به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۵ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب : ۵۰۴۸۲

آنتالیا هست، کیش چرا؟

گروه فرهنگی: قیمت سرسام آور تورهای کیش باعث شده گردشگران ایرانی راهی برخی مناطق تفریحی کشورهای همسایه شده و نجات دهنده اقتصاد گردشگری آنجا شوند.
آنتالیا هست، کیش چرا؟
تعطیلات عید فطر امسال بهترین موقعیت برای خانواده‌ها بود، تا بتوانند در شهری دیگر هوایی تازه کنند. به دور از استرس‌های روزانه، چهار روز آب و هوا و فرهنگ‌های متفاوت را تجربه کنند. ایران دارای ارزش‌های گردشگری زیادی در استان‌های خود است، به طوری که می‌توان با حرکت از شمال به جنوب ایران، آب و هوا، پوشش گیاهی و بافت‌های شهری متفاوت را مشاهده کرد. با این وجود تعداد زیادی از مسافران، شهرهای شمالی را برای تعطیلات انتخاب کردند. جاده‌ها جوابگوی این حجم مسافر نبود، به طوری که مسیرهای 4 ساعته، 11 ساعت طول کشید. اما چرا جنوب ایران و جزایر زیبایی که در این منطقه وجود دارند، با این حجم تقاضا مواجه نشدند؟ جنگل‌های حرا، مناطق دیدنی و امکانات تفریحی منطقه آزاد کیش چرا مسافران را جذب خود نکرد؟

وقتی ایرانیان اقتصاد گردشگری آنتالیا را نجات می‌دهند!
انتخاب بسیاری از مسافران جزیره کیش نبود، شاید چون گزینه‌های دیگر به نظر هرکسی بهتر و به صرفه‌تر باشد. کشور همسایه، ترکیه سالانه شرایط مناسبی را برای گردشگران محیا می‌کند. شرایطی که با یک حساب سرانگشتی، فکر سفر خارج از کشور را برای هر انسان وطن دوستی که شهرهای کشور خود را ندیده، زنده می‌کند. ترکیه با رسیدن فصل تعطیلات تورهای گردشگری با قیمت‌های مناسبی در اختیار مردم می‌گذارد. فقط قیمت تورها نیست که مردم را جذب شهرهایی مثل آنتالیا می‌کند. سیاست گردشگری ترکیه به صورتی است که قیمت‌های اجناس خود را نیز تا حد قابل توجهی پایین می‌آورد. عاملی که موجب سود بیشتر در پایان فصل خواهدشد. براساس آمار موجود در تعطیلات عید فطر امسال 15 هزار ایرانی به آنتالیا سفر کردند. سفرهایی که اقتصاد گردشگری آنتالیا را نجات داد، اما چه بلایی سر اقتصاد کشور خودمان می‌آید.

چرا گردشگران ایرانی آنتالیا را از ورشکستگی نجات می‌دهند ولی برای تعطیلات به جزیره کیش سفر نمی‌کنند؟ این روزها اقتصاد منطقه آزاد کیش با امکانات گردشگری فراوان خود، به خطر افتاده‌است. قایق‌هایی که از کف آنها می‌توان اقیانوس را دید، صخره‌های مرجانی، امکانات ورزشی مفرح و ... نمی‌توانند مسافران را به سمت خود بکشند. کمبود درخواست به این منطقه دلایلی روشن دارد. کیش قیمت تورهای خود را با شروع فصل تعطیلات بالا می‌برد، به صورتی که قیمت دو شب و سه روز اقامت در هتل 3 یا 4 ستاره کیش در روزهای معمولی برای هر نفر 450 هزار تومان است. اما این قیمت مخصوص مانند تعطیلات عید فطر به 900 هزار تومان رسید. بدون در نظر گرفتن برابری قیمت هتل 3 و 4 ستاره، افزایش دو برابری قیمت‌ها گردشگران را به نقاط دیگر هدایت می‌کند.

هتل‌ها با توجه به نوع امکاناتی که ارائه می‌دهند، درجات و ستاره‌هایی را به خود اختصاص می‌دهند. این ستاره ها معیاری برای کیفیت بالاتر هتل محسوب می‌شوند. اما کیفیت هتل‌های ایران که قیمت سه ستاره و چهار ستاره در آن‌ها یکی است چگونه محاسبه می‌شود. استاندارد ستاره های هتل های ایران چقدر با استانداردهای جهانی همسوست؟ در همه جای دنیا برای اهدای ستاره به یک هتل تعداد زیادی کارشناس تصمیم می‌گیرند از کارشناس غذا گرفته تا کارشناس بهداشت اما آیا ایران هم چنین تیم بزرگی را برای اهدای ستاره به هتل‌ها فراهم کرده‌است یا به گفته بسیاری از منتقدان این ستاره ها دوستانه توزیع می‌شوند؟ کیفیت هتل‌های ایرانی که هنوز مردم از ضعف بهداشت در آن شکایت دارند در مقابل هتل‌های آنتالیا که برای گردشگران روزهای رویایی را رقم می‌زند نیز می‌تواند عامل دیگری برای ترجیح آنتالیا برای تعطیلات باشد.

