به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : ۴۸۱۵۴

علایم گرمازدگی چیست؟

گروه سلامت: مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سردرد، سرگیجه، منگی و در نهایت بی‌هوشی، تنفس سریع و سطحی و پوست گرم و خشک از علایم گرمازدگی است.
علایم گرمازدگی چیست؟
رضا وفایی‌نژاد گفت: فشارخون پایین و نبض سریع و ضعیف می‌تواند منجر به بروز شوک در فرد گرمازده شود. اگر دمای بدن مصدوم به 40 تا 43 درجه سانتیگراد برسد در صورت نوشیدن مایعات نیز دمای بدن بالا خواهد رفت. وی افزود: مصدوم دچار گرمازدگی ممکن است عرق نکند و این مساله باعث افزایش حرارت بدن می‌شود. دمای بالای بدن فرد گرمازده سبب عدم تعادل مکانیسم‌های درونی بدن می‌شود و در 90 درصد موارد به مرگ مصدوم می‌انجامد.

وفایی‌نژاد بیان کرد: تعریق، تبخیر آب بدن از پوست، کم‌آبی در صورت گرما بیش از حد تحمل بدن و خطر بروز شوک از جمله خطرات گرمازدگی است که موجب تهوع، افزایش تعداد نبض و سرگیجه می‌شود. مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه نوزادان، سالمندان، افراد چاق و مبتلا به بیماری مرض قند و فشارخون بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستند، اضافه کرد: ورزش و فعالیت شدید بدنی حتی در حرارت نسبتا پایین سبب گرمازدگی می‌شود.

وفایی‌نژاد ادامه داد: در صورت گرمازدگی افراد باید اقداماتی مانند اطمینان از باز بودن راه هوایی، انتقال مصدوم به محل خنک، قراردادن وی در حالت نیمه خوابیده و پیچیدن یک ملحفه خیس دور مصدوم انجام شود. وی اظهار کرد: افراد باید در صورت وجود خطر گرمازدگی در محل کار از فعالیت شدید بدنی در هوای گرم و مرطوب پرهیز کنند، مایعات کافی بنوشند و در فواصل کار به دفعات در محل خنک استراحت کنند و مراقب علایم گرمازدگی و کم‌آبی باشند.
مرجع : ایسنا