به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۱ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب : ۵۴۴۳۴

استقرار جنگنده‌های آمریکایی در عراق

گروه بين‌الملل: مسئولان آمریکایی اعلام کردند که این کشور برای اولین بار هواپیماهای نظامی خود را وارد پایگاهی در عراق خواهد کرد تا در حملات علیه داعش مشارکت کنند.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، بنا به گفته مسئولانی در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) که خواستند نامشان فاش نشود، به منظور گسترش حملات هوایی علیه دولت اسلامی (داعش)، تعدادی از هواپیماهای نظامی آمریکا که قرار است در جنگ علیه داعش مشارکت کنند، در پایگاهی در استان اربیل واقع در اقلیم کردستان عراق مستقر خواهند شد.

به گفته جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون قصد دارد که حمایت هوایی خود از نیروهای عراقی را افزایش دهد و برای این کار نیازمند دفعات پروازی بیشتر در خاک عراق است. بنا به گفته منابع مذکور در وزارت دفاع آمریکا، هواپیماهایی که در پایگاه اربیل مستقر خواهند شد از نوع هواپیماهای رهگیر خواهند بود که توانایی پروازهای طولانی بدون سوختگیری را ندارند.

بنا بر این گزارش، استفاده از پایگاه‌های هوایی اقلیم کردستان عراق به هواپیماهای نظامی آمریکا این امکان را می‌دهد که بدون سوختگیری ماموریت خود در شمال این کشور را انجام دهند و به پایگاه‌های‌شان بازگردند. این خبر ساعتی پس از سخنرانی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا منتشر شد که تاکید کرد واشنگتن برای نابود کردن دولت اسلامی در عراق و سوریه کاملا مصمم است.

از اوت سال جاری میلادی تاکنون جنگنده‌های آمریکا بیش از 150 حمله علیه مواضع دولت اسلامی در عراق انجام داده‌اند که بیشتر آنها در اطراف سد استراتژیک موصل در غرب اربیل بوده است. کربی همچنین اعلام کرد که 475 مشاور نظامی دیگر که اوباما اعلام کرده به عراق اعزام خواهند شد، هفته آتی به این کشور وارد می‌شوند.

به گفته وی 125 کارشناس نظامی آمریکایی در اربیل مستقر می‌شوند و در برنامه‌ریزی حملات علیه داعش مشارکت خواهند کرد. با اعزام گروه جدید کارشناسان نظامی آمریکایی، تعداد نظامیان آمریکایی موجود در عراق به 1600 تن افزایش می‌یابد.