به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۹:۴۴
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۸ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب : ۵۰۷۲۵
توسط نماینده پارلمان عراق؛

هشدار درباره محاصره ایزيدی‌هاي عراق

گروه بين‌الملل: نماینده اقلیت ایزيدی‌ها در مجلس عراق درباره فوریت کمک به آوارگان عراقی از جمله جامعه ایزيدی‌هایی که در محاصره تروریست‌های داعش قرار دارند، هشدار داد.
هشدار درباره محاصره ایزيدی‌هاي عراق
ˈویان دخیلˈ نماینده اقلیت ایزيدی ها در مجلس عراق امروز (شنبه) در مصاحبه با خبرگزاری ˈفرانسهˈ گفت: چنانچه طی یک یا دو روز آینده به آوارگان عراقی که عمدتا اقلیت ایزيدی هستند، کمک نشود، شاهد مرگ دسته جمعی آن ها خواهیم بود. وی هشدار داد: اگر همین حالا ما، پیشمرگه های کرد، سازمان ملل و دولت عراق نتوانیم به این افراد امید بدهیم، آن ها روحیه خود را باخته و جان خواهند داد. به دنبال حمله یک هفته قبل گروه تروریستی داعش به شهر ˈسنجارˈ هزاران ایزيدی خانه های خود را رها کرده و به کوه های اطراف گریختند.

از آن زمان تا کنون بسیاری از این آوارگان در سلسله کوه های اطراف سنجار بدون آب و غذا و در دمای طاقت فرسای تابستان سرگردان مانده اند. ایزيدی ها اقلیت مذهبی کرد زبانی هستند که در شمال عراق، سوریه، جنوب شرقی ترکیه و قفقاز زندگی می کنند. ایزيدیان به گویش خاصی از زبان کردی صحبت می کنند و آیین شان آمیزه ای از ادیان پیش از اسلام و عقاید اسلامی است. یهودیت، مسیحیت، نسطوری، مزدیسنا و تصوف بر آیین ایزدیان تاثیر گذاشته است.