به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۰۹
 
۱۶۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۱ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب : ۵۴۴۵۸
مطهری: راجع به حوادث 88 ابهام و سوال دارم

مصلحت‌ اقتضاء‌ می‌کند که محصورين آزاد شوند

گروه سياسي: يك عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در نشست سالانه دفتر تحکیم وحدت ، با اشاره به شعارهای انقلاب اسلامی، گفت: استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی از شعارهای ابتدایی انقلاب اسلامی بود.
مصلحت‌ اقتضاء‌ می‌کند که محصورين آزاد شوند
به گزارش تسنیم،‌ علی مطهری با بیان اینکه استقلال اعم از استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است، گفت: آزادی نیز به یک معنا همان معنای استقلال را دارد. اینکه ملت و فردی آزاد باشد به این معناست که از جنبه اجتماعی و مدنی موجود مانند آزادی بیان و حقوق اجتماعی برخوردار باشد. وی ادامه داد: همان‌طور که هر فرد می‌تواند استقلال داشته و یا نداشته باشد، جامعه و ملت‌ها هم می‌توانند مستقل باشند و یا اسیر و برده باشند. وی با اشاره به نمونه‌هایی از عدم استقلال فرد و افراد، ادامه داد: عدم استقلال در سطح ملت‌ها، کشورها و دولت‌ها نیز وجود دارد. برخی ملت‌ها آقا و فرمانده هستند و در کنار آن برخی ملت‌ها فرمانبردار و فرمانبر هستند. برخی از آنها استقلال دارند، یعنی خودشان برای خودشان تصمیم می‌گیرند، اما برای برخی این‌گونه نیست و دیگران برای آنها تصمیم می‌گیرند.

اين نماينده مجلس در ادامه سخنان خود با اشاره به نظرش درباره آزادی موسوي، زهرا رهنورد و كروبي گفت: بنده معتقدم مصلحت کشور اقتضاء‌ می‌کند که اینها آزاد شوند زیرا اگر در شرایط حاضر اتفاقی برای آنها رخ دهد و یکی از آنها از دنیا برود غده چرکینی در نظام اسلام پایه‌گذاری می‌شود معتقدم بهترین راه این است که آنها در یک دادگاه علنی محاکمه شوند. کسانی که سهوا یا عمدا درحوادث سال88 نقش داشتند. امثال آقای احمدی‌نژاد در دادگاهی بحث‌ها مطرح شود و آنها از خود دفاع کنند و همه به رای دادگاه تمکین کنند. اما اینکه اجازه صحبت به آنها ندهیم را روشی درست نمی‌دانم.

مطهری در خصوص عدم پیگیری بحث نصب شنود در دفتر نمایندگان و دفتر خودش گفت: بحث من در زمینه نصب عوامل شنود در دفتر خودم بود و درباره سایر نمایندگان اظهار نظری نکردم. در دفتر خودم وسایلی را کشف کردم که از ابزار شنود بود و در نهایت عنوان شد که کار معاون وزیر اطلاعات قبلی بوده است.

وی با بیان اینکه من این مسئله را پیگیری کردم و حتی در رسانه‌ها مطرح کردم، گفت: پیگیری‌های بنده به وزیر اطلاعات جدید نیز کشیده شد که البته من از توضیحات ایشان قانع نشدم و قرار شد طی 10 روز به صحن مجلس برای پاسخگویی به این سوال حاضر شوم اما در این فاصله من به دفتر کار وزیر اطلاعات رفتم و عنوان نشد که این مسئله کار معاون وزیر اطلاعات قبل و یکی از مدیران کل بوده است و اعلام شد که این فرد دیگر آنجا نیست اما اینکه قبول کردند کار وزارت اطلاعات بود و من این مسئله را پیگیری کرد اما اگر شاید بیشتر از آن هم پیگیری می‌کردم به جایی نمی‌رسید.

اين عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه گفته می‌شود شما نظرتان را در خصوص رفع حصر در حضور رهبر انقلاب مطرح کرده‌اید و پاسخ آن را هم شنیده‌اید چه اصراری دارید که دوباره این مسئله را تکرار می‌کنید و آیا این مسئله که آن را در حضور رهبری مطرح کرده‌اید واقعیت دارد، گفت: بنده این مسئله را در حضور رهبر انقلاب مطرح کردم و گفتم به نظر من ادامه رفع حصر آنها به شکل حاضر به صلاح نیست. گفتم شما به هر حال به قوه قضائیه دستور دهید این مسئله راپیگیر کنند.

مطهری افزود: طبق قانون اگر کسی بازداشت شود ظرف 24 ساعت باید تفهیم اتهام و برای آن دادگاه تشکیل شود هیچ کس را نمی‌توانیم بدون حکم قضایی و یا حکم دادگاه صالحه در زندان یا در حبس قرار دهم. ما می‌گوییم عدالت باید رعایت شود و همه به حکم دادگاه تمکین کنند. ما که با کسی دشمنی نداریم. همه باید به حکم دادگاه تمکین کنند. اینکه بگوییم اینها فتنه‌گر و خائن هستند نمی‌شود که اگر اینطور باشد ما می‌توانیم بگوییم احمدی‌نژاد باید حصر خانگی شود اگر محاکمه شود حکمش سنگین است.

وی با بیان اینکه باید به جایگاه رهبری توجه کنیم و جایگاه ایشان و ولی فقیه حفظ شود یادآور شد: اما اگر کسی نظرش مخالف نظر رهبری بود اشکال ندارد، ولایت فقیه را به معنای چیزی مقابل آزادی و دموکراسی قرار ندهیم. این ضد ولایت فقیه نیست. بنده اصل ولایت فقیه را قبول دارم اما ممکن است در برخی مسائل نظرم با ایشان یکی نباشد ما ایشان را به عنوان یک رهبر موفق می‌دانیم منتهی راجع به مقطع سال 88 ابهام و سوال دارم که اشکالی ندارد.