به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۴۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۵ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۵۰۴۳۹

هشت نکته برجسته زندگی ورزشی ژاوی

گروه ورزشی: سایت فیفا هشت نکته برجسته زندگی ورزشی ژاوی را به مناسبت خداحافظی او از تیم ملی اسپانیا مورد بررسی قرار داد.
هشت نکته برجسته زندگی ورزشی ژاوی
"سال‌های فوق‌العاده خوبی داشتم و توانستم به موفقیت‌های زیادی دست یابم. فکر می‌کنم در طول سال‌های گذشته توانستم وظیفه‌ام را به خوبی انجام دهم." اینها سخنان ژاوی هافبک لاروخا بود که روز گذشته از تیم ملی اسپانیا خداحافظی کرد تا یکی از بهترین بازیکنان جهان را دیگر در رده ملی نبینیم. بازیکنی که بسیاری معتقدند تنها به دلیل اعجوبه‌ای به نام مسی بود که نتوانست توپ طلای جهان را به دست آورد. در ادامه گزارش فیفا آمده است:

ژاوی 34 ساله، 14 سال موفقیت‌آمیز را با تیم ملی اسپانیا پشت سر گذاشت. در واقع او را می‌توان بهترین بازیکن نسل طلایی فوتبال اسپانیا نامید که موفق شد با این تیم به دو قهرمانی در جام ملت‌های اروپا و یک قهرمانی در جام جهانی دست یابد. سایت فیفا در گزارشی هشت نقطه برجسته زندگی ورزشی ژاوی را مورد بررسی قرار داده است:

* قهرمانی جوانان جهان
در حالی‌که پیراهن شماره هشت را می‌پوشید به تیم ملی اسپانیا کمک کرد تا در سال 1999 به قهرمانی در جام جهانی جوانان در نیجریه برسد. ژاوی در مسابقات شش بازی انجام داد که موفق شد دو گل هم به ثمر برساند.

* مدال نقره بازی‌های المپیک
بازیکن بارسلونا در المپیک 2000 سیدنی همراه تیمش به فینال رسید و با وجود اینکه ابتدا اسپانیا 2 بر صفر از حریف خود پیش بود بازی در نهایت با تساوی 2 بر 2 به پایان رسید تا شیرهای رام‌نشدنی آفریقا به قهرمانی در این رقابت‌ها دست یابند. ژاوی در دیدار نهایی پنالتی خودش را به گل تبدیل کرد. آن دوره اولین حضور اسپانیا در بازی‌های المپیک بود البته این تیم در المپیک 2012 لندن نیز حضور داشت اما در همان دور گروهی حذف شد.

* اولین بازی ملی

خوزه آنتونیو کاماچو سرمربی وقت اسپانیا برای اولین بار ژاوی را به تیم ملی این کشور دعوت کرد. ژاوی اولین بار در سال 2000 در دیداری دوستانه برابر هلند در شهر سویل اولین بازی ملی خود را انجام داد. پس از آن این بازیکن به اصلی‌ترین بازیکن فوتبال اسپانیا تبدیل شد که توانست بیش از صد بار پیراهن لاروخا را به تن کند و افتخارات زیادی را کسب کند.

* هزارمین گل اسپانیا
در دیدار اسپانیا و ایرلند شمالی در مرحله انتخابی جام ملت‌های اروپا 2008 ژاوی موفق شد گلزنی کند. این گل هزارمین گل تاریخ فوتبال اسپانیا بود که با ضربه ژاوی به ثمر رسید البته خوشحالی ژاوی طولی نکشید چرا که ایرلند شمالی با قدرت به مسابقه برگشت و توانست آن دیدار را با نتیجه 3 بر 1 به سود خود به پایان برساند. ژاوی غیر از آن گل یازده گل دیگر برای تیم ملی اسپانیا به ثمر رساند.

* پادشاه اروپا
اسپانیا با حضور ژاوی موفق شد به 44 سال ناکامی و نرسیدن به عنوان قهرمانی پایان دهد و این تیم در جام ملت‌های 2008 به قهرمانی رسید. ژاوی با بازی‌های خوبش در این جام موفق شد عنوان بهترین بازیکن تورنمنت را به نام خودش ثبت کند او همچنین زمینه‌ساز گل قهرمانی اسپانیا برابر آلمان بود که با ضربه فرناندو تورز به ثمر رسید. ژاوی در بازی با روسیه که با برتری 3 بر صفر ماتادورها به پایان رسید توانست اولین گلش در این جام را به ثمر برساند. این گل پانصدمین گل تاریخ جام ملت‌های اروپا بود.

* قهرمانی در جام جهانی
همه موافقیم که ژاوی مهم‌ترین عضو اسپانیا در جام جهانی 2010 بود حتی مهم‌تر از سرمربی تیمشان. مهندس فوتبال اسپانیا با بازی‌های خوبش باعث شد تا این کشور برای اولین بار به قهرمانی در جام جهانی دست یابد. ژاوی بازی‌های تأثیرگذاری در بازی‌های جام‌جهانی آفریقای جنوبی از خود نشان داد. می‌توان بهترین بازی ژاوی در این جام را بازی برابر آلمان عنوان کرد که این بازیکن توانست به خوبی بازی را مدیریت نماید تا اسپانیا راهی دیدار نهایی شود تا با برتری برابر هلند به قهرمانی در جام جهانی برسد.

* حضور در باشگاه صدتایی‌ها
ژاوی در مارس 2011 صدمین بازی خود را برای اسپانیا انجام داد. بازی اسپانیا برابر جمهوری چک در انتخابی جام ملت‌های اروپای سال 2012 یکی از خاطره‌انگیزترین بازی‌های تاریخ ژاوی است چرا که موفق شد در این بازی یکصدمین بازی خود با پیراهن اسپانیا را تجربه کند. ژاوی چهارمین بازیکن تاریخ اسپانیا بود که توانسته بود به این افتخار مهم دست یابد. پیش از او آندونی زوبی‌زارتا، رائول و ایکر کاسیاس توانسته بودند به این افتخار دست یابند. ژاوی در مجموع 113 بار پیراهن اسپانیا را پوشید تا پس از ایکر کاسیاس بیشترین بازی را در تاریخ فوتبال اسپانیا داشته باشد.

* ژاوی صلح‌جو
هر وقت درگیری و نگرانی در تیم ملی اسپانیا به اوج خود می‌رسید این ژاوی بود که همراه دوست قدیمی‌اش ایکر کاسیاس صلح را به رختکن اسپانیا باز می‌گرداند. در زمان حضور ژوزه مورینیو در رئال مادرید درگیری‌های زیادی بین بازیکنان رئال مادرید و بارسلونا به وجود آمد که این درگیری‌های به رختکن تیم ملی اسپانیا نیز کشیده شد اما ژاوی همراه کاسیاس توانستند این درگیری‌ها را تبدیل به صلح و آرامش کنند. او به همین خاطر می‌تواند به الگویی برای بازیکنان جوان تبدیل شود که نه‌تنها در داخل زمین بلکه در خارج زمین یک بازیکن کامل بود. هر دوی این بازیکنان یعنی ژاوی و ایکر کاسیاس در آن سال جایزه شاهزاده اتریش را کسب کردند.
مرجع : ایسنا