به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۰ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب : ۵۰۹۱۱

اقتصاد نفس کشید

گروه اقتصادی: با روی کار آمدن دولت یازدهم شناسایی لوپ‌های کمک‌کننده بیرونی به اقتصاد، کشور را از فشار تحریم‌ها رها کرد و باعث شد تا بخش اقتصادی کمی نفس بکشد.
اقتصاد نفس کشید
مهدی تقوی - استاد دانشگاه علامه - گفت: دولت تدبیر و امید در بخش سیاست خارجی خوب عمل کرده است. کاسته شدن از فشار تحریم‌ها در یک سال اخیر باعث شد اقتصاد کمی نفس بکشد که اگر به همین روال مثبت پیش برویم در آینده به نرخ رشد مثبت دست خواهیم یافت و تحقق اهداف افق 1404 دور از ذهن نخواهد بود. البته نمی‌توان انتظار معجزه داشت اما امیدواریم به مرور وضع بهتر شود. وی افزود: روحانی رییس‌جمهور هوشیاری است که لوپ‌های کمک کننده به اقتصاد را خوب تشخیص می‌دهد.

این کارشناس اقتصادی، ثروت نفت را نعمت خدادادی دانست که حل مشکلات فروش آن می‌تواند اقتصاد کشور را بهبود بخشد. تقوی، استفاد از پتانسیل‌های بخش خصوصی را ضروری دانست و گفت: دولت تاجر خوبی نیست. بخش خصوصی بهتر از دولت می‌تواند اقتصاد و صنعت را مدیریت کند. لذا رفتن به سمت خصوصی‌سازی منجر به کاهش هزینه‌ها و افزایش بازدهی می‌شود. وی ادامه داد: تحقق افق 1404 برنامه‌ریزی‌هایی را در جهت مهار رکود اقتصادی و سوق دادن آن به سمت رشد اقتصادی می‌طلبد.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: سیاست‌های راستی اقتصاد ناکارآمدی خود را ثابت کرد. تقوی با بیان این‌که اجرای هدفمندی یارانه‌ها توسط دولت نهم و دهم لطمه‌ی بزرگی به اقتصاد کشور زد، ادامه داد: درهیچ جای دنیا به این شکل یارانه نمی‌دهند بلکه دولت‌ها معمولا با گرفتن مالیات از ثروتمندان و دادن آن به اقشار کم‌درآمد، سطح رفاه و معیشت را متوازن نگه می‌دارند.

این کارشناس اقتصادی، بهترین نوع اقتصاد را اقتصاد کنزی دانست و گفت: من هیچ کدام از دو مدل اقتصاد لیبرالیستی و سوسیالیستی را نمی‌پسندم. به اعتقاد من سیاست اقتصاد کنزی، انسانی‌ترین نوع سیاست است؛ زیرا با توزیع مالیات اخذ شده از سرمایه‌داران بزرگ در سطح جامعه، حداقل‌های معیشتی را برای اقشار کم‌درآمد ایجاد می‌کند. وی تصریح کرد: اقتصاد ایران طی چهار سال متوالی از 1389 تا 1392 در سراشیبی رکود افتاد تا این‌که تورم به 44 درصد رسید، رشد اقتصادی و رشد سرمایه‌گذاری منفی شد. این مساله اقتصاد کشور را سال‌ها به عقب برگرداند.

این کارشناس اقتصادی، برنامه‌ریزی‌های چشم‌انداز اقتصادی را در شرایط کنونی قابل اجرا ندانست و گفت: ما خیلی هنر کنیم بتوانیم بودجه سالیانه را متعادل تنظیم کنیم تا دچار کسر بودجه نشویم. چشم‌انداز نیازمند یک برنامه بلندمدت است که تجربه نشان داده ما در اجرای این برنامه‌های فرآیندی بلندمدت چندان موفق عمل نمی‌کنیم.

تقوی با بیان این‌که در کشور ما معمولا برنامه‌ریزی‌های منطقی اقتصاد اجرا نمی‌شود، گفت: هدف علم اقتصاد افزایش رفاه اقتصادی و اجتماعی مردم است. دولت همین که بتواند با توزیع عادلانه‌ی ثروت از شکاف طبقاتی جلوگیری کند کمک خوبی به کشور کرده است. در این بین اصلاح سیاست‌های مالیاتی باعث افزایش شاخص‌های رفاهی در جامعه خواهد شد.
مرجع : ایسنا