به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۵ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۵۲۶۳۱

چرخش باهنر علیه لاریجانی در مجلس

گروه سیاسی_رسانه ها: ديكتاتور خواندن لاريجاني تاثير خودش را گذاشت، نمايندگان معتدل احساس خطر كرده‌اند. حالا به جاي تشكيل فراكسيون جديد تقويت فراكسيون رهروان در دستور كار آنها قرار گرفته است. آنها مي‌خواهند دستي بر سر و روي تشكيلات نزديك به لاريجاني بكشند تا بيش از اين نتيجه بازي‌هاي سياسي بهارستان به كام فراكسيون اصولگرايان تمام نشود. پروژه جديد معتدلين مجلس تغييرات در سطح شوراي مركزي فراكسيون رهروان را هدف قرار داده است.
چرخش باهنر علیه لاریجانی در مجلس
روزنامه اعتماد نوشت: نمايندگان همسو با علي لاريجاني كه فعلا معتقد به همراهي با دولت هستند بر اين باورند كه ضعف مديريتي مجموعه رهروان باعث شد تا نمايندگان نزديك به جبهه پايداري بتوانند موتلفين جديدي براي خود در بهارستان دست و پا كنند. در همين حال يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي فراكسيون رهروان هم بحث مهره‌هاي تاثيرگذاري چون محمدرضا باهنر است كه نشان داد ديگر علاقه چنداني براي استفاده از ظرفيت لابي‌گري خود به نفع جريان سياسي نزديك به علي لاريجاني در مجلس ندارد. اين موضوع حتي گلايه‌هايي را هم در بين نمايندگان نزديك به علي لاريجاني در مجلس به دنبال داشته كه البته تاكنون به صورت علني مطرح نشده است.

از طرفي محمدرضا باهنر به عنوان مرد رايزني‌هاي سياسي مجلس هم در موضع‌گيري‌هاي اخير خود حرف‌هايي زده كه حكايت از زاويه پيدا كردن او با جريان معتدل و نزديك به علي لاريجاني دارد. از جمله اينكه او در كنفرانس خبري روز دوشنبه خود گفت كه «من در مورد آقاي فرجي‌دانا خيلي تلاش كردم و به عنوان هيات رييسه شش ماه مذاكره و گفت‌وگو كرديم و جلسه گذاشتيم و مطالبات نمايندگان مطرح شد، اما متاسفانه جناب وزير يا نخواست، يا نتوانست و يا موقعيت فراهم نبود كه تفاهمات را به اجرا در آورد و اين منجر به اعلام وصول استيضاح شد.»

اما قسمت ناگفته تلاش‌هاي باهنر اين بود كه او توان خود را در مدتي كه به آن اشاره كرده صرف فشار به وزير براي پذيرش شروط استيضاح‌كنندگان كرده بود، به عبارتي او اين مدت را به نفع مخالفان وزير به مذاكره پرداخته بود. نشانه اين ادعا هم در سخنان باهنر وجود دارد؛ «من تا قبل از اعلام وصول استيضاح و حتي بعد از آن تا پيش از طرح استيضاح در صحن علني تلاش زيادي در اين زمينه انجام دادم كه استيضاح منتفي شود اما وقتي استيضاح مطرح شد نظرم چيز ديگري بود.»

همين «نظر ديگر» فراكسيون رهروان را چند روزي زمين‌گير كرده است. همين موضوع بعد از استيضاح زمزمه تشكيل فراكسيون جدي را دامن زد، اما استقبال نمايندگان نزديك به جبهه پايداري وضعيت را دگرگون كرد. حالا حتي نزديكان دولت هم نگران از هم پاشيدن تشكيلات رهروان هستند. از جمله غلامعلي جعفرزاده كه به ايرنا گفته «من حتي با برخي از اعضاي دولت كه صحبت مي‌كردم آنها نيز مخالف تشكيل چنين فراكسيوني بودند و بر اين اعتقادند كه برخي از اعضاي اصولگراي تندرو مجلس خواهان تشكيل اين فراكسيون هستند تا انشقاقي در مسير اكثريت مجلس ايجاد كنند.»

البته تكذيب سخنان علي مطهري درباره تشكيل فراكسيون جديد تقريبا تب و تاب انشقاق را خوابانده است اما اين تمام ماجرا نيست. سيد هادي حسيني در گفت‌وگو با «اعتماد» از تغيير و تحولات جديد در فراكسيون رهروان خبر مي‌دهد و مي‌گويد كه بحث فروپاشي فراكسيون رهروان منتفي شده و به جاي آن اين مجموعه به دنبال رسيدن به سازوكاري جديد براي تصميم‌گيري است تا اتفاقي چون استيضاح وزير علوم تكرار نشود. در همين حال حجت‌الله درويش‌پور هم به «اعتماد» توضيح مي‌دهد كه «فراكسيون رهروان تغيير و تحولاتي را در دستور كار خود قرار داده تا در آينده به يكدستي بيشتري برسد». وي مي‌گويد: «متقاضيان تشكيل فراكسيون جديد هم به اين نتيجه رسيده‌اند كه فروپاشي رهروان اگر به نفع يك گروه باشد، آن يك گروه مخالفان دولت و نزديكان جبهه پايداري هستند».