به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۴۶
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ساعت ۱۷:۱۸
کد مطلب : ۴۸۶۶۶
607 هزار تومان،دریافتی 56 درصد مستمری‌بگیران

تهدید جدی تامین اجتماعی در دولت گذشته

گروه جامعه: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به برخی دست اندازیهای سیاسی به این سازمان در دولت‌های گذشته اشاره و اظهار کرد: تامین اجتماعی در دو دولت گذشته با تهدیدهای جدی روبرو بود و تکالیفی از سوی دولت به صندوق تحمیل شد که از عهده آن بر نمی‌آمد البته معتقدم خلق ارزش‌های نامتناسب با ماموریت‌های سازمان و ادبیات غیر متجانس با یک صندوق بیمه‌ای خطرناک تر از تهدیدهای مالی و ساختاری بود که شاهد آن بودیم.
تهدید جدی تامین اجتماعی در دولت گذشته
دکتر سید تقی نوربخش در مراسم بزرگداشت روز تامین اجتماعی که صبح امروز برگزار شد، با بیان اینکه جامعه بشری در کمتر از یک قرن گذشته با پیشرفت صنعت و تولید به این نتیجه رسید که اگر بخواهد مشکلات و عوارض ناشی از انقلاب صنعتی را مرتفع کند، نیازمند ایجاد یک پشتوانه محکم برای نیروهای مولد خود است، گفت: ایجاد نظامات رفاه اجتماعی و بیمه‌های اجتماعی همین پشتوانه بود که در جوامع مختلف شکل گرفت و باز توزیع ثروت در آن مستتر است.

وی ادامه داد: ایجاد همبستگی اجتماعی، ایجاد استعانت ملی از جمله آثار اجتماعی نظام‌های تامین اجتماعی است. در واقع بیمه‌های اجتماعی هم تولید ثروت می‌کنند هم همبستگی و مشارکت را تقویت می‌کنند و هم در اقتصادهای ملی نقش دارند. نوربخش به ساختار سه جانبه صندوق‌های بیمه اجتماعی اشاره و اظهار کرد: به دلیل اینکه ساختارهای صندوق‌های تامین اجتماعی از سه رکن بیمه شده، کارفرما و دولت تشکیل می‌شود و با یکدیگر تشکیک مساعی دارند، روحی از مشارکت اجتماعی در تمام آحاد جامعه برای حل مسائل اجتماعی به وجود می‌آید.

بهترین واسطه‌ها برای عبور از اقتصاد دولتی، بیمه‌های اجتماعی هستند
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: بیمه‌ها مشاع و بین نسلی هستند و باید در قبال تعهداتی که به نسل آینده دارند سرمایه گذاری‌هایی را انجام دهند. اگر این جهت گیری‌ها به سمت منافع باشد می‌تواند کمک کننده باشد اما متاسفانه این تفکر وجود دارد که بیمه‌های تامین اجتماعی نمی‌توانند بنگاه داری کنند در حالی که تجارب جهانی نشان می‌دهد بهترین واسطه‌ها برای عبور از اقتصاد دولتی، بیمه‌های اجتماعی هستند.

وی افزود: علت این امر حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای خصوصی سازی و اعتمادی است که به بیمه‌های اجتماعی وجود دارد. در بسیاری از کشورها که قصد دارند از اقتصاد دولتی عبور کنند، بهترین دروازه سازمان‌های بیمه اجتماعی هستند. نوربخش در ادامه به اصل 44 قانون اساسی، رهنمودهای مقام معظم رهبری پیرامون اقتصاد کلان کشور و اقتصاد مقاومتی اشاره و اظهار کرد: اگر بنا باشد امنیت اجتماعی ایجاد شود بهترین مکانیسم بیمه‌های اجتماعی هستند که البته در اصل 29 قانون اساسی که نظام رفاه اجتماعی را به سه بخش حمایتی، امدادی و بیمه‌ای تقسیم کرده و بخش بیمه با مشارکت مردم مورد تاکید قرار گرفته است و باید به آن توجه لازم را داشت.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به برخی دست اندازیهای سیاسی به این سازمان در دولت‌های گذشته اشاره و اظهار کرد: تامین اجتماعی در دو دولت گذشته با تهدیدهای جدی روبرو بود و تکالیفی از سوی دولت به صندوق تحمیل شد که از عهده آن بر نمی‌آمد البته معتقدم خلق ارزش‌های نامتناسب با ماموریت‌های سازمان و ادبیات غیر متجانس با یک صندوق بیمه‌ای خطرناک تر از تهدیدهای مالی و ساختاری بود که شاهد آن بودیم.

