از افراد تحصیلکرده در خارج از کشور هستند و روحانی با این افراد توانست در عرصه تغییر گام بردارد. دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد با اتخاذ سیاست پوپولیستی به پایان رسید. اما در دوره جدید روحانی و افرادش با انجام اقداماتی در عرصه‌ی بین‌المللی تلاش می‌کنند که دنیا تغییر به وجود آمده را درک کند. بر همین اساس با سفر به آمریکا و کشورهای اروپایی در این باره سخنرانی می‌کند و از طرف دیگر در مساله هسته‌ای رفتار سازشکارانه از خود نشان می‌دهد. بنابراین نگاه جهان به ایران به سرعت در حال تغییر است.

یاشار اضافه کرد: اقدامات تیم جدید ایران در جهان باعث شده است که شرکت‌های جهانی چشمشان را به ایران بدوزند. در همین راستا شرکت‌های بزرگ نفتی مانند توتال و شرکت‌های خودروسازی مانند پژو و رنو وارد مذاکرات با طرف ایرانی شده‌اند. به طور خلاصه ایران با جذب سرمایه‌های خارجی به مرکز اقتصاد تبدیل می‌شود.ئاین تحلیلگر سیاسی ادامه داد: در حالیکه ایران چهره مخدوش خود را بازسازی کرده و بهبود می‌بخشد، ترکیه به یک کشور در حال درگیری تبدیل می‌شود. مثل این که در داخل این کشور فرهنگ بحران سیاسی ایجاد شده است.
مرجع : ايسنا