به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۱:۴۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۰ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب : ۴۹۹۴۶

گلايه هاي پري ملکي از خانه موسيقي

گروه فرهنگ و هنر: پری ملکی گفت: شب ضیافت رییس‌جمهور با برگزیدگان عرصه فرهنگ و هنر، شب منحصر به فردی بود و نمایندگان هر صنف به سخنرانی در این مراسم پرداختند اما متاسفانه بعضی از سخنرانان حق مطلب را ادا نکردند.
گلايه هاي پري ملکي از خانه موسيقي
این خواننده پیشکسوت گفت: دیداری که رییس‌جمهور با فعالان عرصه فرهنگ و هنر ترتیب داده بود، در واقع فرصتی محسوب می‌شد تا نمایندگان هر صنف راجع به مشکلات موجود صحبت کنند و قطعا از نماینده موزیسین‌ها نیز انتظار می‌رفت تا مشکلات صنف را مطرح کند. او ادامه داد: انتظار داشتیم تا در چنین مراسمی معضلات جامعه موسیقی حتی شده به صورت فهرست‌وار توسط آقای نوربخش بیان شود اما متاسفانه این اتفاق نیافتاد. به هر حال باید به این نکته توجه کرد که ما صنف و یا تشکلی نداریم که بتوانیم به آن تکیه کنیم. در واقع من به عنوان یک موزیسین پشتم به جایی گرم نیست.

ملکی همچنین بیان کرد: تنها تشکل جامعه موسیقی که برای خود نامی دارد، خانه موسیقی است که در واقع اعضای فعال در آن نماینده اهالی موسیقی هستند. بماند که ایرادات کلی به این تشکل وجود دارد و اعضای این خانه تغییر نمی‌کنند اما آقای نوربخش به عنوان مدیر عامل خانه موسیقی عملا هیچ‌گونه دفاعی از اهالی موسیقی نکرد. آیا آقای نوربخش نباید از این فرصت استفاده می‌کرد و مشکلات ما بیان می‌شد؟

این هنرمند در همین باره اضافه کرد: من که شخصا نمی‌توانم این کار را بکنم؛ من یک نفرم. اما آن شب در چنین مراسمی می‌شد درباره بسیاری از مسایل صحبت کرد. خانه موسیقی باید حامی ما باشد. هنرمندان موسیقی مقامی در شرایط سختی به سر می‌برند؛ کنسرت‌ها به دلایل مختلف لغو می‌شوند؛ شرایط مالی هنرمندان وحشتناک است و هزار مشکل دیگر که وظیفه تشکل است تا آن را حل کند. وی افزود: این‌ها را به عنوان یک خواننده زن که در شرایط متفاوتی نسبت به آقایان فعالیت می‌کند، نمی‌گویم چون قوانین را می‌شناسم و می‌دانم باید به آنها احترام بگذارم. این صحبت‌ها را در راستای منافع خودم نمی‌گویم اما دلم برای این شرایط می‌سوزد.

پری ملکی در ادامه صحبت‌هایش مطرح کرد: وقتی رییس‌جمهور چنین شرایطی را فراهم کرده و تریبونی را در اختیار ما قرار داده است، پس چرا از آن استفاده نکنیم؟ پس این خانه اصلا برای چه وجود دارد؟ مگر آدم‌هایی که عضو این خانه هستند، حق عضویت پرداخت نمی‌کنند؟ آیا اصلا فکر کرده‌اند که انتظار اعضا چه چیزی است؟ وظیفه خانه موسیقی که فقط سخنرانی بالای سر میَت نیست. این هنرمند پیشکسوت در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: در همان شب ضیافت، رییس‌جمهور را دیدم و با ایشان صحبت کردم و ایشان هم از آقای نهاوندی خواستند تا برای من وقت بگذارد. اگر موفق شوم با ایشان صحبت کنم، تمام مشکلات را مطرح خواهم کرد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر بتواند، رییس‌جمهور را ببیند از چه مشکلاتی با او صحبت خواهد کرد، پاسخ داد: این کمبود بودجه به همه سیستم موسیقی صدمه می‌زند. اهالی موسیقی در کشور حمایت نمی‌شوند. این در حالی است که در همه جای دنیا شهرداری‌ها و ارکان دولتی موسیقی را حمایت می‌کنند. موسیقی بخش مهمی از فرهنگ ما است اما متاسفانه در کشور سالن‌های مناسب وجود ندارد. ارکسترهای بزرگ کشور تعطیل هستند. تکلیف نوازندگان آنها چه می‌شود؟ با چهارتا شاگرد که نمی‌شود، زندگی را گذراند. هنرمند موسیقی اگر اجرا نکند، می‌میرد. باید در مورد همه این مسائل صحبت شود.

ملکی یادآور شد: اگر آقای نوربخش قبل از سخنرانی مشورت می‌گرفت، قطعا اوضاع بهتر بود. شاید سایر هنرمندان هم نظری داشتند. قطعا آدم‌ها با مشورت کارهای بهتری انجام می‌دهند و حرف‌های بهتری می‌زنند. این بانوی فعال موسیقی در ارزیابی خود از مراسم رییس‌جمهور نیز اظهار کرد: شب رییس‌جمهور منحصر به فرد بود اما متاسفانه ما اهالی موسیقی بهره زیادی نبردیم در حالی که در آن شب همه چیز خوب بود و به زعم بنده مناسب با شان هنرمندان با آنها رفتار شد. تعداد خانم‌ها در مراسم زیاد نبود اما خوشحالم به عنوان خواننده خانم به این مراسم دعوت شدم و اینکه رییس‌جمهور با هنرمندان دیدار کرد، خودش اتفاق مهمی است. همچنین، برای جالب بود که آقای روحانی در همان سالنی که هنرمندان حضور داشتند، افطار کرد زیرا گاهی مدیران در رده پایین‌تر این کار را نمی‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که شرایط موسیقی در دولت جدید تا چه حد تغییر کرده است، گفت: انتظار ندارم که یک شبه همه چیز درست شود. ما دوران سختی را گذراندیم اما فکر می‌کنم، اوضاع تاحدی بهتر است. به هر حال به زمان احتیاج داریم. پری ملکی در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: همیشه آرزو کردم، اهالی موسیقی با هم مهربان باشند. ما نباید از همکارانمان صدمه بخوریم. باید به هم فکر کنیم و همراه هم باشیم. من هم همیشه سعی می‌کنم در این راستا تلاش کنم و اگر در جریان موسیقی تاثیر داشته باشد، حاضرم زمین را جارو بزنم.
مرجع : ایسنا