به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۰ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۴۸۰۱۱

دخترایرانی را نمی‌توان با زور به خانه برگرداند

گروه جامعه:​ یک جامعه‌شناس گفت: در حال حاضر یک تفکر افراطی وجود دارد که قصد دارد زنان را به خانه‌ها برگردانند، براساس نظر این تفکر افراطی، همه وظایف زنان تنها در خانه تعریف می‌شود، اما دختر ایرانی به این مرحله از آگاهی و توانمندی رسیده است که نمی‌توان او را به زور به خانه برگرداند.
دخترایرانی را نمی‌توان با زور به خانه برگرداند
دکترعالیه شکربیگی افزود: باید با نگاهی عادلانه و عقلانی توانمندی‌های زنان را باور کرد. این نوع تفکر افراطی نیز باید به جای موضع‌گیری در برابر حضور زنان در اجتماع، با زنان همدلی و همبستگی نشان دهند.این جامعه شناس حضور زنان در مشاغل مردانه را نشان‌دهنده توانمندی آنان دانست و ادامه داد: این وضعیت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از مشاغل مردانه نیاز به سطح تحصیلی بالایی ندارند و افراد از طریق مهارت و تجربه می‌توانند به این شغل‌ها بپردازند که از جمله آن‌ها می‌توان به رانندگی تاکسی اشاره کرد.

وی اظهارکرد: به دلیل افزایش آگاهی زنان خودباوری در آنان به وجود آمده است و می‌توانند در شغل‌هایی که مردانه خوانده می‌شود، مشغول به کار شوند. البته مردانه بودن شغل قانون نانوشته‌ای است که کلیشه‌های ارزشی و هنجاری جامعه آنها را تعیین کرده است.این جامعه‌شناس با اشاره به شرایط زندگی زنان سرپرست خانوار افزود: بسیاری از آنان به علت مسائل اقتصادی، مشاغل سخت را انتخاب می‌کنند؛ البته توانایی آنها در تأمین نیازهای خانواده از طریق اشتغال ولو مشاغل سخت بسیار پسندیده است، اگرچه از نظر فرهنگی ممکن است حضور زنان در برخی از مشاغل تابو باشد، اما با توجه به سیر تطور جامعه و هنجارها، تابوشکنی هم رخ می‌دهد.

شکربیگی گفت: نگرش‌ها و ارزش‌های زنان ایرانی دچار تغییر و تحول شده است. زمانی زنان به تنهایی بیرون نمی‌رفتند و به همراه یکی از محارم خود این کار را انجام می دادند، اما اکنون آنان تا دورافتاده‌ترین نقاط عالم در پی کسب علم و اشتغال می‌روند. آنان از طریق عرصه آموزشی تلاش کردند به حقوق مسلم خود در اجتماع دست یابند.

این جامعه‌شناس درباره چالش‌های زنانی که به مشاغل مردانه روی می‌آورند، اظهار کرد: در ساختار کلان جامعه و سطوح میانی حضور زنان کمرنگ است. با این وجود زنان ایرانی مسیر زندگی خود را خود انتخاب می‌کنند، اما چالش‌های بسیار زیادی را نیز پیش رو دارند.شکربیگی در پایان گفت: توانمندی زنان ایرانی بسیار بالاست و می‌توانند هم مسیر زندگی خانوادگی خود و هم مسیر اشتغال‌شان را در جامعه هدایت کنند.
مرجع : ايسنا