به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۰ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب : ۴۸۰۴۴
تکلیف مشروعیت انتخابات هنوز روشن نیست

نتایج انتخابات‌افغانستان نیازمند بررسی‌جامع

گروه بين الملل: گروه ارزیابی انتخابات اتحادیه اروپا گفت: نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان "نیاز به بررسی همه جانبه" دارد.
نتایج انتخابات‌افغانستان نیازمند بررسی‌جامع
به گفته اين گروه، افغان‌ها حق دارند رای شان مورد احترام قرار بگیرد و نامزدان ریاست جمهوری حق پیگیری و بررسی تمام اتهامات مطرح شده در مورد تقلب را دارند. تای جیس برمن، ناظر ارشد اتحادیه گفت: در این مرحله با اطلاعاتی که از نتایج ابتدایی، آنهم بدون بررسی دقیق به دست می آید، نتایج نهایی مشخص نیست و امکان ندارد که با درنظرداشت آرای چشمگیری که احتمال دارد باطل اعلام شود، کسی را برنده اعلام کرد. این ناظر ارشد اتحادیه اروپا می‌گوید که داده‌های مراکز انتخاباتی که از سوی کمیسیون انتخابات منتشر شده، "ناهمخوانی‌های گسترده‌ای" را نشان می‌دهد.

ناظران اتحادیه اروپا می‌گویند مراکزی که یک نامزد به صورت چشمگیر، به طور مثال ۹۰ درصد و بیشتر رای آورده، هنوز بررسی نشده‌اند؛ و این نکته که یک سوم تمام مراکز رای دهی و مجموعا چهار ممیز دو میلیون رای را شامل می‌شود که از دید ناظران اتحادیه اروپا " جدا نگران کننده است.ناظران اتحادیه اروپاهمچنین گفته‌اند که آمار منتشر شده از سوی کمیسیون انتخابات نشان می‌دهد که ۲ تا ۴ میلیون رای باید بررسی شود.

از سوي ديگر وزیر امور خارجه آمریکا با هدف گفت‌وگو با نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان وارد این کشور شد. جان کری، وارد افغانستان شد تا در خصوص نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با اشرف غنی احمد‌زی و عبدالله عبدالله، نامزدهای دور دوم انتخابات گفت‌وگو کند. جان کری با هدف پایان دادن به بن‌بست انتخاباتی افغانستان که تهدیدی برای وقوع تنش‌های قومی و تضعیف روند گذار سیاسی صلح‌آمیز است، با مقام‌های کابل گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه آمریکا اظهار امیدواری کرده است که بتواند راه‌حلی را برای مساله انتخابات افغانستان پیدا کند، اما هشدار داد که "ما نمی‌توانیم بگوییم که این مساله در حال حاضر به طور خودکار حل می‌شود."کری گفت: ما در لحظه بسیار بسیار مهمی برای افغانستان هستیم. تکلیف مشروعیت این انتخابات هنوز مشخص نیست و پتانسیل انتقال قدرت نیز دچار ثبات نیست، پس ما کارهای زیادی باید انجام دهیم. وی افزود: ما امیدواریم که مسیری پیدا کنیم که بتواند سوال‌های را پاسخ دهد و تردیدهای مردم را برطرف کند و آینده‌ای را تعریف کند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با اعلام نتایج اولیه، اشرف غنی را به عنوان پیروز دور دوم انتخابات با کسب بیش از 56 درصد از آرا اعلام کرده‌اند و تیم انتخاباتی عبدالله این نتایج را نپذیرفته و یکی از سخنگوهای وی، این نتایج را کودتا علیه آرای مردمی توصیف کرده است. دولت آمریکا اعلام کرده است که نتایج انتخابات ریاست جمهوری نباید تا پیش از بررسی دقیق اتهام‌های تقلب منتشر شود و واشنگتن نتایجی را که تاکنون منتشر شده، به عنوان نتایج اولیه در نظر گرفته است.
مرجع : بي بي سي