به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۵:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۲ ساعت ۱۹:۱۶
کد مطلب : ۵۰۱۹۳

سرطان دهان در انتظار سیگاری‌ها

گروه سلامت: رییس مرکز بهداشت کاشمر گفت: اطرفیان سیگاری‌ها دچار بیماری شدیدتر از خودشان می‌شوند
دکتر مجتبی قائمی، بیماری‌های قلبی و عروقی، گوارشی، تنفسی و سکته مغزی، سرطان دهان و حنجره، ریه، فشارخون، سرطان معده، زخم معده، سرطان مثانه، ناباروری، سقط جنین، پوکی استخوان و... را از جمله بیماری‌های وابسته به دود و مواد دخانی دانست که با 14 نوع سرطان رابطه مستقیم دارد. وی با اظهار تاسف از این که سالیانه در ایران 1700 میلیارد تومان صرف مصرف مواددخانی می‌شود و در کنار آن 60 هزار نفر قربانی این مواد می‌شوند، بیان‌کرد: درگذشته بیشتر مصرف‌کنندگان قلیان آقایان بودند اما با روندی که در میان خانواده‌ها دارد بین خانم‌ها و آقایان رو به برابری است.

وی با بیان اینکه هر قلیان برابر مصرف سه پاکت سیگار است، ابراز کرد: عده‌ای معتقدند چون دود سیگار یا قلیان را پایین نمی‌دهند خطری ندارد هرچند این طرز فکر از نظر فیزیولوژی امکان‌پذیر نیست که دود وقتی وارد دهان شد پایین نرود اما تا زمانی که نیکوتین جذب بدن نشود از کشیدن مواددخانی لذت نمی‌برند. رییس مرکز بهداشت کاشمر با اعلام اینکه بعضی مواد مانند الکل هم از دهان جذب می‌شوند، گفت: سیگار از جمله مسائلی است که موجب سرطان دهان می‌شود. وی با بیان اینکه موادی که در تنباکوهای میوه‌ای استفاده می‌شوند اکثرا خطرناک و سرطان‌­زا هستند، خاطرنشان کرد: به دلیل عمومی بودن قلیان موجب انتقال انواع بیماری‌های قارچی و عفونی می‌شوند.

رییس مرکز بهداشت کاشمر گفت: اگرچه 4000 ماده سمی خطرناک در دود سیگار وجود دارد که 80 نوع سرطان‌زایی آن ثابت شده اما 14 نوع سرطان با دود و مواد دخانی رابطه مستقیم دارد. وی با اعلام اینکه کسانی که قلیان و سیگار می‌کشند اول به خودش ضرر می‌رساند، گفت: کسانی هم هستند که سیگار یا قلیان نمی‌کشند اما در معرض خطرات جدی‌تری هستند.

قائمی با اشاره به اینکه چون خانواده‌ها دود دست دوم مصرف می‌کنند امکان دارد دچار بیماری شدیدتر از افراد سیگاری شوند، اظهارکرد: اخیرأ روی دود دست سوم دودهایی که در هوا معلق هستند و در محیط ته‌نشین شده و رسوب می‌کنند و روی بالش و ملافه و فرش می‌نشینند و وارد ریه‌های بچه‌ای که در آن محیط است می‌شود، بحث می‌شود.
مرجع : زیست نیوز