به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۳ ساعت ۲۰:۲۱
کد مطلب : ۵۰۲۹۷
دیگر نمی‌توان مردم را در بی‌خبری نگه داشت

هاشمی رفسنجانی: تروریست‌های مدعی مسلمانی، اسلام را بدنام كردند

گروه سياسي: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاكید كرد: در انتخابات سال 92 دیدیم كه مردم ایران علی‌رغم تبلیغات یك سویه و ابزار و تریبون‌های جریان‌های دیگر، به اعتدال روی آوردند و این نشان از وجود اعتدال در ذات ایرانی‌ها و فرهنگ اسلامی است.
هاشمی رفسنجانی: تروریست‌های مدعی مسلمانی، اسلام را بدنام كردند
به گزارش ایلنا، آیت‌الله اكبر هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از دانشگاهیان، استادان و فعالان سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای استان همدان، با تأكید بر اهمیت وحدت مسلمانان در اصول، به عدالت در اعتقادات شیعیان اشاره كرد و گفت: عدالت اعتقادی همان اعتدال اجتماعی است كه مسلمان، چه شیعه و چه سنی باید در گفتار و رفتار از خود بروز دهد. وی با تشریح جایگاه جبر و تفویض در مباحث اسلامی، گفت: مكتب شیعه بینابین را انتخاب كرد كه برخاسته از آیات قرآن و روایات معصومین است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان مقاطع مختلف تاریخ اسلام و تقابل همیشگی اعتدالیون با افراط و تفریط، به زمان حضرت علی(ع) و اوج‌گیری خوارج اشاره كرد و گفت: آن اندیشه انحرافی ادامه یافت و امروز جهان اسلام گرفتار همان افكار است كه با تفاوت‌های زمانی همان كارها را می‌كنند. هاشمی رفسنجانی با برشمردن آیات و روایات فراوانی كه بر رعایت اعتدال تأكید دارند، گفت: در مقعطی كه بعضی از مسلمانان گوشه‌‌نشین می‌شدند و رهبانیت برمی‌گزیدند، پیامبر اسلام و امام علی(ع) نهیب بیداری می‌زدند و «رجال الحق» را عنوانی جعلی برای مسلمانان می‌خواندند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری، به فرهنگ اشاره كرد و گفت: صداقت گفتاری و رفتاری، احترام به مردم و خواسته‌های آنان و پرهیز از دروغ، تهمت و توهین اصل فرهنگ است و زیبنده نظام اسلامی نیست كه در سال فرهنگ، شاهد افزایش گفتار و رفتار غیراخلاقی در جامعه و به ویژه رسانه‌ها باشیم. وی آزادی را از مصادیق بارز فرهنگ اسلامی خواند و گفت: باید به حرف‌های دیگران گوش كنیم و بهترین‌ها را انتخاب كنیم و اگر با تهدید و تحدید مانع حرف دیگران شویم، خلاف صراحت قرآنی در «فبشر عبادی الذین یستمعون القول یتبعون احسنه» است.

هاشمی رفسنجانی افزایش افراط را برای مسلمانان احساس خطر خواند و گفت: امروزه شاهدیم كه داعش با ادعای اسلامی كارهایی می‌كنند كه جنایت و وحشی‌گری است. وی افزود: تروریست‌های مدعی مسلمانی، اسلام را در دنیا بدنام كردند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقبیح برخوردهای دوگانه قدرت‌‌های جهانی با گروه‌های اسلامی، گفت: مجاهدین فلسطینی را كه برای دفاع از خود در سرزمین‌های اشغالی جنگ می‌كنند، تروریست می‌خوانند و طالبان را زیر پر و بال می‌گیرند و به داعش كمك‌های تسلیحاتی می‌كنند و منافقان تروریسم را در مجالس خود مورد یاری قرار می‌دهند.

هاشمی رفسنجانی افزایش گروه‌های افراطی در جوامع اسلامی را مصداق انحراف در فهم مفاهیم اسلامی خواند و گفت: دنیای اسلام دچار انحراف جدی شده كه برای مسلمانان خطرناك است. وی بوكوحرام را نمونه بارز انحراف از افكار اسلامی خواند كه در آفریقا رشد كرد و گفت: با همه دستاورهای بشریت مخالفت می‌كنند و می‌گویند هر چه از غرب می‌آید، حرام است و براساس افكار خود، آدم می‌كشند و دختران را به جرم تحصیل می‌ربایند و زندانی می‌كنند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با محكومیت اقدامات ضدبشری داعش در عراق گفت:جای تعجب است كه یك گروه تروریستی بخش‌هایی از یك كشور را اشغال می‌كند و مناطق مهم نفتی را در اختیار می‌گیرد. وی با خطرناك خواندن اندیشه‌های داعش و لزوم حمایت از مردم مظلوم عراق، گفت: خداوند عتبات عالیات را از شرّ این افراطیون حفظ نماید كه خطرناك‌ترین پدیده‌های دینی در عصر حاضر هستند.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش، جوانان دانشجو را مصداق بارز فرهیختگان امروز و مسئولان آینده كشور دانست و با توصیه آنها به رعایت اعتدال و انصاف در سخنرانی‌ها و موضع‌گیری‌ها، گفت: در انتخابات سال 92 دیدیم كه مردم ایران علی‌رغم تبلیغات یك سویه و ابزار و تریبون‌های جریان‌های دیگر، به اعتدال روی آوردند و این نشان از وجود اعتدال در ذات ایرانی‌ها و فرهنگ اسلامی است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگرچه بعضی‌ها سعی می‌كنند هر روز با انفجار بمب‌های خبری، امنیت جامعه را مخدوش نمایند، اما مردم ایران هم به راهی كه انتخاب كردند، امین هستند و هم امنیت خود را با هیاهوهای رسانه‌ای عوض نمی‌كنند.  جوانان دانشگاهی افراطی‌گری نمی‌كنند و با منطق حرف می‌زنند و اگر كسانی نمی‌پسندند، باید راه و روش خود را تغییر دهند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به حضور زنان به عنوان نیمی از افراد جامعه در مقاطع مختلف تحصیلی، گفت: زنان ایرانی در سایه انقلاب اسلامی به چنان مرتبه‌ای از شعور اجتماعی رسیده‌اند كه نمی‌توان استعدادهای علمی، تحقیقاتی و مدیریتی آنان را ندیده گرفت. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود شاهراه اطلاع‌رسانی در كشور را برای افزایش آگاهی مردم مؤثر خواند و گفت: دیگر نمی‌توان مردم را در بی‌خبری نگه داشت و افكار باندی و جناحی را به اسم همه حقیقت به جامعه القا كرد.