به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۶:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۷ ساعت ۱۵:۵۲
کد مطلب : ۴۷۷۶۳

برای 58 سالگی «تام هنکس»

گروه فرهنگ و هنر: «تام هنکس»، بازیگر،‌ تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان آمریکایی برنده اسکار فردا (چهارشنبه) 58 ساله می‌شود.
برای 58 سالگی «تام هنکس»
«تام هنکس»، بازیگر پرآوازه‌ هالیوودی و یکی از پرافتخارترین بازیگران دنیای سینما که چندین جایزه‌ی اسکار و گلدن گلوب در کارنامه بازیگری‌اش دیده می‌شود، فردا به جمع 58 ساله‌های هالیوودی ملحق می‌شود. «تام هنکس» متولد نهم جولای 1956 در کالیفرنیا است که بیشتر برای بازی در فیلم‌های «فیلادلفیا» و «فارست گامپ» که دو جایزه‌ی اسکار را برای او به ارمغان آورد به شهرت رسید.

هنگامی که «هنکس» چهارساله بود، پدر و مادرش از هم جدا شدند و او به زندگی در کنار پدرش ادامه داد و در حالیکه مشغول به تحصیل در دبیرستان بود، کار بازیگری را با نقش آفرینی در نمایش‌های مدرسه آغاز کرد. «هنکس» به تحصیل در رشته‌ی تئاتر در کالج «چابوت» پرداخت و پس از دو سال به دانشگاه دولتی کالیفرنیا راه یافت. طی دوران تحصیل وی با «وینسنت دولینگ»، رئیس جشنواره‌ی تئاتر «Great lakes» آشنا شد و به پیشنهاد او «هنکس» به عنوان کارآموز با جنبه‌های گوناگون سینما و تئاتر مانند نورپردازی، طراحی صحنه‌، مدیریت صحنه آشنا شد اما دوران کارآموزی او سه سال به طول انجامید و همین امر باعث شد تا تحصیل را رها کند.

«هنکس» در سال 1979 به نیویورک رفت تا به عنوان اولین تجربه حرفه‌ای بازیگری در فیلم کم‌هزینه «او می‌داند تو تنهایی» حضور یابد و پس از آن توانست نقش‌هایی در فیلم‌های تلویزیونی به دست آورد. پس از فراز و نشیب در بازیگری، «هنکس» در سال 1988 با حضور در فیلم کمدی «بزرگ» خود را به عنوان یکی از استعدادهای هالیوود معرفی کرد اما دوره‌ی موفق بازیگری «تام هنکس» با فیلم‌های «بی‌خوابی در سیاتل» در سال 1993 و «فیلادلفیا» رقم خورد.

نقش «هنکس » در فیلم «فیلادلفیا» و همچنین فیلم موفق «فارست گامپ» در سال 1994 دو جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگری را برای این بازیگر به ارمغان آورد تا در کنار «اسینسر تریسی» دومین بازیگری نام بگیرد که دو جایزه اسکار بهترین بازیگری را به صورت پیاپی از آن خود می‌کند. نقش‌آفرینی «هنکس» در فیلم «آپولو 13» تحسین منتقدین را برانگیخت و این فیلم توانست با نامزدی در 9 بخش اسکار، دو جایزه را کسب کند و در همان سال «تام هنکس» در انیمیشن «داستان اسباب بازی» به جای نقش «وودی» صحبت کرد.

«هنکس» در سال 1996 به کارگردانی روی آورد و فیلم «آن کاری که می‌کنیم» را کارگردانی کرد و در همین فیلم در نقش یک تهیه‌کننده موسیقی نیز ظاهر شد. وی در سال 1998 در فیلم «نجات سرباز رایان» به کارگردانی «استیون اسپیلبرگ» جلوی دوربین رفت که این فیلم موفقیت فراوانی رو به رو شد و به گفته‌ی بسیاری یکی از بهترین فیلم‌های جنگی است که تاکنون ساخته شده است. «نجات سرباز رایان» دومین جایزه‌ی اسکار بهترین کارگردانی را برای اسپیلبرگ و نامزدی جایزه اسکار بهترین بازیگر را برای «تام هنکس» به ارمغان آورد. هنکس در سال 1999 در فیلم «مسیر سبز» که اقتباسی از رمان استفن کینگ بود ظاهر شد و همچنین دوباره در انمیشن «داستان اسباب بازی‌ها 2» به صداپیشگی پرداخت.

سال 2000 جایزه‌ی بهترین بازیگری گلدن گلوب و نامزدی اسکار را برای بازی در فیلم «دور افتاده» برای «هنکس» رقم زد و نقش‌آفرینی مثال‌زدنی «تام هنکس» در چندین فیلم دیگر جایزه‌ی یک عمر دستاورد هنری انجمن فیلم آمریکا را برای وی به همراه آورد تا او در سن 45 سالگی جوان‌ترین دریافت کننده‌ی این جایزه نام بگیرد. از دیگر فیل‌های موفق «تام هنکس» می‌توان به «ترمینال»، «رمز داوینچی» ‌، «اگر می‌توانی مرا بگیر»، «جنگ چارلی ویلسون» و «فرشتگان و شیاطین» اشاره کرد.

«هنکس» سال گذشته در فیلم «آقای بنکس» در نقش «والت دیسنی» با «اما تامپسون» همبازی شد تا اولین بازیگری باشد که در نقش والت دیسنی ظاهر شده است. فیلم «هولوگرامی برای پادشاه» به کارگردانی «تام تیکور» که پیش از این با وی در فیلم «اطلس ابر» همکاری کرده بود و یک درام جنگی به کارگردانی «استوین اسییلبرگ» با فیلمنامه‌ای از برادران «کوئن» دو پروژه آتی این بازیگر نامدار سینمای جهان است.

وی امسال و در جوایز آکادمی اسکار برای فیلم هیجانی «کاپیتان فیلیپس» نامرد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد اما در نهایت رقابت را به «متئو مک کانوی» بازیگر فیلم «باشگاه خریداران دالاس» واگذار کرد. تام هنکس درآمدزاترین بازیگر تاریخ سینما شناخته شده است؛ به طوریکه تاکنون فیلم‌های او 6.3 میلیارد دلار فروش داشته‌اند که متوسط 107 میلیون دلار برای هر فیلم است. پرفروش‌ترین فیلمی که «تام هنکس» در آن نقش داشته انیمیشن «داستان اسباب بازی‌های 3» است.

این بازیگر نامدار سینمای جهان که پنج نامزدی اسکار و دو جایزه اسکار بهترین بازیگری را به همراه چهار جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگری در کارنامه سینمایی دارد، توانست در سال 1992 ستاره‌ای به نام خودش در تالار مشاهیر هالیوود ثبت کند.
مرجع : ايسنا