اقتصاد گردشگری آنتالیا زنده می‌شود، کیش به کما می رود!
برای روشن‌تر شدن موضوع باید دید ترکیه از گردشگران خود چگونه پذیرایی می‌کند. قیمت تورهای آنتالیا برای 6 شب و 7 روز برای هتل 4 ستاره، 1 میلیون و 330 هزار تومان است. این قیمت در روزهای تعطیلات عید فطر 300 هزار تومان افزایش یافت. با مقایسه قیمت‌ها متوجه می‌شویم که اختلاف خیلی کمی برای تور آنتالیا و کیش در روزهای معمولی وجود دارد. اما قیمت تور کیش برای تعطیلات عید فطر تقریباً دو برابر تور آنتالیا است. آیا عاملی هست که موجب شود مردم از تورهای آنتالیا استفاده نکنند؟ تورهایی که باعث خارج شدن ارز از کشورمان می‌شود. نه تنها صاحبان هتل، بلکه تمام کسبه کشورهای همسایه مخصوصا‌ً آنتالیا، سود زیادی از گردشگران ایرانی بدست می‌آورند. سودی که می‌توانست برای هتل‌داران، سازمان‌های هواپیمایی و مردم بومی مناطق گردگشگری ایران خرج شود. عاملی که باعث زنده شدن اقتصاد منطقه، افزایش اشتغال‌زایی و پیشرفت همه جانبه آن خواهدشد.

قانونی بر افزایش قیمت‌ها نظارت دارد؟
نظارت بر افزایش قیمت تورهای گردشگری و نرخ هتلهای مناطق آزاد را نه رئیس این مناطق بر عهده می‌گیرد و نه معاونت گردشگری کشور. رئیس سازمان مناطق آزاد اعلام کرده بود سیاست این سازمان کنترل قیمت تورهای گردشگری نیست. از سوی دیگر معاونت گردشگری نیز مدتهاست که از نظارت بر این مناطق شانه خالی کرده‌است حال آنکه گران‌ترین تورهای داخلی گردشگری و نرخ هتل‌ها، اکنون در مناطق آزاد به مسافران غالب می‌شود. اکبر ترکان، رئیس شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور نیز در رابطه با افزایش قیمت تورهای مناطق آزاد در دوره‌های تعطیلی گفت: " ما در قیمت‌گذاری تورها هیچ دخالتی نمی‌کنیم، آنها در بازار رقابتی کار می‌کنند به هیچ وجه در مناطق آزاد سیاست‌مان کنترل قیمت نیست بلکه ایجاد رقابت فضای سالم و از بین بردن انحصار است."

قیمت تورها، کیفیت هتل ها و ارزانی اجناسی که گردشگران در آنتالیا می‌توانند بخرند، دلایل کافی برای ترجیح این منطقه به منطقه آزاد کیش در کشور خودمان است. از گردشگران نمی‌توان خواست که برای احیا و زنده نگه داشتن مناطق آزاد درون کشور از خودگذشتگی کنند. پول بیشتری بپردازند و از امکانات کمتری استفاده کنند. اما توقع کاهش قیمت‌ها مخصوصاً در فصل‌های مناسب برای گردشگری، افزایش کیفیت و خدمات به گردشگران و در کل بالا بردن سطح رفتاری با مردم در مناطق آزاد بیجا نیست. سیاستی که بسیاری از کشورها برای افزایش سود سالانه خود از گردشگری اتخاذ کرده‌اند.

اینکه منطقه آزاد کیش با چه هدفی اینگونه مسافران را از خود می‌راند، مشخص نیست. منطقه کیش نه تنها باید از جهت شرایط پذیرایی از گردشگران کیفیت خود را ارتقا بخشد، بلکه باید شرایطی مهیا کند که گردشگران به راحتی بتوانند از آنتالیا، از لذت سفر به خارج از کشور و حتی امکانی که در این سفر برای تجارت برایشان مهیا می‌شود، چشم پوشی کنند و حتی مشتاقانه کیش را به عنوان مقصد سفر انتخاب کنند. روندی که با سیاست‌های این روزهای کیش مغایر است.
مرجع : نامه نیوز