به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۷ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۵۳۹۳۳

خطر سرطان سینه در چه افرادی بالا است؟

گروه سلامت: تحقیقات پژوهشگران کانادایی نشان می‌دهد زنانی که بافت پستانی آنها بسیار متراکم است، پس از لامپکتومی (برداشتن بخشی از بافت سینه)، در معرض خطر بیشتر عود سرطان در همان سینه مبتلا قرار دارند.
خطر سرطان سینه در چه افرادی بالا است؟
 امروزه مشخص شده که تراکم سینه با افزایش خطر پیشرفت سرطان مرتبط است و پژوهشگران و متخصصان ادعا می‌کنند که پستان‌های بسیار متراکم، ممکن است با افزایش خطر عود سرطان پس از لامپکتومی در همان محل سرطان اولیه قرار داشته باشند. یک پژوهش انجام شده در کانادا که در برگیرنده پیگیری 10 ساله بیماران است، نشان می‌دهد اگر فرد پس از لامپکتومی، تحت رادیوتراپی قرار نگیرد، تراکم نقش بزرگی در عود بیماری در همان سینه مبتلا بازی می‌کند. امروزه، به طور عموم پس از جراحی حفظ پستان یا لامپکتومی، بیماران تحت رادیوتراپی قرار می‌گیرند، اما در مطالعه مطرح شده، هیچ یک از بیماران رادیوتراپی نشده بودند.

به طور کلی، متخصصان پیش‌بینی می‌کنند زنان مبتلا به سرطان سینه که با جراحی حفظ سینه و رادیوتراپی درمان می‌شوند، 10 درصد خطر عود بیماری را در همان محل، در عرض 10 سال دارند. در این پژوهش، زنان دارای تراکم بالای بافت پستان، با خطر عود بیشتر مواجه بودند به طوری که خطر عود به 21 درصد می‌رسید، اما در بیمارانی که حداقل تراکم را دارا بودند، این خطر 5 درصد می‌شد. هر چند هیچ یک از بیماران این مطالعه رادیوتراپی نشده بودند، اما مقایسه این مطالعه با مطالعات پیشین نشان می‌دهد که 22 درصد بیمارانی که رادیوتراپی نشده‌اند، در معرض خطر عود قرار دارند که این میزان در دریافت‌کنندگان پرتودرمانی به 10 درصد می‌رسد. از سویی بیمارانی که بافت بسیار متراکم سینه دارند و تحت رادیوتراپی قرار نمی‌گیرند، خطر عود آنها به 40 درصد می‌رسد. لازم به ذکر است که این نتایج، مربوط به عود موضعی و نه عود در دور دست یا مرگ بیمار است.
مرجع : ایسنا