به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۸ ساعت ۱۵:۲۵
کد مطلب : ۵۴۱۱۷

برندگان جایزه معتبر پزشکی لاسکر 2014

گروه علمی و فناوری: کشف‌های کلیدی در حوزه سرطان پستان، بیماری پارکینسون و دستکاری پروتئین‌های ناقص بدن، جایزه پزشکی معتبر «لاسکر» را برای پنج دانشمند به همراه داشتند.
برندگان جایزه معتبر پزشکی لاسکر 2014
مسئولان بنیاد «آلبرت و مری لاسکر» دیروز (دوشنبه) 17 شهریور برندگان جایزه لاسکر 2014 شامل یک پاداش افتخاری به ارزش 250 هزار دلار را اعلام کردند. در بخش تحقیقات پزشکی بالینی جایزه بطور مشترک به دکتر «مالون دلانگ» از دانشگاه اموری در آتلانتا و «الیم لوئیس بنابید» از دانشگاه ژوزف فوریه در گرونوبل (فرانسه) برای توسعه درمان جراحی برای بیماری پارکینسون تعلق گرفت.

تحقیقات «دلانگ» در خصوص پارکینسون از دهه 1960 میلادی آغاز شد و وی نشانه‌های بیماری را در مناطق خاص مغز مشخص کرد؛ «بنابید» در تحقیقات جداگانه در سال 1995 نشان داد که تحریک این مناطق با یک الکترود کاشتنی در مغز، نشانه‌های پارکینسون را کاهش می‌دهد. این روش درمانی از سال 2002 مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را دریافته کرد و تاکنون 100 هزار نفر در سراسر جهان با این روش درمان شده‌اند. در بخش دستاورد ویژه در علم پزشکی جایزه به «مری‌کلر کینگ» از دانشگاه واشنگتن در سیاتل تعلق گرفت.

«کینگ» در سال 1990 موفق به شناسایی منطقه‌ای در دی‌ان‌ای انسان شد که حاوی ژن BRCA1 است؛ این ژن در صورت جهش یافتن، خطر ابتلا به سرطان پستان را بشدت افزایش می‌دهد. شناسایی زنان مستعد سرطان پستان و تخمدان، شناسایی کودکان آرژانتینی که در اواخر دهه 1970 و اوایل 1980 میلادی ربوده شدند، شناسایی قربانیان حوادث بزرگ و سربازان کشته شده در جنگ بخش دیگری از دستاوردهای علمی این محقق محسوب می‌شود.

در بخش مطالعه پزشکی پایه جایزه بطور مشترک به «پیتر والتر» از دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو و «کازوتوشی موری» از دانشگاه کیوتو (ژاپن) تعلق گرفت. کشف کلیدی این محققان، نحوه شناسایی و مقابله با پروتئین‌های ناقص بدن توسط خود سلول‌ها است که برای درمان برخی بیماری‌های ارثی مانند فیبروز کیستیک کارآیی دارد. جوایز در تاریخ 19 سپتامبر (28 شهریور) در نیویورک به برندگان اعطا خواهد شد. بنیاد لاسکر در سال 1942 توسط «آلبرت و مری لاسکر» پایه‌گذاری شد؛ جایزه معتبر پزشکی این بنیاد از سال 1946 میلادی به دانشمندان فعال در حوزه علوم پزشکی و فعالان خدمات عمومی و سلامت اهدا می شود.
مرجع : ایسنا