جبران کسری بودجه 5000 میلیارد تومانی در عرض شش ماه
وی افزود: در عرض شش ماه توانستیم 5000 میلیارد تومان کسری بودجه را جبران کنیم و این به آن معناست که کسری بودجه و منابع قابل جبران است اما تخریب ارزش‌ها خیر. نوربخش با اشاره به بازدیدی که از یکی از کوره پزخانه‌های اطراف تهران داشت، گفت: تعمدا این بازدید را در ماه مبارک رمضان ترتیب دادم تا مدیرانم لمس کنند اگر منابعی وارد سازمان می‌شود از سر سفره مردمی است که در فقر زندگی می‌کنند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: در این کوره پزخانه 25 خانوار در 300 متر فضا زندگی می‌کردند. در واقع هر کدام از اینها باچند فرزند در یک خانه 25 متری با سخت ترین شرایط به سر می‌بردند. منابعی که ذخیره می‌شود از سر سفره‌های همین مردم است و خدماتی که ارائه می‌دهیم هم متعلق به اینهاست.

بیش از 56 درصد مستمری بگیران حقوق حداقلی دریافت می‌کنند
وی با بیان اینکه بیش از 56 درصد مستمری بگیران ما و 30 درصد نیروی مولد ما حقوق حداقلی دارند و حدود 607 هزار تومان دریافتی‌شان است، گفت: خدمات ما متعلق به همه مردم است و هیچ اجر و ثوابی بالاتر از گره گشایی از کار این قشر نیست. شاهد هستیم که ما در چنین سازمانی مشغول ارائه خدمت هستیم و مشکلاتی که در حوزه منابع و مصارف به وجود آمده نیازمند مدیریت جهادی است.

روایت نوربخش از دست اندازیهای سیاسی دولت قبل به تامین اجتماعی
نوربخش افزود: این سازمان در سال 87 از نقطه سر به سری هم گذشته بود. یعنی سازمانی که باید برای نسل آینده سرمایه گذاری می‌کرد حتی منابع و مصارفش دیگر با هم برابر نبودند و دست به فروش سرمایه‌هایش زده بود.

نوربخش به برخی اتفاقات رخ داده در سازمان تأمین اجتماعی در دولت قبل اشاره و اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی به محل مناقشه قوه مجریه با سایر قوا تبدیل شده بود و در حالی که وزیر دولت به خاطر مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی استیضاح و برکنار شد، وی همچنان بر جایگاه خود باقی ماند و این یک پروسه دردناک را برای ما رقم می‌زد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه در این مدت ادبیات حاکم بر تأمین اجتماعی، تبیین و گفتمان‌سازی خوبی در این خصوص انجام شد، گفت: سازمان تأمین اجتماعی باید مسائلش را به دور از شعارها و به دور از مسائل پوپولیستی تبیین کند و لابی‌اش لابی کارشناسی باشد نه لابی سیاسی که ناپایدار است.

تأمین اجتماعی را در شرایطی تحویل گرفتیم که با اعتمادسوزی مواجه بودیم
وی افزود: سعی کردیم در این مدت لابی کارشناسی و گفتمان کارشناسی را نهادینه سازی کنیم. متاسفانه ما سازمان تأمین اجتماعی را در شرایطی تحویل گرفتیم که با اعتمادسوزی مواجه بودیم در حالی که پشتوانه اصلی سازمان اعتماد مردم، دولت، مجلس و در کل جامعه است.

احیای موسسه پژوهش و معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به احیای موسسه پژوهش و معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی نیز اشاره و اظهار کرد: این مهم در راستای گفتمان‌سازی انجام شد. اگر عزم ملی و عزم شرکای اجتماعی ما نبود، قطعا موفق نمی‌شدیم اما اکنون در بهترین شرایط تعامل با شرکای اجتماعی خود هستیم.

تدوین برنامه‌ استراتژیک سازمان تأمین اجتماعی علی‌رغم مشکلات موجود
وی در ادامه از تدوین برنامه‌ استراتژیک سازمان تأمین اجتماعی علی‌رغم مشکلات موجود خبر داد و گفت: اکنون در حال تدوین این برنامه هستیم که نیاز اصلی سازمان است. همچنین بودجه عملکردی تأمین اجتماعی در حال تدوین است. همچنین برنامه‌های متنوعی در بخش درمان داریم که از جمله آنها می‌توان به استقرار نظام ارجاع داخلی، برقراری سیستم HIS، تولید کارت هوشمند و طرح پرونده الکترونیک اشاره کرد.

بررسی طرح اجرای پرونده‌های الکترونیک در راستای ساماندهی اسناد

نوربخش افزود: اسناد بیمه‌ای 30 هزار متر مربع از فضای ما را اشغال کردند که در حال حاضر طرح اجرای پرونده‌های الکترونیک در راستای ساماندهی اسناد در دست بررسی است.

برگزاری آزمون استخدامی 3000 نیروی جدید در31 مردادماه

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه آزمون استخدامی سه هزار نیروی جدید این سازمان نیز 31 مردادماه برگزار می‌شود، گفت: برنامه‌ای در راستای ایجاد مزایای انگیزشی برای پرسنل تأمین اجتماعی در نظر داریم که به زودی آن را تقدیم هیات امنا می‌کنیم چراکه معتقدیم پرسنل ناراضی نمی‌توانند در مراجعه‌کننده ایجاد رضایت کنند. باید همبستگی و اعتماد درون‌سازی نیز وجود داشته باشد.
مرجع : ايسنا