به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۴ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : ۵۴۸۲۹

افزایش صادرات ایران به عراق با وجود داعش

گروه اقتصادی: رایزن بازرگانی ایران در عراق با اشاره به حضور داعش در عراق و تصرف 25 تا 30 درصدی خاک این کشور گفت: این مناطق تحت تسلط صادرات اردن، ترکیه و عربستان بودند اما صادرات ایران عملا در هیچ یک از مناطق تصرف شده فعال نبوده است پس نباید حضور داعش بر صادرات کشور تاثیر چندانی داشته باشد و سهم ما در بازار عراق افزایش داشته است.
افزایش صادرات ایران به عراق با وجود داعش
ابراهیم محمدرضازاده امروز - دوشنبه - در همایش علمی- تخصصی «توسعه صادارت با تاکید بر بازار عراق» که در شهرکرد برگزار شد، با اشاره به رشد صادرات غیر نفتی کشور به عراق از سال 1383 تا سال 1391 اظهار کرد: آمار 24 برابر شدن رشد صادرات به عراق را نشان می‎دهد که این امر ناشی از افزایش تقاضای مردم عراق است.

سهم صادرات ایران در بازار عراق افزایش یافته است
محمدرضازاده با بیان اینکه ترکیه 30 درصد از بازار عراق را تامین می‎کند، گفت: اکنون صادرات ترکیه به عراق دو میلیارد دلار کاهش یافته است درحالی که سهم ما در بازار عراق افزایش داشته است. وی با اشاره به تصرف موصل توسط داعش تصریح کرد: با تصرف این منطقه، عبور کالا از ترکیه به عراق بسته شد و اکنون ترکیه با افزایش سه برابری قیمت حمل، با ترانزیت کالا از مرزهای شمالی ایران و از طریق مرز بازرگان کالا به عراق صادر می‌کند که این افزایش قیمت تمام شده باعث کاهش صادرات ترکیه شده است. محمد رضا زاده افزود: این کاهش صادرات موجب شده است ترکیه با تبلیغات بازار را به سمت فروش امانی ببرد به طوری که اکنون به طور امانی به عراق کالا وارد می‎کند.

قطع صادرات سایر کشورها به عراق، فرصتی طلایی برای ایران است
وی با بیان اینکه بغداد با جمعیت هفت میلیون نفر 21 درصد از جمعیت عراق تشکیل را می‌دهد و 60 درصد از بازار عراق را تغذیه می‎کند، گفت: با توجه به بسته شدن مرز اردن و سوریه و قطع صادرات از این کشورها و نبود کالاهای عربستان فرصتی طلایی برای حضور کالاهای ما به ویژه مواد غذایی در بغداد است. محمدرضازاده خاطرنشان کرد: ایران توسط سازمان ملی استاندارد چند مذاکره با عراق داشت تا گواهی استاندارد کشور را قبول کردند به طوری که دیگر نیازی به سایر استانداردها نیست.

وی با بیان اینکه این شرایط فرصت مناسبی برای ایران در راستای ایجاد بازاری مطلوب در بلند مدت در کشور عراق است، افزود: باید تلاش کرد تا با صادرات کالاهای استاندارد جایگاه خود را در بازار عراق ارتقا دهیم. به گفته او اگر جغرافیای عراق را به چهار بخش تقسیم کنیم شرق عراق تحت تصرف داعش است و تقریبا سایر نقاط این کشور امنیت دارد و با آسودگی می‎توان به کار خود ادامه داد. محمدرضازاده با بیان اینکه مردم عراق بیشتر تمایل به استفاده از کالاهای ایرانی دارند، افزود: 60 تا 70 درصد مردم عراق شیعه‌ هستند که نسبت به شیعیان جهان وابستگی‌هایی دارند و تقویت شیعیان را به نفع خود می‌دانند به همین دلیل بیشتر از کالاهای ایرانی استفاده می‌کنند که این امر نیز یک وجه تمایز ایران در مقابل ترکیه است.
مرجع : ایسنا