به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۵۳۲۶۳
اعتماد در یک نگاه

سه پرونده، سه نام و خرواری از ناگفته‌ها

گروه سیاسی: سه نام؛ سه پرونده و احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی تا یک ماه آینده مهم ترین تیترهای روزنامه اعتماد روز سه شنبه است.
سه پرونده، سه نام و خرواری از ناگفته‌ها
این روزنامه عنوان سه نام سه پرونده را به تیتر یک اختصاص داد و نوشت: سه پرونده، سه نام و خرواری از گفته‌ها و نگفته‌ها. دیروز روز پرونده های «بزرگِ» جلسات غیرعلنی بود: پرونده‌هایی که دعواهای بزرگتری بیرون دادگاه ضمیمه آنها شده است. سعید مرتضوی، « م.ر » و مهدی هاشمی. دیروز روز این سه نفر بود، البته نه بر دایره مرادشان. سیل خبرها آنها را بر بلندای امواجش بالابرده بود: خبرهایی از راهروهای دادگاه و جلسه سخنگوی قوه قضاییه با خبرنگاران. خیلی‌ها از برگزاری همزمان جلسه دادگاه مهدی هاشمی و سعید مرتضوی باخبر بودند، اما خبری که محسنی اژه‌ای از قبل در برنامه کاری دیروز خود گذاشته بود را کسی پیش بینی نمی‌کرد: « م.ر » به حبس و جزای نقدی محکوم شد.

روزنامه اعتماد عنوان احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی تا یک ماه آینده را برجسته کرد. در حالی که به نظر می‌رسید دولت از اجرای بزرگ ترین شعار اقتصادی خود، یعنی احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی عقب نشینی کرده است و ترجیح می‌دهد به امور همچون روال گذشته بپردازد، دیروز معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور از احیای این سازمان تا یک ماه آینده خبر داد. معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور البته این نکته را متذکر شد که در حال حاضر مشکلی وجود ندارد و در واقع سازمان مدیریت و برنامه ریزی بدون اینکه نام سازمان داشته باشد، در هویت 2 معاونت عمل می‌کند.

3 ساعت مذاکره برای مذاکره تیتر دیگر این روزنامه است. بروکسل روز گذشته میزبان وزیر امور خارجه ایران و مسوول سیاست خارجی ایالات متحده بود. قطار مذاکرات ایران و 1+5 پس از یک وقفه نسبی یک ماهه به راه افتاده است. در حالی که نخستین دیدار مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر امور خارجه کشورمان عصر روز دوشنبه اتفاق افتاد اما تا لحظه تنظیم این خبر در خصوص جزییات این دیدار که به گفته منابع آگاه سه ساعت و نیم طول کشید خبری در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت. به نظر می‌رسد که در نشست چند ساعته مقامات ایرانی و کاترین اشتون به نمایندگی از اتحادیه اروپا بحث‌های محتوایی کلیدی مطرح شده که به سنت دور پیشین مذاکرات از تیررس رسانه‌ها دور مانده است.

روزنامه اعتماد با انعکاس عنوان نمی‌توان مثل گذشته به جوانان قفل و بند زد، نوشت: رییس جمهوری با تاکید بر اینکه مسیر ما، مسیر اعتدال است، گفت: ما امت وسط و نمونه هستیم، ما نه افراط راست و نه افراط چپ هستیم. به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در اجلاس روز جهانی مسجد گفت: ما نمی‌توانیم دروازه‌های دنیا را به روی نسل جوان مان ببندیم. این درست است که می‌گویند نسل جوان را باید از آب مسموم یا هوای مسموم بر حذر داشت اما چه کنیم که هوا آنچنان آلوده است که تنها با ماسک قوی می‌توان در برابر این آلودگی ایستاد.

این روزنامه موضوع امیدواری هاشمی به آزادی زندانیان سیاسی را انتخاب کرد و نوشت: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در همه سطوح نظام کسی منفعتی برای جامعه متصور نمی شود که عده‌ای با اتهامات سیاسی محبوس باشند. آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی، با ابراز امیدواری از فراهم شدن زمینه‌ها برای آزادی همه آنها، اختلافات سلیقه و نظر را بر اساس روایتی از پیامبر اکرم (ص) رحمه خواند و گفت: آنچه که قرآن مسلمانان و به طور کلی انسان‌ها را از آن نهی کرده، تنازع است که فرد و اجتماع را فشل می‌سازد.